Gonzàlez, Pujolar, Font, Martínez: “Llengua i joves. Usos i percepcions lingüístics de la joventut catalana”

Gonzàlez, I. et al. 2014. Llengua i joves. Usos i percepcions lingüístics de la joventut catalana

Gonzàlez, I. et al. 2014. Llengua i joves. Usos i percepcions lingüístics de la joventut catalana

Aquest estudi se centra en els usos lingüístics i els discursos sobre les llengües dels joves catalans. La investigació combina l’anàlisi quantitativa de dades de diverses enquestes oficials de la Generalitat de Catalunya, principalment de la Direcció General de Joventut i de la Secretaria de Política Lingüística, amb l’anàlisi qualitativa de dades obtingudes a partir d’entrevistes i debats de grup.

L’anàlisi d’aquestes dades s’ha basat en aspectes com ara: a) els nivells de competència i d’ús del català entre la població jove; b) el comportament lingüístic dels joves de diferents perfils; c) les “mudes” o canvis viscuts en aquest comportament lingüístic; d) els criteris i les normes dels joves per decidir quina llengua parlen en contextos concrets; e) les opinions sobre el futur de la llengua catalana, i, finalment, f) l’opinió sobre les polítiques lingüístiques de les administracions.

Autor: Gonzàlez, Isaac; Pujolar, Joan; Font, Anna; Martínez, Roger
1a edició: març de 2014
Nombre de pàgines: 289
Col·lecció: Estudis, núm. 30

D.L.: B 8064-2014

Compartir

Nou estudi: “L’ús habitual del català a les pimes”

L’ús habitual del català a les pimes. Enquesta a socis de PIMEC 2012.

“L’ús habitual del català a les pimes”, estudi elaborat al llarg del 2012 conjuntament per PIMEC i la Direcció General de Política Lingüística

El català és la llengua predominant a les petites i mitjanes empreses catalanes, ja que gairebé el 70% de la comunicació en aquestes empreses es fa en aquesta llengua. Tot i així, quan les comunicacions són amb persones externes a l’empresa, el percentatge baixa a favor d’altres llengües; 57,17% quan és amb els clients i 57,94%, amb els proveïdors.

L’estudi, publicata la col·lecció Biblioteca Tècnica de Política Lingüística (BTPL) es va presentar el mes d’abril en el marc de la jornada “La importància de l’ús del català a la teva empresa”, que es va fer a la seu de PIMEC a Barcelona.

L’ús habitual del català a les pimes

Бон диа! (Joan Melià)

Бон диа! (Joan Melià).

Els coneixements mèdics són útils per a millorar la salut i la qualitat de la nostra vida; fins i tot per a allargar-ne la durada. Però també poden ser usats per a provocar els efectes oposats. Això mateix passa en les altres àrees del coneixement humà. Montaigne afirma que els qui menyspreen la ciència manifesten la seva imbecil·litat, però també diu que no comparteix la idea que la ciència sigui la mare de tota virtut i que tot vici sigui produït per la ignorància.

En planificació lingüística –pràctica antiga i ciència recent– hi ha molts d’aspectes a tractar. És sabut que tant actua sobre els usos i l’oficialitat –la relació entre llengua i societat– com sobre el sistema lingüístic –el codi. Les principals decisions que darrerament prenen els governs del PP –regionals i central– amb relació a la qüestió lingüística s’ubiquen en els dos vessants. Ara bé, la finalitat de la seva planificació no és recuperar les funcions socials de la llengua pròpia, en el nostre cas, de les Balears, sinó fer-la residual, continuant el projecte espanyolista iniciat fa més de 300 anys i tan lligat, encara que no en exclusiva, amb les dictadures.

Hi ha qüestions del sistema lingüístic català que ja es resolgueren, amb encert, a cavall del XIX i el XX, però encara n’hi ha que les afronten com si no se n’hagués parlat mai.

En el català d’avui d’alguns parlars continentals i dels balears perviuen les dues formes d’article (es/el), mentre que en altres només es conserva el general, també dit literari (el). Continuar llegint a Бон диа! (Joan Melià).

F. X. Vila: Sobre l’evolució de la lectura de llibres

F. X. Vila: Sobre l’evolució de la lectura de llibres.

Sobre l’evolució de la lectura de llibres

 

L’estudi Hàbits de lectura i compra de llibres a Catalunya (2013), publicat fa pocs dies pel el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, mostra que “Augmenta l’hàbit de lectura a Catalunya, però disminueix la compra de llibres”, segons la notícia de Vilaweb, o aquesta de l’Ara. Malauradament, ja se sap que les notes de premsa han de ser escarides, i suposo que els impulsors del treball estaven especialment interessats a difondre la idea que el negoci del llibre podria anar millor si s’hi intervingués adequadament, per exemple, fent pagar cànons per les descàrregues. 

Ara bé, més enllà d’aquest objectiu legítim, el treball conté moltes més dades interessants que no sempre confirmen els estereotips que tot sovint es reprodueixen de forma quasi mecànica. Us proposo unes quantes afirmacions que segur que heu sentit moltes vegades i les conclusions que podem treure de l’estudi. Per entendre els comentaris cal tenir present que les dades ofertes corresponen als lectors totals, ço és, aquells que llegeixen almenys un cop per trimestre. De tota manera, en termes generals, les xifres per als lectors freqüents, és a dir, que llegeixen almenys un cop la setmana, només estan, de mitjana, un 2% per sota de les anteriors. Això sí, aquesta mitjana, és molt diferent segons el suport: en premsa, la diferència entre les dues mesures es de només 2%, però en canvi, en llibres la distància és força més grossa (10%) i molt més encara (21%) en revistesContinueu llegint a… Amb certa calma – qüestions de llengua i societat: Sobre l’evolució de la lectura de llibres.

Curs de metodologia i estadística per a sociolingüistes

Curs de metodologia i estadística
ALGMSEEl curs de metodologia i estadística és un curs de 40 hores dissenyat per aportar formació tècnica i metodològica especialitzada per graduats, estudiants de grau i de màster en el camp de les filologies, la lingüística i les humanitats. Aquest curs, concebut per complementar els coneixements rebuts al llarg dels estudis, combina una formació bàsica en estadística descriptiva i analítica (32 hores) amb unes sessions per aprendre a presentar i defensar treballs de recerca (6 hores). El curs també inclou una sessió de 2 hores d’orientació en aspectes jurídics i laborals per a l’exercici l’activitat professional per compte propi o de dependència aliena. Continuar llegint

Premis Sant Jordi 2014 de l’Institut d’Estudis Catalans

Premis Sant Jordi 2014 de l’Institut d’Estudis Catalans.  Font: CUSC-UB

IEC

Avui, 22 d’abril de 2014, tindrà lloc l’acte de lliurament dels trenta-nou premis i borses d’estudi inclosos dins del LXXXIII Cartell de premis i de borses d’estudi convocat per l’Institut d’Estudis Catalans.

Entre els treballs premiats hi ha El salt a secundària. Els canvis en les tries lingüístiques i culturals dels preadolescents mataronins en la transició educativa, de Vanessa Bretxa i Riera, que ha estat guardonat amb el Premi Jaume Camp de Sociolingüística, i Estudi d’implantació terminològica. La gastronomia del Pròxim Orient i el nord d’Àfrica als restaurants de Gràcia i l’Eixample de Barcelona, de Deva Gresa, que ha estat guardonat amb el Premi de la Societat Catalana de Terminologia.

L’acte tindrà lloc a les 18.00h a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans i hi intervindran Joandomènec Ros, president de l’IEC, Jordi Porta, que parlarà en nom dels premiats, i Øivind Andersen, president de la Unió Acadèmica Internacional.

Podeu consultar la relació de treballs premiats a través del següent enllaç: Premis IEC Sant Jordi 2014

R. Zapata: “Monitoring xenophobic political discourses: Concepts and measurements. A test-study in Catalonia”

Monitoring xenophobic political discourses: Concepts and measurements. A test-study in Catalonia by  R. Zapata Barrero and G. Rubio Carbonero (GRITIM-UPF)

Date: April 30, 2014.

Place: Seminar room: 13.005 (Ramón Turó building. UPF Ciutadella Campus, Barcelona).

Time: From 15:00 to 17:00 h Continuar llegint

“El prometedor momento de las letras en Cataluña contrasta con la compleja situación del mercado”

Novísima generación catalana | Cultura | EL PAÍS.

El prometedor momento de las letras en Cataluña contrasta con la compleja situación del mercado. Los novísimos, que utilizan el catalán de manera más natural, se codean con una generación que bordea los 50 años. Una buena parte aborda con éxito el costumbrismo, mientras otros juegan con los géneros populares sin prejuicios. Continuar llegint Novísima generación catalana | Cultura | EL PAÍS.

Un llibre de la Direcció General de Política Lingüística, guardonat amb el premi Modest Reixach

Un llibre de la Direcció General de Política Lingüística, guardonat amb el premi Modest Reixach. Llengua catalana. Generalitat de Catalunya.

Obra guardonada amb el premi Modest Reixach

 L’obra ha estat dirigida pel sociolingüista Joan Solé Camardons i coordinada per les sociòlogues Anna Torrijos i Montserrat Martínez Melo

El volum II de l’Enquesta d’usos lingüístics de la població, publicat dins la col·lecció “Biblioteca Tècnica de Política Lingüística”, ha estat guardonat amb el premi Modest Reixach 2014 que atorga la Societat Catalana de Sociolingüística de l’Institut d’Estudis Catalans. El jurat, format per Josep Maria Nadal, Miquel Àngel Pradilla, Francesc Vallverdú, Joaquim Torres i Emili Boix, reconeix el treball com el millor llibre de sociolingüística publicat durant l’any anterior. Continuar llegint

International Conference on Child Foreign Language Acquisition

International Conference on Child Foreign Language Acquisition

16-17 d’octubre 2014 Vitòria – Gasteiz

This workshop focuses on child (4-12) foreign language acquisition in school contexts. Research exploring how children of that age range interact while completing communicative tasks is lacking, especially in foreign language settings. Philp, Oliver and Mackey (2008: 13) stated that there is a need for “rich, detailed descriptions of the many and various factors which interact to impact a given child’s L2 development.” Thus, we will welcome studies carried out within interactionist or sociocultural approaches and focused on different aspects of child foreign language development. Topics that will fit this call for papers will be, among others: Continuar llegint

Seminari de recerca en anàlisi del discurs i ideologies lingüístiques |

Seminari de recerca en anàlisi del discurs i ideologies lingüístiques |.

Blog Seminari

El proper 25 d’abril de 2014 tindrà lloc el Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona organitza un seminari de recerca en anàlisi del discurs i ideologies lingüístiques titulat «Definicions d’ideologia i ideologies lingüístiques». Aquest seminari anirà a càrrec de diversos investigadors en formació vinculats amb el Centre: Avel·lí Flors (UOC, UB), Helena Torres (UdL), Iago González (UVigo, UOC) i Francesca Walls (UB).

Dades de l’acte
Data: 25 d’abril de 2014
Hora: 12.00h
Lloc: Sala de Professors, 5è pis (Edifici Josep Carner)

Per a més informació podeu consultar el Blog del Seminari del CUSC

I Jornada de Variació i Lingüística Forense en honor de M. Teresa Turell

I Jornada de Variació i Lingüística Forense en honor de M. Teresa Turell, que organitza el grup de recerca Unitat de Variació Lingüística (UVAL).

Data: 24 d’abril del 2014

Hora: 9.00 h
Lloc: Sala de conferències 55.309 del Campus del Poblenou, Universitat Pompeu Fabra
Podeu consultar el programa de la jornada aquí. Continuar llegint

Augmenta l’hàbit de lectura a Catalunya, però disminueix la compra de llibres – VilaWeb

Augmenta l’hàbit de lectura a Catalunya, però disminueix la compra de llibres – VilaWeb.

Autor/s: ACN

Augmenta l’hàbit de lectura a Catalunya, però disminueix la compra de llibres

El nombre de lectors creix un 3% els últims quatre anys mentre que la venda de llibres baixa un 4,3% Continuar llegint

Jornades de Didàctica de la Llengua. Gramàtica i escriptura: un diàleg necessari?

Jornades de Didàctica de la Llengua. Gramàtica i escriptura: un diàleg necessari?

El Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües (GREAL) de la Universitat Autònoma de Barcelona organitza properament unes Jornades de Didàctica de la Llengua titulades Gramàtica i escriptura: un diàleg necessari? Realitzades en el marc de la línia de recerca duta a terme actualment pel grup GREAL, les Jornades pretenen posar de relleu la relació entre el tractament de la gramàtica i la composició escrita en els processos d’ensenyament i aprenentatge de llengües.

L’acte es realitzarà els propers divendres 25 i dissabte 26 d’abril a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Trobareu tota la informació sobre les Jornades, el programa, l’horari i el mètode d’inscripció al següent enllaç: http://greal.cat/ca/jornades-2014. Així mateix, per qualsevol dubte també us podeu posar en contacte directe amb el grup GREAL a través d’aquesta adreça de correu electrònic: gr.greal@uab.cat

Font: Grup GREAL www.greal.cat, via Infozefir

Administració