Treballs de Sociolingüística Catalana 2018 (accés obert): Llengua i poder

PortadaNúm. 28 (2018): Llengua i poder

 

Secció monogràfica. «Llengua i poder»
Secció miscel·lània
Notes

Ressenyes

  • Singular and plural: Ideologies of linguistic authority in 21st century Catalonia, de Kathryn A. Woolard          PDF          Marina Massaguer Comes159-162
  • Norma, ús i actituds lingüístiques. El paper del català en la vida quotidiana, de Carsten Sinner i Katharina Wieland (ed.)          PDF          Nicola Vaiarello163-166
  • Les confettis de Babel: Diversité linguistique et politique des langues, de Louis-Jean Calvet i Alain Calvet          PDF          Pere Comellas Casanova167-171
  • La gran teranyina: Els secrets del poder a Catalunya, de Roger Vinton          PDF          Emili Boix-Fuster172-175
  • Uncertain futures: Communication and culture in childhood cancer treatment, d’Ignasi Clemente          PDF          Lina Masana176-179
  • En defensa de la llengua: Discursos, manifestos i textos decisius en la història del català, de Rudolf Ortega          PDF          Emili Boix-Fuster180-181

 

 

Memòria

  • Memòria d’activitats del 2017          PDF          183-192

Vídeos de les IV Jornades “La recerca sociolingüística” (2018)

Vídeos de la IV Jornades “La recerca sociolingüística en l’àmbit de la llengua catalana” (2018) (més vídeos) Continua llegint

La competència lingüística del personal del Servei de Salut de les Illes Balears – Maria Ballester Cardell – RLD blog

Complint amb les disposicions de la Llei 4/2016, de 6 d’abril, de mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l’ús del català en l’àmbit de la funció pública,[1] el Govern autonòmic impulsa el procediment per recobrar la normativa que regula la capacitació lingüística del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears. Vuit anys després de l’aprovació, per primera vegada, de la normativa que exigeix acreditar coneixements de llengua catalana per a l’accés al sector públic sanitari (Decret 24/2009, de 27 de març), es repeteix el mateix escenari. Un govern d’esquerra nacionalista torna a treballar per conciliar els drets lingüístics dels ciutadans amb l’ús normal i progressiu de la llengua catalana, també a l’àmbit sanitari. I això amb un context de malestar entre els socis de govern i els retrets de les entitats cíviques de major influència pel que fa a la promoció de la llengua catalana, a causa de la publicació, en el BOIB núm. 106 de 29 d’agost de 2017, de la Resolució del director general del Servei de Salut per la qual es dispensa de l’exigibilitat de coneixements de català en els procediments de selecció, provisió i mobilitat corresponents a determinades categories professionals. Continuar llegint… La competència lingüística del personal del Servei de Salut de les Illes Balears – Maria Ballester Cardell – RLD blog

«Perspectives etnogràfiques i interaccionals sobre el contacte de llengües», amb Avel·lí Flors-Mas | Blog del seminari del CUSC

20180706_Flors-Mas 2

Divendres 6 de juliol va tenir lloc l’última sessió del curs 2017/2018 del Seminari de sociolingüística i política lingüística del CUSC-UB amb la participació d’Avel·lí Flors-Mas,

investigador del CUSC-UB. Amb el seminari es cloïa també el cicle de lectures temàtiques al voltant de diferents aproximacions teòriques als fenòmens de contacte de llengües: en aquesta ocasió tractàvem les perspectives etnogràfiques i interaccionals a partir del comentari de tres lectures de Monica Heller (1988), Kathryn A. Woolard (1987) i Xosé Luis Regueira (2016), respectivament. El seminari va consistir en una discussió dels articles articulada entorn del concepte d’indicialitat (indexicality).

Continuar llegint… «Perspectives etnogràfiques i interaccionals sobre el contacte de llengües», amb Avel·lí Flors-Mas | Blog del seminari del CUSC

 

Post-doctoral Research Fellowship in Linguistics (Language Acquisition, Variation & Attrition)

Application date: 1. August 2018

Ref.nr: 2018/1729

One Post-doctoral Research Fellowship within Linguistics (Language Acquisition, Variation & Attrition) is available in the Department of Language and Culture at the University of Tromsø – The Arctic University of Norway (UiT). The position is affiliated with the LAVA and AcqVA research groups (Language Acquisition, Variation & Attrition).

The appointment is a fixed term position for a period of three years.

The Post-doctoral Research Fellowship aims to qualify the researcher for work in senior academic positions. A candidate may not be appointed to more than one fixed-term position as a Post-doctoral Research Fellow at the same institution.

For further information about the position, please contact Professor Marit Westergaard, Tel: +47 77 64 42 56, e-mail: marit.westergaard@uit.no or Professor Merete Anderssen, Tel: + 47 77 64 42 54, e-mail: merete.anderssen@uit.no.

Affiliation

The position is affiliated with the Department of Language and Culture (ISK). The Department has 75 permanent employees, 10 adjunct professors, and approximately 30 PhD fellows. Additionally, the Department has approximately 25 temporary research and teaching positions. The Department’s core activities are research, teaching, and dissemination within linguistics, literature, art history, and media and documentation studies.

The Department has a very active and diverse research profile. It houses one of the world’s most excellent research communities in linguistics, with research groups within cognitive linguistics (CLEAR), Sami language technology (Giellatekno and Divvun), sociolinguistics (LAIDUA), language acquisition (LAVA), and theoretical linguistics (CASTL-FISH). The Department’s research communities within literature, art history, and media and documentation studies are nationally highly competitive, and are organised into research groups such as Health Art Society (HAS), Russian Space, WARGAME and ALMPUB

ISK offers one-year programme education, Bachelor, and Master programmes within general linguistics, literature, art history, media and documentation studies, English, Kven, Finnish, Norwegian, Russian, Sami, Spanish, and German. It also offers PhD education within cultural/literary studies, art history, media and documentation studies, and linguistics.

LAVA is an exceptionally active and productive research group, currently consisting of 21 active researchers, including seven professors/associate professors, four Professor II positions (20%), a lab manager, four researchers/postdoctoral fellows, two MSCA postdocs, and three PhD students. From the fall of 2018, one more MSCA postdoc and one PhD student will join the group. The group members are involved in a number of research projects both locally and internationally, e.g. the MiMS and SALT projects financed by the RCN. For further information about the group’s work and activities, see the website of the LAVA research group here: http://site.uit.no/lava/ The LAVA research community in Tromsø is also involved in a joint research group with NTNU – Norwegian University of Science and Technology in Trondheim, AcqVA (http://site.uit.no/acqva/).

The appointed Post-doctoral Research Fellow must have her/his daily workplace at UiT, campus Tromsø.

The position’s field of research/research project and other duties

For a number of years, the acquisition research group at UiT has worked on monolingual language acquisition, focusing on linguistic phenomena where there is variation in the input, e.g. word order variation expressing fine distinctions in syntax and information structure. Currently, the group has shifted its main focus to variation in a bilingual/multilingual perspective, i.e. bilingual acquisition (2L1), second and third language acquisition (L2 and L3), as well as heritage languages (e.g. Norwegian in the USA or Russian in Norway). Recent and current research projects in the LAVA group study language combinations such as Norwegian-English, Norwegian-Russian, German-Russian, Norwegian-North Sami, Latvian-Russian, Spanish-English-Portuguese, as well as L3 acquisition focusing on English. There is also increasing interest in investigations of two closely related varieties, e.g. Spanish-Catalan or two Norwegian dialects. The advertised Post-doctoral position opens up for research projects on the same or other relevant language or dialect combinations.

The work of the LAVA/AcqVA reserach groups has a theoretical foundation and the focus is on the mental grammars of various populations of speakers. The object of study is microvariation and the importance of factors such as complexity, frequency or economy in the acquisition process and in heritage language situations. The research methodology includes both corpora of spontaneous production as well as different types of experimental work (production experiments, eyetracking, etc.).

Applicants for the advertised Post-doctoral position should propose a research project that will strengthen and complement the research profile of the LAVA/AcqVA research groups. The project proposal should be 5-8 pages.

Qualification requirements

  • A PhD in Linguistics or another relevant field.
  • Experience with experimental methods in language acquisition, variation and/or attrition.
  • Excellent command of spoken and written English.

The applicant must provide a research proposal (5-8 pages) with a progress plan for the project’s main activities and outcomes. It is a prerequisite that the applicant will be able to complete the project within the period of employment.

In the assessment, the main emphasis will be attached to the academic production and the project proposal.

Personal suitability will be considered.

Working conditions

The working hours are reserved for research, research related activities and research administration.

The successful candidate must be willing to engage him/herself in the ongoing development of their discipline and the university as a whole.

The remuneration for this position is in accordance with the State salary scale code 1352.

A compulsory contribution of 2% to the Norwegian Public Service Pension Fund will be deducted.

Application

The application must be submitted electronically via the application form available on www.jobbnorge..no and shall include:

  • letter of application
  • project description (5-8 pages)
  • CV (containing a complete overview of education, supervised professional training and professional work)
  • diplomas and references
  • list of academic work containing the following information:
    • author(s), the work’s title
    • for articles: the journal’s name and volume, the first and last page of the article, year of publication
    • for publications: publisher, printer, year of publication, number of pages
  • up to ten publications that are central to the applicant’s academic production. The applicant’s PhD thesis should be submitted as one of these publications.

Additionally, the applicant should provide a description of his/her academic production, indicating which publications are the most relevant in relation to the announced position. The remaining publications should be described briefly in order to demonstrate the depth of the production. The descriptions should be attached to the application.

Assessment

The applicants will be assessed by an expert committee. It is the committee’s mandate to assess the applicants’ qualifications based on their submitted publications and the job announcement.

The best qualified applicants will be selected for interviews. The interview will focus on the applicant’s motivation and personal suitability for the position. The applicants may be required to give a trial lecture.

Other information

UiT The Arctic University of Norway wishes to increase the proportion of women in research positions. In the event that two or more applicants are found to be approximately equally qualified, female applicants will be given priority.

For further information, applicants should consult the supplementary regulations for appointment to postdoktor (postdoctoal Research Fellow), stipendiat (PhD) and vitenskapelige assistent (Research Assistant) positions at the UiTand the http://www.uhr.no/documents/Regulations_Post_doctoral_and_research_fellow.pdf

Questions concerning the organisation of the working environment, such as the physical state of the place of employment, health service, possibility for flexible working hours, part time, etc. may be directed to the telephone reference in this announcement.

UiT’s HR policy objectives emphasises diversity and encourages all qualified applicants to apply regardless of gender, functional ability and national or ethnic background.

UiT is an IW (Inclusive Workplace) enterprise and will make the necessary adaptations in order to facilitate for employees with reduced functional ability.

Personal data given in an application or CV will be processed in accordance with the Personal Data Act. In accordance with Section 25 subsection 2 of the Freedom of Information Act, the applicant may request not to be registered on the public list of applicants. However, the University may nevertheless decide to publish the applicant’s name. The applicant will receive advance notification in the event of such publication.

Articles sobre l’oficialitat lingüística d’una Catalunya independent

Montse Sendra, gràcies a una beca de l’IEC, està actualitzant el corpus d’articles que parlen sobre l’oficialitat lingüística d’una Catalunya independent per poder fer-ne un estudi global. Com que el món és tan gran i les cerques a vegades poden ometre resultats, s’ha fet pública la llista perquè cadascú pugui comprovar si hi ha els seus articles.

Concretament, interessen: articles d’opinió a la premsa (impresa o digital), notícies, reportatges, articles a blogs, entrevistes, conferències, debats o taules rodones, llibres, capítols de llibre, articles a revistes acadèmiques, treballs finals de grau, treballs finals de màster, documents de treball, propostes de constitució, manifestos, programes electorals, editorials de diaris o revistes, cartes al director, enquestes, vídeos, fòrums i humor gràfic. En resum: qualsevol aportació serà benvinguda!

Si has publicat algun article sobre el tema, pots comprovar si surts a la llista i, en cas negatiu, enviar la referència a montse.sendra (arrova) ub.edu. LLISTA: https://diaridecampsl.wordpress.com/2018/07/02/crida-de-contribucions-per-completar-la-llista-de-llenguesnouestat/

Notes del web de la Càtedra UNESCO de Diversitat Lingüística i Cultural:

Continua llegint

Novetats Blog RLD, maig 2018

Ponència de F. Xavier Vila a ‘HIGA! Segona Trobada de Joves Parlants de Llengües Minorizades’, a Gasteiz

Source: Ponència de F. Xavier Vila a ‘HIGA! Segona Trobada de Joves Parlants de Llengües Minorizades’, a Gasteiz |

IMG-20180717-WA0001Aquest dimarts, 17 de juliol, F. Xavier Vila ha pronunciat una ponència titulada «Algunes claus per a entendre la política lingüística» en l’obertura de la segona jornada de HIGA! Hizkuntza Gutxituetako Hiztun Gazteen 2. Topaketa / Segona Trobada de Joves Parlants de Llengües Minoritzades, organitzada per la Universitat del País Basc i l’Ajuntament de Vitòria-Gasteiz. Continua llegint

Premi Modest Reixach 2019 de la SOCS

Enguany ja podeu fer propostes per al premi Modest Reixach de la SOCS. Com sabeu, es premien sobretot les aportacions novedoses a l’àmbit de la sociolingüística catalana en general. Poden ser llibres o articles publicats i registrats com a tals l’any 2017.
A més, podeu proposar col·legues vostres per al premi. És a dir, a més de proposar un treball propi, també podeu proposar treballs d’algú altre que cregueu que se’l mereix.
Us adjunto les bases específiques d’aquest premi. La informació general dels premis de l’IEC i les bases de tots els altres les trobareu a: https://premis.iec.cat/premis/Cartell%20Premis%202019.pdf
Podeu fer les propostes de manera telemàtica a l’adreça següent: https://premis.iec.cat/premis/premis.asp

Multilingualizing Compulsory Education in the Age of Neoliberalism: Issues, Processes and Inequalities (UAB)

Multilingualizing Compulsory Education in the Age of Neoliberalism: Issues, Processes and Inequalities

Universitat Autònoma de Barcelona,

Facultat de Filosofia i Lletres

22-23 November 2018

Open Call for Papers

This seminar aims to bring together researchers working in the fields of language policy, multilingual education, international education, minority language education, English-as-a-medium-of-instruction and Content-and-language-integrated-learning (CLIL), among others, to discuss inequalities produced by processes of (intensified) multilingualization of compulsory schooling around the world. We hope to encourage critical studies based on ethnographic field engagements in which multiple, situated voices are brought to bear, and intersecting individual and institutional trajectories are analyzed. We would especially like to invite contributions taking a political economy perspective and focalizing the interweaving of multilingualization policies and processes of institutional change linked to wider sociopolitical and economic trends.

 

Topics

–          Englishization and the role of other languages (migrant, foreign and official);

–          institutional transformations connected to multilingualization (elitization, marketization, internationalization, etc.);

–          multilingualization and ideologies of language/ideologies of education/ideologies of citizenship;

–          language and neoliberal governmentality;

–          multilingualization and work precarization;

–          language practices in multilingual in-school and out-of-school programmes;

–          multilingualization and native speakerism;

–          multilingualization through digital language learning. Continua llegint

Últims apunts al Blog del seminari del CUSC

Premi en llengua i dret

07_prj_2018_luciana_calvo

L’Escola crea el premi EAPC Luciana Calvo per fomentar l’esperit científic del jovent sobre llengua i dret. Escola d’Administració Pública de Catalunya

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) promou per primera vegada el Premi EAPC Luciana Calvo sobre llengua i dret en el marc dels Premis de Recerca Jove que convoca anualment el Govern de la Generalitat. L’objectiu és reconèixer els dos millors treballs en aquest àmbit redactats durant el curs 2017-2018 per alumnes de tercer i quart d’educació secundària obligatòria (ESO) i d’educació postobligatòria (batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior). Continua llegint

14è Seminari Identicat

El proper divendres dia 20 de juliol, a partir de les 9:30h a la Sala S201 d’Humanitats (Tibi3), tindrà lloc l’14è Seminari de recerca d’IdentiCat, un espai de presentació i discussió de treballs en curs en aspectes de sociolingüística, història i estudis culturals organitzat pel Grup de Recerca Identicat de la UOC.

Aquí teniu el  programa de la jornada:

  • 09:30-09:40 Salutació
  • 09:40-10:20 Laura Solanilla, Gerard Corbella (UOC): Patrimoni memorial. Aspectes teòrics
  • 10:20-11:00 Joan Pujolar: Apropiació de llengües i subjectivitat
  • 11:00- 11:30  Pausa
  • 11:30-12:10 Jordi Barbet i Toribio (UAB): Tabals, identitat i cultura tradicional catalana (Diables)
  • 12:10-12:50 Simona Skrabec (UOC): Construir el patrimoni literari a través de les traduccions
  • 12:50-13:30 Muriel Gómez (UOC):  Joan Miró i ADLAN: un projecte de recerca i d’exposició
  • 13:30-14:10 Sara Antoniazzi  (Università Ca’ Foscari-Venezia): Barcelona, Transsilvània, 1972: Umbracle de Pere Portabella

Per a participar-hi, només cal que ens ho advertiu prèviament escrivint a eoliverg (arrova) uoc.edu. Els visitants hauran d’anar a obtenir tarja i instruccions a la recepció de l’Avinguda Tibidabo 39, 08035 Barcelona.

Revista de Llengua i Dret, número 69

Revista de Llengua i Dret – Journal of Language and Law
Nou número 69, juny de 2018 / Nuevo número 69, junio de 2018 / New issue 69, June 2018
www.rld.cat

Sumari / Sumario / Table of contents

Articles / Artículos / Articles

Secció monogràfica. «Vint anys de la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries» / Sección monogràfica. «Veinte años de la Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias» / Monographic section. «Twenty years of the European Charter for Regional or Minority Languages»

Vint anys de l’entrada en vigor de la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries del Consell d’Europa. Necessitats de reforma o statu quo?
Vicent Climent-Ferrando

Between Minority Protection and Linguistic Sovereignty
Peter Alfred Kraus

La Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias en su veinte aniversario: balance y retos de futuro
Eduardo Ruiz Vieytez

Relevancia e impacto do artigo 7 da Carta Europea para as Linguas Rexionais ou Minoritarias e a súa repercusión nas linguas do Estado español
Fernando Ramallo

Una mirada a la Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias desde el euskera y desde el País Vasco
Patxi Baztarrika

«Ni una mala palabra, ni una buena acción»: indiferencia estatal y autonómica hacia los compromisos internacionales de protección del gallego contraídos con la Carta Europea de las Lenguas Regionales o Minoritarias
Alba Nogueira López

La protecció de la llengua catalana per la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries: una mirada als disset anys de l’entrada en vigor a l’Estat espanyol
Santiago Castellà

Estudis sobre llenguatge administratiu i jurídic / Estudios sobre lenguaje administrativo y jurídico / Essays on Administrative and Legal Language
Diálogo multidisciplinar en violencia de género: profesionales de la justicia e intérpretes
Anabel Borja Albi, Maribel Del Pozo Triviño

Una mirada al uso de lenguaje claro en el ámbito judicial latinoamericano
Claudia Andrea Poblete, Pablo Fuenzalida González
La terminologia jurídica del IATE en català
Mercè Vàzquez, Antoni Oliver, Georgina Ubide

Estudis sobre política lingüística i sociolingüística / Estudios sobre política lingüística y sociolingüística / Essays on Language Policy and Sociolinguistics

La introducció de l’infinitiu complement o adjunt a la Gramàtica de la llengua catalana: una proposta d’avaluació

Joan Costa Carreras

Estudis sobre dret lingüístic / Estudios sobre derecho lingüístico / Essays on Linguistic Law

Sobre la protecció i el reconeixement jurídics de l’expressió lingüística del català més desconeguda i abandonada de totes: la del Carxe, a la Regió de Múrcia (I)

Angel Custodio Navarro Sánchez

Continua llegint

Administració