Jornada “Replantar la llengua des de l’escola”.

Programa complet de la Jornada “Replantar la llengua des de l’escola”.

Jornada “Replantar la llengua des de l’escola”
20 de març de 2015
Aula 0.1 de l’Edifici Josep Carner. Aribau, 2 08007 Barcelona

Programa
9.30 Inauguració, a càrrec de Pere Mayans, cap del Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d’Ensenyament, i M. Carme Junyent, directora del GELA
10 -11 Conferència: “Nou cultiu de la llengua a Catalunya Nord”, a càrrec de Míriam Almarcha, professora de la Universitat de Perpinyà.
11‐11.30 Pausa
11.30 – 13.30 Taula rodona amb:
Patrici Baccou, director d’APRENE
Montserrat Costa, directora de l’INS Montbui
Francesc Franquesa, director pedagògic de La Bressola
Elena Gual, directora d’Arrels
Moderada per M. Carme Junyent

Recordeu que us podeu inscriure escrivint un correu a l’adreça gela(arrova)ub.edu. Aquells de vosaltres que us dediqueu a l’ensenyament i voleu fer constar la jornada com a activitat de formació ens hauríeu de donar el vostre nom tal com voleu que surti al certificat i el nr. de DNI.

Memorial Eva Monrós La nostra companya Eva Monrós va morir el 20 de març de 2014. Amb la seva desaparició, el GELA va perdre un puntal importantíssim. Per seguir tenint-­la present i que, en certa manera, segueixi treballant amb nosaltres, vam acordar que cada any dedicariem una de les activitats del març a la seva memòria. Aquest any, l’activitat coincideix amb el primer aniversari de la seva mort, i lliga amb el cicle de conferències “Implantar, suplantar, replantar: el català a la Catalunya nord”, la darrera activitat en la qual l’Eva va participar.

Seguint l’exemple dels bascos i dels bretons als anys 1960, els catalans i els occitans creen deu anys més tard, les primeres escoles immersives per llençar el procés de replantament de la llengua des de l’escola. Així neixen les Bressoles catalanes i les Calandretas occitanes. La iniciativa queda limitada a fora de l’ensenyament públic que a França continua excloent les llengües anomenades regionals i segueix el model d’escola Jules Ferry: “Parlez français, soyez propres”. Anys més tard neix el projecte Arrels, una ràdio i una escola, que permet d’estendre la presència del català a l’ensenyament públic i al conjunt de la societat. Avui dia ambdues escoles representen un quart de l’alumnat que rep l’ensenyament en català a Catalunya Nord; la resta correspon al model bilingüe. El GELA torna a acostar-­‐se als esforços de revitalització lingüística mitjançant la replantació, és a dir, transferint la llengua en territoris on s’ha perdut o on el seu ús és molt reduït. La professora Míriam Almarcha ens farà una aportació teòrica sobre aquest fenomen i quatre experts ens explicaran com es replanta la llengua des de l’escola.