Una Matinal de llengua amb dades i arguments perquè les empreses usin el català – Carla Bruguera, Anton Ferret, Joan Solé, Anna Torrijos – RLD blog

La Direcció General de Política Lingüística organitza les Matinals de llengua, amb periodicitat mensual, amb l’objectiu de compartir coneixement i afavorir el reciclatge continu de professionals de la llengua com els tècnics del Consorci per a la Normalització Lingüística, els planificadors i dinamitzadors lingüístics de l’Administració i els que treballen en serveis lingüístics d’universitats i d’organitzacions diverses, a més dels activistes d’entitats de llengua.

Des de juny de 2016 se n’han organitzat de dedicades a temes tan diversos com les novetats de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) en matèria de normativa, el funcionament avançat de l’Optimot, l’occità i les publicacions araneses, la interpretació de la informació lingüística local del cens lingüístic o els aspectes lingüístics del Codi de consum. Són sessions d’una hora i mitja de durada que es tanquen amb una doble ronda d’intervencions: la primera, de consultes concretes als ponents amb l’objectiu d’aclarir dubtes, i la segona, oberta a opinions. Continuar llegint… Una Matinal de llengua amb dades i arguments perquè les empreses usin el català – Carla Bruguera, Anton Ferret, Joan Solé, Anna Torrijos – RLD blog

Emili Boix parla sobre la didàctica de la sociolingüística al proper seminari del CUSC-UB | Blog del seminari del CUSC

Origen: Emili Boix parla sobre la didàctica de la sociolingüística al proper seminari del CUSC-UB | Blog del seminari del CUSC

Barcelona. EntrevistDivendres 12 de maig del 2017, a les 12h a l’aula 1.6 de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona, tindrà lloc la vuitena sessió del curs 2016/2017 del Seminari de sociolingüística i política lingüística del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona (CUSC-UB).

El seminari, a càrrec d’Emili Boix (Universitat de Barcelona), estarà dedicat a la didàctica de la sociolingüística, en què el ponent compta amb més de dues dècades d’experiència al Departament de Filologia Catalana de la UB. A més, Emili Boix és coautor amb F. Xavier Vila del manual Sociolingüística de la llengua catalana (Ariel, 1998) (accessible en línia ací) i autor i editor de nombrosos llibres i articles acadèmics. Us hi esperem! Continua llegint

Selecció de professorat de català a l’exterior 2017-2018

Oberta la convocatòria de selecció de professorat d’estudis catalans a universitats de fora del domini lingüístic per al curs acadèmic 2017-2018 organitzada per l’Institut Ramon Llull. Amb aquesta convocatòria s’inicia el procés de selecció de nous docents d’estudis catalans a universitats d’Alemanya, Estat espanyol, Federació russa, França, Israel, Hongria, Regne Unit i Romania. Continua llegint

Gandia: I International seminar – Present and future developments in multilingual environments

CLIL – I INTERNATIONAL SEMINAR. PRESENT & FUTURE DEVELOPMENTS IN MULTILINGUAL ENVIRONMENTS. UPV-CAMPUS DE GANDIA. 19/06/2017.

El primer seminari internacional sobre metodologia AICLE en entorns multilingües s’organitza des de l’oportunitat de posar en comú diferents perspectives. D’una banda, el punt de vista de la convivència de llengües als territoris, on la visió del món com una possibilitat d’aprenentatge i la voluntat de mobilitat en eixe món fan favorable l’aprenentatge d’una lingua franca, a més de les pròpies. De l’altra, des del valor de fer confluir els punts de vista teòrics i pràctics, i posar en comú els darrers avanços i investigacions sobre metodologia, amb la pràctica diària a l’aula i el contacte amb l’alumnat. Finalment, ofereix el marc perfecte on combinar les experiències d’alumnes amb les de professors i teòrics, per aportar noves idees i inquietuds que podran aprofitar en el seu futur desenvolupament professional. Continua llegint

Curs: anàlisi de dades qualitatives (Atlas.ti)

El Servei de Tecnologia Lingüística (UB) ha programat una segona edició del curs següent: **INTRODUCCIÓ A L’ANÀLISI DE DADES QUALITATIVES AMB ATLAS.TI**

Impartit per David Yubraham Sánchez
Dates: Divendres, del 2 al 19 de juny de 2017 (3 sessions)
Horari: De 10.00 a 14.00
Durada total: 12 hores
Lloc: Facultat de Filologia, Edifici Josep Carner, Aula PC
Preu: 20 euros
Matrícula: fins al 26 de maig de 2017 Continua llegint

Les llengües dels poetes de l’Egipte septentrional, per Dwight Reynolds

Publicació del text Les llengües dels poetes de l’Egipte septentrional, per Dwight Reynolds, en la secció Notes del web de la Càtedra UNESCO de Diversitat Lingüística i Cultural. Altres notes publicades el 2017

Variables sociolingüístiques en l’adquisició del català com a llengua d’acollida en el context multilingüe barcelonès – Laura Estors Sastre – RLD blog

Delimitació  

Aquest apunt analitza el pes de les variables sociolingüístiques i afectives a l’hora d’aprendre català en un context multilingüe com el de Barcelona. Hem analitzat els discursos de 76 aprenents adults de català del Centre d’Acolliment Lingüístic de Barcelona (CALB). La distribució d’orígens d’aquests aprenents és: 17 alumnes del GLMA (grup llengua materna àrab), 25 del GLMP (grup llengua materna pakistanesa), 15 del GLMX (grup llengua materna xinesa) i 19 del GLMC (grup llengua materna castellana d’origen espanyol). En general, la mostra està composta per 39 homes (51%) i 37 dones (49%). Pel que fa a l’edat, observem que la mostra recull aprenents des dels 16 anys fins als 65. L’edat mitjana de la mostra total és de 28 anys. Segons les dades, la majoria dels alumnes viuen a l’Eixample i al Barri de Ciutat Vella –a la zona del Raval i de Sant Antoni. Aquests aprenents estant assolint el nivell A2 de català segons el MECR (2008). Pel que fa a l’any d’arribada dels aprenents, el 47,37% va arribar a Barcelona entre el 2007-2009, però cal destacar dos casos del col·lectiu espanyol que van arribar-hi al 1985 i al 1968 respectivament. 

Continuar llegint… Variables sociolingüístiques en l’adquisició del català com a llengua d’acollida en el context multilingüe barcelonès – Laura Estors Sastre – RLD blog

M. Sendra sobre el III Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat

Aquest dimecres va celebrar-se el III Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat, en aquesta edició titulat “Afer d’estat. La llengua i la literatura a les aules”. El simposi va servir com a espai de trobada i reflexió per als professors de català dels instituts i del món universitari, va permetre fer balanç de situació actual de l’ensenyament d’aquesta matèria i diagnosticar els reptes als quals ha de fer front. Continuar llegint… «Un nou crit d’alerta», article de Montse Sendra a Núvol |

 

I. Clemente premiat amb el Modest Reixach

Premi Modest Reixach de la Societat Catalana de Sociolingüística. Ignasi Clemente Pesudo pel treball Uncertain futures. Communication and culture in childhood cancer treatment. Publicat per Oxford & New York: Wiley Blackwell. Els dits premis es lliuraran el dia 21 d’abril a l’IEC, en un acte presidit per la presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell, i amb la participació de Jana Balacciu, Premi Internacional Catalònia d’enguany. Podeu consultar la relació dels treballs premiats en aquest enllaç.

Acte Lliurament dels Premis Sant Jordi 2017 de l’IEC
Data Divendres 21 d’abril de 2017
Hora §   Premsa gràfica (fotografia dels premiats): 11.30 hores.   Lliurament de premis: 12 hores
Lloc Sala Prat de la Riba de l’IEC (carrer del Carme, 47, de Barcelona)

F. X. Vila: De com dos models lingüístics escolars “bilingües” poden cercar objectius contraposats (Amb certa calma – qüestions de llengua i societat)

Ahir vaig assistir a la segona sessió de taula rodona L’evolució de l’ensenyament de llengües: cap al plurilingüisme i el translanguaging, organitzat pels col·legues del GREIP de la UAB. L’acte havia tingut una primera sessió el dia abans a la qual no vaig poder assistir. La sessió d’ahir va incloure dues ponències de vells coneguts, una de George Lüdi (Universitat de Basel) i una altra d’Ofelia Garcia (CUNY), seguides d’una taula rodona amb tots els ponents. Moltes de les coses que s’hi van dir em van semblar molt interessants. George Lüdi, per exemple, va presentar la concepció dels experts del Consell d’Europa sobre què és un plurilingüe: no pas una persona que suma dues llengües independents com si fossin conjunts estancs que cal adquirir per separat i mantenir descompartits, sinó que un usuari integra coneixements variables de dues (o més) llengües diferents i que els utilitza quan i com li convé, barrejant-los i combinant-los en funció de la situació comunicativa concreta. Des d’aquesta perspectiva, Lüdi va afirmar, de manera provocativa, que ja no li interessa la competència dels parlants sinó els seus usos. No és poca cosa. Ara i aquí, però, em centraré en dues qüestions que em van semblar molt pertinents per a la sociolingüística catalana: d’una banda, l’emmarcament que va fer Ofelia García sobre els models lingüístics escolars dels EUA. D’una altra, el debat que es va suscitar sobre el fonament teòric del transllenguar (translanguaging) durant la taula rodona. Continuar llegint… Amb certa calma – qüestions de llengua i societat: De com dos models lingüístics escolars “bilingües” poden cercar objectius contraposats

M. Pereña: Ensenyar i aprendre llengües en un model educatiu plurilingüe. Metodologies i estratègies per al desenvolupament de projectes educatius i per a la pràctica docent

Origen: Base de dades de ressenyes

PEREÑA, Mònica (coord.). Ensenyar i aprendre llengües en un model educatiu plurilingüe. Metodologies i estratègies per al desenvolupament de projectes educatius i per a la pràctica docent. Barcelona : Horsori ; ICE de la Universitat de Barcelona, 2016.

Es destaca la importància d’implantar una educació lingüística inclusiva, plurilingüística i intercultural en els models educatius actuals i futurs. Ressenya: http://bit.ly/2qn3RM3

P. Figueres: «Llengües i identitats: com una nina russa»

Conferència Pere FIGUERES DIMARTS 2 MAIG. Dimarts 2 de maig 2017 té lloc a la Casa dels Països Catalans de la Universitat de Perpinyà, a 17h30, la conferència « Llengües i identitats : com una nina russa » pel professor, lingüista i membre de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans. Vindrà a explicar les relacions entre llengua i identitat, com són encaixades, com interactuen, desvelant què és una llengua, com funciona aquesta especificitat de l’espécie humana.

“Luis Enrique i el català”, per Carles de Rosselló – Lliure i Millor

Carles de Rosselló. @caderip Filòleg. Recercador del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació (UB) Aquestes darreres setmanes el pobre Luis Enrique ha rebut garrotades per partida doble. La primera, per l’eliminació del Barça davant la Juve; la segona, per respondre en italià les preguntes dels periodistes transalpins. Bé, les bufetades no eren exactament per això… continuar llegint… Luis Enrique i el català”, per Carles de Rosselló – Lliure i Millor

V. Climent (tesi): The European politics on language for immigrant integration: a multilevel comparative perspective

Origen: The European politics on language for immigrant integration: a multilevel comparative perspective

The European politics on language for immigrant integration: a multilevel comparative perspective

Icon
Data de publicació: 2016-03-15

Administració