05/04/18: Conferència “L’ensenyament d’idiomes i els seus materials didàctics: Una perspectiva política i econòmica”

Activitat organitzada pel Grup de Recerca en Aprenentatge i Ensenyament de Llengües (GR@EL)Títol: L’ensenyament d’idiomes i els seus materials didàctics: Una perspectiva política i econòmica a càrrec de Pau Bori (Universitat de Belgrad)

Data: dijous 5 d’abril del 2018

Hora: 16.00 h

Lloc: Aula 52.221 – 2a planta edifici 52. Roc Boronat – Campus del Poblenou

L’ensenyament d’idiomes i els seus materials didàctics: una perspectiva política i econòmica.

Títol: L’ensenyament d’idiomes i els seus materials didàctics: una perspectiva política i econòmica.  Ponent: Pau Bori (Universitat de Belgrad). Dia: dijous 5 d’abril del 2018.  Hora: 16h. Aula: 52.221 (2a planta edifici 52. Roc Boronat – Campus Poblenou. (Us adjunto un cartell).

Resum: Aquesta conferència versa sobre ensenyament de segones llengües, política econòmica i ideologia. En concret, es tracta la relació de l’ensenyament d’idiomes i els seus materials didàctics amb l’actual fase del capitalisme, el neoliberalisme.  En una primera part, es presenten els corrents actuals en les polítiques didàctiques per a l’aprenentatge d’un idioma dins el seu context històric, polític i econòmic. Continua llegint

El Departament de Cultura i l’Idescat impulsen una macroenquesta sobre les llengües de Catalunya

La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) inicien aquesta setmana el treball de camp de l’Enquesta d’usos lingüístics de la població 2018, que aportarà informació actualitzada sobre la realitat lingüística de Catalunya, el coneixement, la identificació lingüística i els usos lingüístics dels ciutadans en diversos espais de relació i consum i permetrà observar-ne l’evolució temporal. L’Enquesta és clau per impulsar polítiques de foment del català i l’aranès més ajustades a les necessitats de la població.

El treball de camp finalitzarà al setembre, un cop realitzades les 9.000 enquestes corresponents a un univers de 6.443.771 milions de persones de 15 anys o més. L’edició de 2018 s’amplia amb 1.500 enquestes més per tal de millorar la perspectiva territorial, especialment per aprofundir en el coneixement de la realitat lingüística de les àrees metropolitanes. L’Idescat i Política Lingüística faran públics els resultats de l’Enquesta 2018 la primavera de 2019. Continua llegint

A. Surrallés: 27. Parlar de colors sense termes de colors

This post is also available in: English

Alexandre Surrallés
Laboratoire d’anthropologie sociale, Collège de France

Pel que fa a la diversitat lingüística i cultural, un tema rellevant és la variabilitat de formes d’expressar l’experiència sensible que produeixen les textures, els colors, el olors i tot el que s’ofereix als nostres òrgans de percepció. Aquest objecte de recerca es troba, d’entrada, confrontat amb el problema del que en antropologia lingüística es denomina inefabilitat, és a dir, la dificultat o fins i tot la impossibilitat d’explicar amb paraules vivències per a les quals no hi ha conceptes o els que hi ha són poc evidents, un domini de recent constitució (Levinson i Majid). L’existència de buits semàntics relatius en especial a la denominació de percepcions, destaca com un dels problemes més importants per a una antropologia interessada pel sensible. I és que no és el mateix descriure l’olor d’una flor, per exemple, que descriure la forma d’una figura geomètrica. Hi ha una dimensió d’aquesta experiència sensible que s’escapa a tota conceptualització o codificació culturalment estabilitzada per convencions semàntiques.

Continuar llegint… Càtedra Unesco: Parlar de colors sense termes de colors

Entrevista a Kathryn Woolard

Entrevista de John Weston a Kathryn Woolard amb motiu de la publicació i premi del llibre Singular and Plural: Ideologies of Linguistic Authority in Twenty-First Century Catalonia. Kathryn Woolard és professora emèrita i professora de recerca en antropologia a la Universitat de Califòrnia, San Diego. Ha escrit obres capdals sobre ideologia lingüística i sobre la situació sociolingüística a Catalunya, inclòs el present llibre Singular and Plural: Ideologies of Linguistic Authority in Twenty-First Century Catalonia (Oxford University Press, 2016) que va guanyar el premi Edward Sapir 2017 de la  Societat d’Antropologia Lingüística.  Més informació: Otto Radio – New Books Network: Kathryn Woolard, “Singular and Plural: Ideologies of Linguistic Authority in Twenty-First Century Catalonia” (Oxford UP, 2016)

Font: Joan Pujolar. Universitat Oberta de Catalunya.

F. X. Vila: Sobre el consenso en torno al modelo lingüístico escolar en Cataluña: reflexiones a partir de una encuesta

Source: Amb certa calma – qüestions de llengua i societat: Sobre el consenso en torno al modelo lingüístico escolar en Cataluña: reflexiones a partir de una encuesta

Sobre el consenso en torno al modelo lingüístico escolar en Cataluña: reflexiones a partir de una encuesta
Avui, la revista  Politikon m’ha publicat un article que acaba així:

“Según esta lectura, en términos históricos, si el modelo de conjunción en Cataluña ha sido socialmente poco conflictivo se debe a la suma de dos factores: por un lado, al hecho de que en Cataluña el dominio de las dos lenguas oficiales es valorado; por otro, al hecho de que el modelo de conjunción ha demostrado ser el mejor sistema para garantizar el aprendizaje de ambas lenguas oficiales. En ese sentido, no hay más que recordar que, de todas la comunidades con más de una lengua oficial, Cataluña es la que más lejos llega en la bilingüización de sus nuevas generaciones. Entendemos que los resultados expuestos por Garvia y Santana muestran que el consenso histórico en torno a un modelo que bilingüizaba ha dejado paso a un deseo bastante extenso de trilingüización, un desiderátum que constituye un verdadero reto para el modelo de conjunción. Sin embargo, contrariamente a lo que concluyen los autores, entendemos que la labor de los gobernantes y los educadores no es aplicar a ciegas unos porcentajes dados a ojo por ciudadanos sin conocimientos de didáctica de lenguas, sino conseguir satisfacer los desiderátums ciudadanos de conocimientos lingüísticos. Para conseguirlo, los gobernantes deberán lograr que el modelo de conjunción sepa dar respuesta adecuada a esa petición, es decir, garantice el máximo aprendizaje no solo de catalán y castellano, como ya viene haciendo, sino también de inglés, y lo haga manteniendo la lengua propia como centro de gravedad del modelo. De lo contrario, si el conflicto es entre un modelo que bilingüiza y propuestas que teóricamente trilingüizan, es posible que las contradicciones detectadas se enconen y la propia sociedad acabe abriéndose a otros modelos.”

Si t’interessa l’article sencer, pots consultar-lo a:

Vila, F. Xavier (2018) “Sobre el consenso en torno al modelo lingüístico escolar en Cataluña: reflexiones a partir de una encuesta.” Politikon (blog), 7 de març.

La creativitat i l’educació lingüística del segle XXI: Seminari obert per a investigadors i professionals

La creativitat i l’educació lingüística del segle XXI: Seminari obert per a investigadors i professionals

Organitzat pel projecte KONECT conjuntament amb membres de la nova xarxa d’Investigació AILA ‘Investigació creativa en lingüística aplicada’

16 Mar 2018

Continua llegint

“Diversitat lingüística i empresa: què hi afegeixen les llengües”

IV Memorial Eva Monrós

Col·loqui Diversitat lingüística i empresa: què hi afegeixen les llengües. Data: 16/03/2018. Lloc: Facultat de Filologia. Aula Joan Maragall, pati de Lletres.
Amb la participació de Alina Moser (GLIDI); Gustav Johansson, enginyer; Jordi Elvira, físic i doctor en enginyeria electrònica; Txell Domínguez, lingüista, i Xavier Arrufat, fundador i CEO d’AWAAIT

Modera: M. Carme Junyent, Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades

Lloc: Aula Joan Maragall, pati de Lletres, Facultat de Filologia. Gran Via, 585, Barcelona
Hora: 11.30 h

Programa

J. LoBianco: The collaborations critical to revitalization. Planning community Action, expert guidance and official support

El 19 de març a les 19 a l’aula Joan Maragall de la Facultat de Filologia tenim la segona conferència del cicle “La revitalització lingüística” a càrrec de Joseph LoBianco, un lingüista italoaustralià que ens ha proposat el tema The collaborations critical to revitalization. Planning community Action, expert guidance and official support. En aquest enllaç podreu conèixer una mica més aquest professor de la Universitat de Melbourne http://www.education.vic.gov.au/about/news/Pages/stories/2018/stories_motherlanguageday.aspx

Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades  http://www.gela.cat

«Variacionisme en llengua catalana, una mirada des del variacionisme en llengua castellana», amb Cristina Illamola

Source: «Variacionisme en llengua catalana, una mirada des del variacionisme en llengua castellana», amb Cristina Illamola | Blog del seminari del CUSC

image-91El passat divendres 16 de febrer va tenir lloc la sisena sessió del curs 2017/2018 del «Seminari de sociolingüística i política lingüística» del CUSC-UB. En aquesta ocasió, Cristina Illamola, filòloga i sociolingüista, professora associada del Departament de Filologia Hispànica de la Universitat de Barcelona i investigadora del CUSC-UB, va conduir una sessió sobre les aproximacions variacionistes al canvi lingüístic, articulada al voltant del comentari de dos articles: «Les representacions del variacionisme en l’àmbit de la llengua catalana. Transferències i transaccions», de Miquel Àngel Pradilla, i «Retrospectiva del model labovià de variació lingüística del català», de Maria Teresa Turell. Continua llegint

Congreso: Lenguas, patrimonio e identidades. Perspectiva educativa.

Para los próximos 8 y 9 de noviembre la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (Grupo de Estudios Históricos y Comparados en Educación Garaian y Donostia Research group on Education And Multilingualism – Dream), l’ École Superieure du Professorat et de l’Éducation d’Aquitaine de l’Université de Bordeaux et le laboratoire E3D, Cátedra del Patrimonio Inmaterial de Navarra de la Universidad Pública de Navarra, con el apoyo de la Eurorregión Aquitania-Euskadi-Navarra hemos organizado un congreso internacional bajo el título: “Lenguas, patrimonio e identidades. Perspectiva educativa”

En nuestra planteamiento subyace que una de las temáticas que más atención están demandando, tanto desde el ámbito científico como desde la divulgación, se relaciona con el conocimiento de las identidades, la lengua y el patrimonio histórico-educativo. Se trata de valorizar el patrimonio material e inmaterial de las comunidades con más de una lengua propia y su relación con la construcción de las identidades (culturales, lingüísticas, políticas, étnicas, etc.).

Continua llegint

Les humanitats davant els reptes de la nova Europa: cultures, llengües, identitats

El 8è Congrés de SELICUP (Societat Espanyola d’Estudis Literaris de Cultura Popular) se celebrarà a Alcúdia (Mallorca) entre els dies 24 i 26 d’octubre de 2018,  a càrrec de la Universitat de les Illes Balears. El títol del congrés serà: LES HUMANITATS DAVANT ELS REPTES DE LA NOVA EUROPA: A: CULTURES, LLENGÜES, IDENTITATS.

Continua llegint

Actualitat documentació DGPL

Durant el mes de febrer de 2018 el Centre de Documentació de la Direcció General de Política Lingüística ha adquirit i incorporat al seu fons documental llibres, revistes, documents electrònics i altres materials. Llibres: http://bit.ly/2Ffd0OX                         Revistes: http://bit.ly/2ovFACb

 DESTAQUEM:

Coromines, Joan. Llengua i pàtria /edició a cura de Josep Ferrer i Costa, Joan Pujadas i Marquès ; pròleg d’Antoni Vives. 2a.edició. Barcelona : Ara Llibres ; Sant Pol de Mar : Fundació Pere Coromines, 2018. (Ara clàssics) Recull de textos, articles, discursos i cartes  del filòleg.

Larreula, Enric. La llengua dibuixada : història il·lustrada de les penoses vicissituds de la llengua catalana en temps de la suposada normalització. Argentona : Voliana,  2017. (Memòria (Voliana Edicions) ; 11) Els acudits gràfics sobre els sectors crítics amb el procés de normalització lingüística del darrer terç del s. XX.

Mollà, Toni. La llengua de la plaça : l’espai públic, el mercat i la política lingüística. Alzira : Edicions Bromera, 2017. (Graella ; 20). Diagnòstic del futur de la llengua catalana des d’una perspectiva social i econòmica. Continua llegint

Presentació i discussió del llibre “Les veus del professorat” amb els seus autors

Source: Presentació i discussió del llibre “Les veus del professorat” amb els seus autors | Blog del seminari del CUSC

El proper divendres 16 de març, a les 12h a la Sala de Professors de l’Edifici Josep Carner de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona, celebrarem una sessió extraordinària del seminari de sociolingüística i política lingüística del CUSC-UB, dedicada a la presentació i la discussió del nou llibre de Vanessa Bretxa, Llorenç Comajoan-Colomé i F. Xavier Vila: Les veus del professorat: l’ensenyament i la gestió de les llengües a secundària (Barcelona, Horsori, 2017).

L’acte comptarà amb la presència dels tres autors i és d’accés lliure. Convidem a participar-hi a docents i investigadors dels camps de la didàctica de la llengua i la literatura, la sociolingüística, la política lingüística, i disciplines afins.

seminari-les-veus.png

La contribució del sistema educatiu de Catalunya

Source: L’aprenentatge de llengües en un món global | Linguapax Internacional

Joseph Lo Bianco – Mònica Pereña

Dimarts 20 de març de 2018, a les 18h, Sala d’actes del Departament d’Ensenyament de la Generalitat (Via Augusta, 202-226 – Barcelona)

A través d’aquest DIÀLEG amb el professor Joseph Lo Bianco es vol reflexionar i debatre sobre les línies estratègiques que, des del Departament d’Ensenyament, s’han anat dissenyant per construir i aplicar un model educatiu plurilingüe i intercultural a Catalunya. Continua llegint

Communication in the Multilingual City

Registration is now open for TLANG’s final international conference.  Communication in the Multilingual City will take place on the 28th – 29th March 2018 at the University of Birmingham.  In addition to a stellar line-up of keynote speakers and an invited colloquium from South Africa,  delegates will have access to a full programme of presentations and posters from around the world.  Conference fees are £150 for two days (£100 for students).

Administració