F. Xavier Vila parla sobre el document del nou model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya |

Font: F. Xavier Vila parla sobre el document del nou model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya |

Avui a La Vanguàrdia apareix una entrevista a F. Xavier Vila, director del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General i també del CUSC, on comenta el polèmic document del nou model lingüístic de l’ensenyament a Catalunya presentat pel Departament d’Ensenyament.

Podeu llegir l’entrevista aquí:

IMG_20181029_092400.jpg

Renovat el Consell de Direcció del CUSC

Font: Renovat el Consell de Direcció del CUSC |

20181025_114756Avui, 25 d’octubre de 2018, a les 10h, s’ha celebrat la reunió ordinària del Consell de Centre del CUSC, on s’ha exposat detalladament la situació del centre i s’ha fet un seguiment dels diversos projectes i línies de recerca en curs. També s’ha repassat breument la memòria del 2017 i s’han plantejat propostes a l’entorn de futures activitats que ben aviat anunciarem. Continua llegint

Albert Bastardas i Boada, sociolingüista penedesenc universal

Source: Tarragona Digital | Albert Bastardas i Boada, sociolingüista penedesenc universal

per Jordi Manent22/10/2018

El catedràtic de sociolingüística Albert Bastardas i Boada s’ha jubilat com a professor de la Universitat de Barcelona (UB) després de més de 30 anys dedicats a la docència i a la recerca. El passat 17 d’octubre a la tarda, una cinquantena de persones –companys de feina, deixebles, amics i familiars– van retre-li un acte d’homenatge en una sala de l’Edifici Josep Carner de la mateixa universitat. La taula dels que havien de fer el panegíric a Bastardas –un panegíric totalment merescut, no cal dir-ho– estava formada pel degà de la Facultat de Filologia, el Dr. Javier Velaza Frías, l’amic i professor de català Jaume Rafecas i tres companys de professió de l’homenatjat: Emili Boix, Francesc Xavier Vila i Maria Àngels Massip. Continua llegint

Reflexions de la jornada “Fabra avui. El català, de llengua moderna a llengua digital” (Barcelona, 19 de setembre de 2018) – Ricard Faura – RLD blog

El passat 19 de setembre es va celebrar la jornada “El català, de llengua moderna a llengua digital”. Durant aquesta jornada va quedar palès l’important paper de les administracions i dels projectes que en la seva totalitat o en part es paguen amb diners públics. Conceptes com el de dades obertes i llicències lliures tenen en aquests moments una gran rellevància pel futur del català tant a la xarxa com a plataformes, eines i projectes tecnològics.

A 31 de desembre de 2017, l’àmbit de diaris, revistes, agències i diaris digitals registrava un ús de la llengua catalana del 78,02 %, mentre que el de ràdio, televisió, grups de comunicació i productores era del 69,81 % (en ambdós casos es repetia el resultat de l’any anterior). Per la seva part, el sector de la informàtica, Internet i TIC havia crescut fins al 63,08 % (+1,15), i el de telecomunicacions, electrònica, telefonia mòbil i tecnologia s’havia mantingut en el 43,75 %. Continuar llegint… Reflexions de la jornada “Fabra avui. El català, de llengua moderna a llengua digital” (Barcelona, 19 de setembre de 2018) – Ricard Faura – RLD blog

Jornada sobre el Model de llengua per a les universitats d’acord amb la GIEC

16 de novembre de 2018 Jornada sobre el Model de llengua per a les universitats d’acord amb la GIEC

Data: 16 de novembre de 2018
Lloc: Universitat Internacional de Catalunya

Organitza: Xarxa Vives d’Universitats

Més informació

V Nit de la Llengua al Món Digital

La V Nit de la Llengua al Món Digital, organitzada per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i la Fundació Amical Wikimedia, tindrà lloc el dijous 29 de novembre, a Tarragona, Girona i Tortosa. L’acte manté el format de viquimarató (acció intensiva d’edició de la Viquipèdia), que ja va tenir en les quatre edicions anteriors. Continua llegint

Moore i Vallejo: ” Creativitat, semiosi i temes controvertits en un projecte transnacional de producció de vídeos amb joves”

Primera sessió d’anàlisi de dades GREIP d’aquest curs, a càrrec de l’Emilee Moore i la Claudia Vallejo, amb títol ” Creativitat, semiosi i temes controvertits en un projecte transnacional de producció de vídeos amb joves“. Dia 30 d’octubre a les 11.30 h. en el seminari 2A (mòdul II) de la Facultat de Ciències de l’Educació, UAB. Podeu trobar més informació aquí.  GREIP. Grup de Recerca en Ensenyament i Interacció Plurilingües.

Acte d’homenatge a Albert Bastardas

Source: Acte d’homenatge a Albert Bastardas |

18-10-17-18-24-02-184_deco.jpgAhir, 19 d’octubre de 2018, a la Sala de Professors de l’edifici Josep Carner de la Facultat de Filologia (Universitat de Barcelona), va tenir lloc un emotiu acte d’homenatge al Dr. Albert Bastardas i Boada, professor de la Secció de Lingüística General del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General i director del CUSC durant molts anys, amb motiu de la seva jubilació.

D’esquerra a dreta: Àngels Massip, F. Xavier Vila, Javier Velaza, Emili Boix i Jaume Rafecas

L’acte va començar amb la intervenció de Jaume Rafecas, amic d’Albert Bastardas, que va fer un repàs en vers de caire lúdic de la vida de l’homenatjat amb fotografies des que era petit fins a l’actualitat. Rafecas va representar, així, els amics de Vilafranca del Penedès (ciutat on viu Bastardas), alguns dels quals van assistir a l’acte. Rafecas va cloure la intervenció llegint les valoracions que havia recollit prèviament d’algunes de les persones de l’entorn de l’homenatjat, i va remarcar-ne una que, segons ell, sintetitza el seu tarannà: “Un enamorat de l’amistat amb tothom”. Continua llegint

Acte de presentació del model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya: UN MODEL D’EDUCACIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Source: Acte de presentació del model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya: UN MODEL D’EDUCACIÓ PLURILINGÜE I INTERCULTURAL. XTEC – Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya

Acte de presentació del model lingüístic del sistema educatiu a CatalunyaQuan

Data17.10.2018 – 23.10.2018

Afegeix al calendari de Google

Acte de presentació del model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya

Atès que l’aforament és limitat, cal confirmar l’assistència a llip.ensenyament@gencat.cat Continua llegint

 I Festa Fes-te de la Llengua

La llengua catalana, més enllà d’una eina de comunicació per a totes les situacions, és també per als seus parlants i, òbviament, per a la Secció Filològica, una font d’expressió, de coneixement i de plaer que ens permet explicar el món i relacionar-nos-hi.

Amb aquesta idea, el 19 d’octubre convoquem la I Festa Fes-te de la Llengua als Jardins del Palau Robert de Barcelona, de vuit del vespre a dotze de la nit, amb la voluntat explícita de posar la llengua catalana en el centre d’una celebració festiva. Volem dedicar aquesta primera edició al col·lectiu d’ensenyants de català de secundària i batxillerat d’arreu de la catalanofonia, i als estudiants de filologia catalana que n’han de ser professors en un futur.

Ens agradaria comptar amb la vostra presència a la festa i, alhora, us demanem que ens ajudeu a difondre aquesta convocatòria. Per assistir-hi, només cal omplir aquest formulari.

Secció Filològica

 

El que diem i com ens sentim respecte al que diem. El cas del català a França, per James Hawkey

Notes del web de la Càtedra UNESCO de Diversitat Lingüística i Cultural:

Els estudiants de sociolingüística aprenen ràpid que la llengua té molta variació i que aquesta variació pot comportar una gran quantitat d’informació social. Considerem el cas del Regne Unit. Tan bon punt un parlant nadiu d’anglès britànic utilitza la paraula bath (‘bany’), segons com la pronuncia , s’exposa un allau de judicis socials… D’on és aquesta persona?, A quina mena d’escola va anar?, Quina feina fa?, A quin partit polític vota? Les respostes a totes aquestes preguntes estan codificades potencialment per la pronúncia d’aquesta paraula tan curta: el parlant la pronuncia amb una vocal curta, com la de hat, o amb una vocal llarga, com la de car? La darrera consonant es pronuncia amb la llengua entre les dents o de la mateixa manera que el darrer so de staff? Aquesta parauleta, amb només tres sons diferents, palesa un nombre de pronúncies possibles que denoten informació social diferent segons el cas. Com sistematitzem aquesta variació tan complexa? Quina mena de categories socials poden predir o regir la preferència d’un parlant per usar un so o un altre? I, finalment, i això és especialment interessant en aquesta discussió, com afecten les nostres opinions sobre les llengües que parlem la manera com les parlem? Continuar llegint… El que diem i com ens sentim respecte al que diem. El cas del català a França, per James Hawkey 

Continua llegint

Programa: Multilingualizing Compulsory Education in the Age of Neoliberalism: Issues, Processes and Inequalities (MUCEAN), UAB, 22-23 Nov 2018

Origen: PROGRAMME | APINGLO-CAT

Multilingualizing Compulsory Education in the Age of Neoliberalism: Issues, Processes and Inequalities (MUCEAN), UAB, 22-23 Nov 2018
Sala de Graus, Facultat de Filosofia i Lletres
Origen: PROGRAMME | APINGLO-CAT

II Jornada d’Estudis del Discurs Helena Calsamiglia. Discurs i interculturalitat 09/11/18 (UPF)

Data: divendres 9 de novembre del 2018. Horari: de 9.00 a 13.30 h. Lloc: Sala d’activitats 55.003 Tànger – planta baixa edifici 55. Tànger –  Campus del Poblenou – Universitat Pompeu Fabra

PROGRAMA 
    • 9.00  Presentació de la jornada
    • 9.15 – 10.00  Laura Santamaría (Universitat Autònoma de Barcelona). “Interculturalitat i Traducció”
    • 10.00 – 10.45  Mireia Trenchs (Universitat Pompeu Fabra). “Les aules com a espais de translingüisme i cosmopolitisme: Una mirada a les pràctiques reportades dels joves catalans”
    • 10.45 – 11.30  Tom Ricento (University of Calgary). “Immigration, Language and Integration into the Canadian Labor Market”
    • 11.30 – 12.00 Pausa per al cafè
    • 12.00 – 13.30 Taula rodona. Modera: Teun Van Dijk
Unitat de Gestió i Administració de Traducció i Ciències del Llenguatge http://www.upf.edu/web/traduccio
Universitat Pompeu Fabra, Barcelona

Beques de formació de doctors: aculturació lingüística (UdL)

Convocatòria de Formació de Doctors, del Ministeri. Es pot concórrer a una beca associada al projecte de Cecilio Lapresta, IP del projecte “ACULTURACION Y ACULTURACION LINGUISTICA DE LOS DESCENDIENTES DE MIGRADOS. RETOS Y POTENCIALIDADES PARA EL APRENDIZAJE LINGUISTICO Y LA INCLUSION LINGUISTICA Y SOCIOEDUCATIVA” (REF. EDU2017-82479-R), de la Universitat de Lleida. Període: 25 d’octubre. Més informació, més informació, més informació.

La revisió de la Directiva de serveis de comunicació audiovisual, una oportunitat per a una política lingüística a Internet – Martí Petit – RLD blog

El 2 d’octubre passat, el Parlament Europeu va aprovar la revisió de la Directiva 2010/13/EU (o Directiva de serveis de comunicació audiovisual, DSCAV). Pendent de la ratificació formal per part del Consell, una vegada s’hagi publicat al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE), els estats membres tindran 21 mesos per transposar la Directiva als ordenaments jurídics respectius. Continuar llegint… La revisió de la Directiva de serveis de comunicació audiovisual, una oportunitat per a una política lingüística a Internet – Martí Petit – RLD blog

Maria Sabaté-Dalmau sobre l’anglès com a llengua vehicular

Font: Maria Sabaté-Dalmau sobre l’anglès com a llengua vehicular de continguts a l’educació superior al segon seminari del curs 2018/2019 | Blog del seminari del CUSC

El proper dimarts 23 d’octubre tindrà lloc la segona sessió del curs 2018/2019 del seminari de sociolingüística i política lingüística del CUSC-UB (10h, aula 4.21, Edifici Josep Carner de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona).

Maria Sabaté-Dalmau, professora del Departament d’Anglès i Lingüística de la Universitat de Lleida i membre del grup de recerca Cercle de Lingüística Aplicada (CLA), ens hi presentarà els resultats preliminars del projecte de recerca «Towards an empirical assessment of the impact of English-medium instruction at university: language learning, disciplinary knowledge and academic identities» (ASSEMID), dirigit per David Block i Guzman Mancho, del CLA de la UdL. Continua llegint

Administració