Grup d'Estudis Etnopoètics

Crueldades y violencias en el cuento y la narración breve: crida de comunicacions

Crueldades y violencias en el cuento y la narración breve
Coloquio internacional
01, 02, 03 de abril de 2020
Université Littoral Côte d’Opale
Boulogne-sur-Mer (Francia)

 

Organizan: Jacqueline Bel, Jean Devaux, Xavier Escudero, Carl Vetters (UR H.L.L.I., Université Littoral Côte d’Opale); Ramón Pérez Parejo, José Soto Vázquez (LIJ, Universidad de Extremadura).

 

Los géneros del cuento y la narración breve, por su densidad e intensidad, usan de modo recurrente –¿natural?– la crueldad y la violencia, que adoptan diferentes modalidades de escritura y diversos aspectos o múltiples manifestaciones.

 

Si, etimológicamente, la crueldad significa verter la sangre –cruor en latín o crudelis “quien ama la sangre”–, ¿se podría deducir entonces que es la única manera de ejercerla ‒vertiendo la sangre‒ en los cuentos populares y literarios o en los relatos breves? Además, se suele asociar la crueldad con el hecho de hacer sufrir física o mentalmente y de ahí que se le adjunten lo bárbaro, lo duro, lo malo, lo salvaje, sea a nivel de las relaciones sociales sea a nivel educativo. La crueldad suele dar lugar, en el imaginario popular, al espectáculo violento del sufrimiento en un mundo donde todos los valores se han venido abajo. Lo cruel revela y hace surgir a la superficie la parte oculta de la ferocidad del hombre, de sus vicios o de sus secretos profundos. A este propósito, las historias sobre la locura tales como El Horla de Guy de Maupassant o Sangre sobre el barro de Antonio de Hoyos y Vinent o varios cuentos populares como los de los hermanos Grimm, por ejemplo, sitúan al lector en un mundo donde reina la crueldad, muchas veces vinculada con Eros (se hablaría así de crueldad erótica o sexual en el sadismo incluso en la necrofilia). Ancho es el campo de la crueldad.
La violencia –del latín vis, que significa “fuerza”– se ejerce, pues, por la fuerza física o los actos pero también puede ser oculta, soterrada. La violencia puede ser impuesta (por la intimidación o por la censura, por ejemplo), puede ser el fruto de la ira, y encuentra diferentes modos de traducirse, desde la agresión hasta el atentado, del más fuerte sobre el más débil, recurriendo a sentimientos o emociones exacerbadas (la pasión puede ser violenta). La violencia puede expresarse, por lo demás, por la intensidad de una mirada, de una necesidad, por la impetuosidad de un sentimiento o, sencillamente, por la fuerza de los elementos naturales.

 

La crueldad y la violencia son físicas (tortura, suplicio, metamorfosis, por ejemplo) y morales (perfidia, indiferencia, orgullo, acoso, engaño, por ejemplo) y el hombre, la sociedad, el destino e incluso el mundo animal comparten el ejercicio de la violencia y de la crueldad. Así, por ejemplo, en “La Bella durmiente”, de los Contes de ma Mère l’Oye (1697) de Charles Perrault, la historia de un joven príncipe valiente y enamorado que libera a la princesa Aurora de su sortilegio no acaba con el despertar de ella y el beso de su pretendiente. En efecto, la madre del príncipe, una ogresa, “muy contenta con su crueldad”, quiere devorar a la princesa y a sus dos hijos. Sin embargo, la crueldad será engañada por la bondad del Mayordomo quien desvía la violencia de este deseo de matar y de preparar la comida con los cuerpos de las víctimas. Si la crueldad es así engañada ‒lo mismo ocurre en Barba Azul o en El Pulgarcito‒, puede ella también triunfar como es el caso, por ejemplo, en Caperucita roja en el que el lobo acaba devorando a la niña, que había ido a llevar pasteles y mantequilla a su abuela. Además, si la violencia contesta a la violencia en algunos cuentos o relatos breves ‒por ejemplo, en Las Hadas de Perrault, el castigo del orgullo y de la envidia se realiza por la muerte solitaria en un bosque‒, la violencia de una situación halla su resolución en el perdón o el remordimiento, lo que permite alejar así el cumplimiento de la crueldad (por ejemplo, el maltrato en Cenicienta, la desobediencia en Der Struwwelpeter o en el cuento popular extremeño “La asadura”). La crueldad puede así revestir un efecto liberador y significar la victoria de la libertad de actuar o de pensar.

 

Así, la crueldad y la violencia pueden ejercerlas los hombres, los animales o las criaturas fantásticas pero pueden resultar igualmente de la sociedad (por el exceso de individualismo, la carrera desenfrenada hacia la especulación, el progreso técnico, tecnológico que tritura o devora al individuo) y a las que los artistas y los escritores se muestran particularmente sensibles por ser víctimas de ellas. Por ejemplo, en los Cuentos crueles (1883) de Villiers de l’Isle-Adam, la crueldad se basa en la violencia que pisotea el ideal y la nobleza de los sentimientos. Villiers de l’Isle-Adam, afectado por la desgracia y el fracaso, sufrió en su vida del menosprecio social y editorial, lo que determinó en él el desarrollo de la sátira y de la ironía, siguiendo la estela de Gautier, de Poe o de Baudelaire y, también, de Swift y de Daumier.

 

El coloquio constituirá así la oportunidad de abarcar las diversas y múltiples manifestaciones y formas de la crueldad y de la violencia en los cuentos populares, literarios, musicales, cinematográficos, escénicos y en los relatos breves sea a nivel del personaje, de las figuras o criaturas tales como el diablo, el ogro o la ogresa, el bárbaro, el tirano, el monstruo, el vampiro, el verdugo, el fanático, a nivel de las situaciones (por ejemplo, la ogresa en Pulgarcito quien descubre a sus siete hijas “bañadas en su propia sangre” o el terror en los cuentos fantásticos), en el lenguaje (la ironía, ¿no sería el potente recurso en algunos cuentos o relatos breves para traducir la crueldad?; en el silencio o la parodia también), en los sentimientos (¿el odio?).
Así:

  • En el cuento y en el relato breve, ¿cómo se manifiestan y obran la violencia y la crueldad? ¿Cuáles son los vínculos entre ambas? La crueldad y la violencia, ¿acompañarían in fine, ineluctable y fatalmente, el universo y la escritura de los cuentos, sean populares, literarios o relatos breves? ¿Por qué la crueldad y la violencia se asocian tan fácilmente en el universo y en la escritura de los cuentos y de los relatos breves? ¿Adoptan diversos grados en función del lector, del país, de la cultura, hasta de la época? ¿Cuáles son, justamente, los papeles, los objetivos ‒catárticos, educativos, estéticos‒ de la crueldad y de la violencia?
  • Si la crueldad y la violencia se escriben y se leen, la ilustración –esta poderosa aliada de los cuentos escritos o transcritos‒ viene para darles una imagen (por ejemplo, los grabados de Gustave Doré para los Contes de ma Mère l’Oye o los de Francisco de Goya, cuya inspiración se hunde de buena gana en el universo fantástico o maravilloso de la fábula y del cuento). Así pues, ¿cómo mostrar la crueldad y la violencia en los cuentos y en los relatos breves? Asimismo, ¿cómo la adaptación de los cuentos en la tele, en el cine, sobre las tablas o musicalmente logra hacer ver y oír la crueldad y la violencia de estos universos? ¿Cabría hablar de un marco o de un código estético propio de la representación y de la interpretación de la crueldad y la violencia venidas de los cuentos y de los relatos breves? ¿Una iconografía de la crueldad y la violencia de los cuentos?
  • ¿Cómo la crueldad y la violencia aparecen en los relatos contados, escritos o leídos por y para los niños? ¿Se debe ocultarlas, atenuarlas, censurarlas o, por el contrario, mostrarlas, explicarlas? ¿De qué maneras? ¿Qué estrategias se pueden desarrollar para contrarrestar u oponerse a la crueldad y a la violencia?
  • La crueldad y la violencia, ¿pueden constituir un aparato didáctico útil en la enseñanza? ¿Se puede hablar de “pedagogía de la crueldad” en y a partir del cuento y del relato breve?

 

Sin que estas preguntas ni estos temas sean limitativos ni exhaustivos, este coloquio internacional e interdisciplinar invitará a sus comunicantes y participantes a debatir sobre ello. Todos los medios y soportes (textual, visual, sonoro) así como todos los periodos, las diferentes áreas culturales y geográficas caben en esta convocatoria.

 

٭٭٭
La propuesta de comunicación de unas diez líneas acompañada de un breve currículo se mandará hasta el 15 de septiembre de 2019 a:
rpp@unex.es
jsoto@unex.es
jacqueline.bel@univ-littoral.fr
xavier.escudero@univ-littoral.fr

 

Tras una selección de los trabajos presentados por parte del Comité Editorial, las Actas del coloquio se publicarán en Les Cahiers du Littoral (Shaker Verlag). Se comunicarán oportunamente las normas de estilo.

 

Convocatòria PDF (espanyol) (francès)

Novetat editorial: Calendari de llegendes, costums i festes tradicionals catalanes. De juliol a desembre

Aureli Capmany. Calendari de llegendes, costums i festes tradicionals catalanes. Volum 2. De juliol a desembre. Il·lustracions: Eva Sánchez. Pròleg de Maria Aurèlia Capmany. Guies de Xavier Cortadellas. Edicions Sidillà, Col·lecció la Talaia clàssics, 6, 2019. 296 pp. 20 euros. ISBN: 978-84-949281-3-0.

Aureli Capmany es va interessar sempre per la cultura popular. En el Calendari de llegendes, costums i festes tradicionals catalanes ens ofereix una passejada per la Catalunya més festiva, especialment per Barcelona. El segon volum està centrat en les festes tradicionals que se celebren entre juliol i desembre. Hi trobem des de la festa major del Raval de Barcelona a la de Tarragona o a les Fires de Girona, l’estiuet de Sant Martí, Tots Sants, el tió de Nadal o Cap d’Any, que és la nit en què les bruixes catalanes es troben per fer ballades. Algunes d’aquestes tradicions encara són ben vives. Altres s’han perdut. Com Aureli Capmany, nosaltres també pensem que val la pena que es preservin.

Més informació: Edicions Sidillà

Vicent Vidal guanya el 34è Premi Valeri Serra i Boldú de Cultura Popular

Vicent Vidal, membre del Grup d’Estudis Etnopoètics, ha guanyat el 34è Premi Valeri Serra i Boldú de Cultura Popular amb l’obra “Una història de la literatura popular valenciana (1873-2018)”.

El lliurament de premis va tenir lloc al Teatre Armengol de Bellpuig el dissabte 13 d’abril de 2019 a 2/4 de 9 del vespre, en el marc d’una vetllada literària durant la qual es va presentar el llibre de l’obra guanyadora de l’any passat Adelaida Ferré i Gomis, folklorista: l’art de brodar rondalles de Laura Villalba Arasa, a càrrec del Sr. Ramon Miró i també es va presentar l’opuscle “Gent de Casa” dedicat a l’Orfeó Joventut, a càrrec de Narcís Saladrigues.

Vicent Vidal (la Vila Joiosa), va recollir el guardó de mans de la Hble. Sra. Mariàngela Vilallonga, Consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, del Sr. Francesc Sabanés, diputat provincial de la Diputació de Lleida i del Sr. Salvador Bonjoch, alcalde de Bellpuig.

Vicent Vidal (la Vila Joiosa, 1989) és doctor en Filologia Catalana per la Universitat d’Alacant i màster d’Assessorament Lingüístic i Cultura Literària (Universitat de València / Universitat d’Alacant) i de Formació del Professorat (Universitat Miguel Hernández). Actualment exerceix de professor ajudant doctor al Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant. Imparteix docència en llengua i literatura catalanes en la Facultat d’Educació d’aquesta universitat i ha centrat la seva activitat investigadora en la literatura oral popular. Ha participat en diversos projectes de recerca sobre l’estudi diacrònic de la literatura catalana popular, i s’ha especialitzat en l’anàlisi de les tendències en la producció folklòrica dels autors valencians dels segles XIX i XX. Aquest tema, juntament amb l’estudi de la relació entre l’ensenyament i la literatura, és el que ha ocupat la majoria de les seves contribucions a congressos, capítols de llibre i revistes científiques.

En el treball, s’analitzen les obres, els autors i les institucions que s’han dedicat a la literatura oral popular al País Valencià entre 1873 i 2018 en relació amb les vicissituds històriques i culturals que els han fet possibles. L’anàlisi parteix d’una fonamentació teòrica que té presents els estudis previs proposats per a contextos equivalents en altres territoris, especialment del domini lingüístic compartit. Establert aquest marc teòric, es descriuen, s’examinen i es valoren els elements principals dins d’una periodització elaborada en relació amb els contextos historicoculturals en què han aparegut. En aquest sentit, s’hi han distingit quatre grans períodes: en el primer, entre 1873 i 1912, la literatura popular valenciana apareix molt determinada pels corrents literaris romàntics i renaixentistes i no es deslliga de la literatura de creació culta; en el segon, entre 1912 i 1939, es desenvolupen una sèrie de projectes institucionals de gran abast i s’avança en la teorització; en el tercer, entre 1939 i 1975, tot i la paralització d’iniciatives anteriors a causa de la dictadura, sorgeixen diverses veus que aconsegueixen dignificar la matèria i dotar-la d’un volum sòlid de publicacions de qualitat; i en el quart període, des de 1975 ençà, es produeix un esclat de publicacions, es recuperen materials inèdits o exhaurits i s’avança i s’aprofundeix en l’estudi i la investigació. En conjunt, doncs, s’ofereix un repàs a les contribucions més rellevants de la literatura popular valenciana i a les tendències generals que s’hi observen, cosa que pot contribuir a interpretar-les justament.

Font: Ajuntament de Bellpuig

IV Jornades de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears 2019

Els dies 3 i 4 de maig de 2019 es duran a terme les IV Jornades de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears, que tindran lloc a Maó, a la sala d’actes del Museu de Menorca. Formen part d’un cicle de quatre jornades amb periodicitat anual que ja s’han celebrat a Mallorca (2016), Eivissa (2017) i Formentera (2018).

Enguany es tanca el cicle de les quatre jornades, organitzades a iniciativa del Consell Assessor de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears i amb la col·laboració de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars. Les Jornades  s’han convertit en aquesta legislatura en un fòrum de reflexió i debat sobre el patrimoni cultural immaterial i sobre la necessitat que hi hagi iniciatives públiques i privades que fomentin la recerca, la promoció i la dinamització de la cultura popular.

Les IV Jornades tindran com a tema general conèixer i analitzar la participació de la societat civil, la divulgació i la promoció de la cultura popular i tradicional i el patrimoni cultural immaterial a les Illes Balears i les Pitiüses. Així, els portadors, l’associacionisme, les entitats, els mitjans de comunicació, les xarxes socials, les noves formes de participació i divulgació seran objecte d’anàlisi.

Com en anys anteriors, hi participaran, com a ponents, especialistes illencs i de fora de les Illes, que són bons coneixedors dels diferents vessants del tema que tracten, i acabaran les IV Jornades amb un debat final al qual assistiran tots els ponents i els assistents.

El termini d’inscripció acaba el 29 d’abril de 2019

Per inscriure-us a les IV Jornades podeu emplenar el formulari.

Programa [PDF].

Currículums dels ponents.

Font: Departament de Cultura GOIB

Novetat editorial: Adelaida Ferré i Gomis, folklorista: l’art de brodar rondalles

Laura Villalba Arasa. Adelaida Ferré i Gomis, folklorista: l’art de brodar rondalles. Biblioteca de Cultura Popular Valeri Serra i Boldú. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, març de 2019, 212 pàgines, 16 euros. ISBN: 978-84-9191-049-7.

Adelaida Ferré i Gomis (Barcelona 1881 – 1955) va dedicar bona part de la seua vida a l’estudi i la recopilació de folklore. A pesar dels seus mèrits en aquest camp, la història del folklore —i, en conseqüència, la història en general—, no se l’ha tinguda prou en compte. Cal recuperar el seu nom de l’oblit i del silenci. Cal començar a recuperar-ne la memòria. I preservar-la. Adelaida Ferré i Gomis, folklorista presenta per primera vegada junta, transcrivint-la, editant-la, ordenant-la i estudiant-la, una part menuda de la rondallística que ella va recollir: vint-iun textos en forma de petit rondallari ordenats i catalogats segons el sistema internacional d’Aarne/Thompon/Uther.
Per a una lectura còmoda de l’obra, els textos —sense interrupcions— es presenten separats del seu estudi i catalogació. El conjunt ve precedit per la presentació de la figura d’aquesta interessantíssima dona en el seu context històric i familiar, la seua formació i la seua trajectòria professional. Amb aquest volum s’allarga la nòmina coneguda de folkloristes catalanes i es fa gran el gros de la narrativa oral dels Països Catalans publicada.

Més informació: Publicacions de l’Abadia de Montserrat

Novetat editorial: 100 llegendes urbanes

Carme Oriol. 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. De 100 en 100, núm. 53. Valls: Cossetània, març de 2019. 224 pàgines. 14.90 euros. ISBN: 978-84-9034-814-7.

«A una artista famosa li exploten els pits de silicona dalt de l’avió», «A un automobilista el persegueix un cotxe que circula amb els llums apagats», «Un home té una boa com a animal de companyia que l’amida per poder-se’l menjar», «Una autoestopista fantasma alerta el conductor sobre el perill d’una corba pronunciada». Aquests són només alguns dels temes que tracten els relats inclosos en aquest llibre. Són les anomenades llegendes urbanes, unes històries que tenen un component entre curiós i extraordinari, que es troben presents en les nostres converses del dia a dia i que reflecteixen els neguits i les incerteses dels nostres temps. Llegint-les en recordareu algunes, en descobrireu de noves, però en qualsevol cas segur que us sorprendran.

Més informació: Cossetània

Avançament del llibre [PDF]

Jornades “La cultura popular a debat, ara i ací” amb Caramella

La revista Caramella celebra els seus 20 anys, durant els que ha publicat 40 números. Per celebrar aquest moment, la revista ha programat les jornades “La cultura popular a debat, ara i ací” per als dies 23 i 30 de març i 6 d’abril, a Barcelona, a València i a Palma, respectivament. A les jornades participaran diferents professionals que han col·laborat amb la revista, amb l’objectiu de potenciar el vincle entre totes les persones que fan i han fet possible els 20 anys de trajectòria de Caramella.

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XIV Trobada del GEE

Paisatge i conflicte social: coves, refugis i trinxeres (La Vall d’Uixó, 16-17/11/2018).

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