UNESCO Science Report 2010

UNESCO

S’ha presentat l’edició 2010 de l’estudi UNESCO Science Report, escrit per un equip d’experts internacionals. Les edicions anteriors van ser publicades els anys 1993, 1996, 1998 i 2005. L’informe revisa les tendències globals en ciència i tecnologia, a partir d’una àmplia varietat d’indicadors quantitatius i qualitatius. La principal conclusió és que els Estats Units, Europa i el Japó continuen encapçalant l’esforç mundial en R+D, però els països emergents creixen amb força, sobretot la Xina.

L’informe planteja un panorama de transformació ràpida, principalment per l’impuls dels països asiàtics, encapçalats per la Xina, l’Índia i Corea del Sud. Així, el percentatge mundial d’Àsia en despesa d’R+D ha crescut del 27% (2002) al 32% (2007), en bona part per una contribució industrial força destacable. En aquest sentit, les multinacionals de països emergents han irromput amb força en sectors com l’automòbil, béns de consum, construcció aeronàutica, etc.

A més, el percentatge d’investigadors de països en vies de desenvolupament ha augmentat del 30% (2002) al 38% (2007); d’aquests investigadors dos de cada tres treballen a la Xina. A la vegada, la producció de publicacions científiques han passat del 16% (2002) al 25% (2007), sobretot degut a l’esforç de la Xina i, en menor mesura, del Brasil.

De tota manera, els països desenvolupats continuen liderant clarament la producció de patents i no s’ha aturat la fugida de cervells formats en els països en vies de desenvolupament cap a sistemes científics més avançats. Aquest darrer fenomen és especialment important a l’Índia, Turquia, el sud-est asiàtic i l’Àfrica.

Irina Bokova (Directora General de la UNESCO) comenta en el pròleg de l’informe que “the bipolar world in which science and Technology (S&T) were dominated by the Triad made up of the European Union, Japan and the ISA is gradually giving way to a multi-polar world, with an increasing number of públic and private research hubs spreading across North and South”. Aquesta transformació ha rebut l’empenta del desenvolupament ràpid d’Internet, un instrument poderós per a la disseminació del coneixement. A més, l’informe recalca la necessitat d’intensificar la cooperació científica, sobretot entre els països en vies de desenvolupament.

Per a més informació, podeu consultar el lloc web de la UNESCO, o bé, consultar el document a l’apartat Context del portal web MERIDIÀ.

Una resposta a UNESCO Science Report 2010

  • Monex diu:

    Per aix s reclamable perqu una universitat de qualitat baixa i poc efica no s un bon servei p blic..Els nivells de qualitat i defic cia de la universitat p blica espanyola s n clarament millorables…Les veus dels experts vegeu per exemple linforme Bruegel insisteixen el la feblesa de les universitats espanyoles en front les millors del m n.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Butlletí mensual
Twitter