Societat Catalana de Comunicació

Celebració del Dia Mundial de la Ràdio a la Societat Catalana de Comunicació, Institut d’Estudis Catalans, 13 de gener de 2023

Coincidint amb la celebració del Dia Mundial de la Ràdio, el 13 de febrer de 2023 la Societat Catalana de Comunicació (SCC), societat filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), ha organitzat una jornada especial. Maria Corominas, vicepresidenta de l’IEC, serà l’encarregada de donar la benvinguda. L’acte es desenvoluparà a la Sala Nicolau d’Olwer (Institut d’Estudis Catalans), entre les 17 i les 19.45 hores.

Aquesta trobada està estructurada en tres parts. La primera part inclou la lliçó d’hivern que la SCC-IEC organitza anualment, que en aquesta ocasió serà a càrrec de la investigadora especialitzada Maria Gutiérrez García, membre de l’OBS, l’Observatori de la Ràdio a Catalunya de la Universitat Autònoma de Barcelona. La segona està dedicada a la presentació de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya, un projecte desenvolupat per l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), en col·laboració amb la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General d’aquesta universitat. I, per acabar, es podrà assistir a l’enregistrament del programa L’altra ràdio, de RNE-Ràdio 4, dirigit per Cinto Niqui.

Lliçó d’hivern, dedicada a la investigació del mitjà radiofònic

Maria Gutiérrez García ens parlarà sobre l’estat de la investigació de la ràdio i ens explicarà per què s’ha de continuar investigant aquest mitjà de comunicació. El pòdcast, que afavoreix una major llibertat a l’hora de decidir on i quan escoltar un programa, o la cerca de l’audiència juvenil són dos dels temes que han rebut l’atenció de molts equips investigadors recentment. Bertran Salvador, membre de la Junta de la SCC-IEC, serà l’encarregat de moderar aquesta primera part.

Presentació de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya

A la presentació de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya (https://arxiuradio.uab.cat/), hi participaran totes les institucions implicades en aquest projecte. Núria Casaldàliga, directora del Servei de Biblioteques (UAB), Cinto Niqui, responsable de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya i membre de l’InCom-UAB, i Tomàs Fabregat, cap de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General (UAB), ens parlaran sobre aquesta iniciativa. Amparo Huertas, membre de la Junta de la SCC-IEC i directora de l’InCom-UAB, serà l’encarregada de moderar aquesta segona part.

L’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya (ASRC) recull una selecció de fragments digitalitzats d’emissores catalanes i espanyoles presents a les bandes de radiodifusió a Catalunya. De moment, permet l’accés a 2.200 fragments d’unes 500 emissores. Es tracta de breus d’espais radiofònics de diferents gèneres, indicatius d’emissores i publicitat. Una part significativa del material recopilat procedeix del tercer sector radiofònic i de les emissores municipals. També hi ha molts enregistraments breus de ràdios públiques i privades, i alguns fragments d’emissores internacionals que han emès en català a les bandes d’ona curta.

Aquests documents sonors només es poden trobar en aquest arxiu i demostren la importància de la ràdio dins dels moviments socials i de la informació de proximitat. Reunir aquest material ha estat possible gràcies a la col·laboració de persones aficionades al món de la ràdio, col·leccionistes particulars, oients fidels, professionals del mitjà i aportacions d’algunes emissores. És un projecte obert a la participació de la ciutadania.

L’altra ràdio (RNE-Ràdio 4), enregistrament en directe

La jornada finalitzarà amb l’enregistrament en directe del magazín radiofònic L’altra ràdio (RNE-Ràdio 4). Aquest és un espai dedicat a parlar de l’actualitat de la ràdio, la televisió, Internet i les aplicacions. Amb més de 2.400 edicions, es va posar en marxa l’any 1980. Ha rebut diversos premis, entre els quals cal destacar el Premi a la Comunicació i la Divulgació de les TIC a la 27a edició de la Nit de les Telecomunicacions i la Informàtica el març del 2022, iniciativa promoguda per l’Associació Catalana d’Enginyeria de Telecomunicació i Tecnologies Digitals (Telecos.cat) i el Col·legi d’Enginyeria en Informàtica de Catalunya (COEINF).

Aquesta edició especial de L’altra ràdio, feta des de l’IEC, es farà ressò de les activitats i iniciatives de la SCC-IEC i, amb aquest objectiu, inclourà una entrevista a Joan Francesc Fondevila, el nou president de la SCC-IEC, després de les eleccions del passat mes de novembre. Es parlarà sobre l’estrena de l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya i també està prevista una tertúlia amb Josep Lluís Micó (degà de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna – Universitat Ramon Llull), Enric Marín (degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona) i Carles Pont (degà de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra).

Suport a la creació del Museu de la Ràdio a Catalunya

La SCC-IEC aprofitarà el Dia Mundial de la Ràdio per a manifestar el seu suport a la creació a Catalunya del Museu de la Ràdio. Aquesta és una iniciativa impulsada pel programa radiofònic L’altra ràdio l’any 1995. L’any 2018 es va redactar un manifest (https://altraradio.cat/formulari.html), que ja ha recollit 600 adhesions personals o d’organismes, com ara el Col·legi de Periodistes de Catalunya, l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, Ràdio Associació de Catalunya o la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, i, ara, s’hi ha afegit la SCC-IEC.

Programa

Crida per articles – Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi (Novembre 2023)

Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi fa una crida per articles pel monogràfic “Comunicació política i comportament electoral a les eleccions al parlament de Catalunya del 14 de febrer de 2021”, que serà publicat al número 40 (2) de la revista (novembre 2023). Els editors convidats responsables del monogràfic són la Dra. Carlota M. Moragas Fernández i Dr. Reinald Besalú.

Termini per a la presentació d’articles: 21 de gener de 2023

Editors Convidats

Carlota M. Moragas Fernández (Universitat Rovira i Virgili)

Reinald Besalú (Universitat Pompeu Fabra)

Comunicació política i comportament electoral

a les eleccions al parlament de Catalunya del 14 de febrer de 2021

L’emissió del vot és una de les principals eines de participació directa dels ciutadans en l’activitat política, i això fa que durant les campanyes electorals els partits destinin grans esforços a la captació d’aquest. Per tant, és fonamental (1) conèixer com s’articula la campanya des d’un punt de vista estratègic, (2) com en parlen els mitjans de comunicació i (3) com la percep l’opinió pública. En el cas de la campanya de les eleccions al parlament de Catalunya del 14 de febrer de 2021, aquestes qüestions esdevenen encara més importants donat el context d’excepcionalitat en què es va celebrar, en aquest cas marcat per la pandèmia de la Covid-19 i no tant per la situació política derivada del creixement de l’independentisme, i que havia estat una qüestió central en les tres campanyes anteriors (2012, 2015, 2017).

L’objectiu d’aquest monogràfic, doncs, és recollir diferents aproximacions a l’estudi de la comunicació política i comportament electoral en el context de les eleccions al parlament de Catalunya del 14 de febrer de 2021. Tenint en compte el que s’ha exposat més amunt, el volum està destinat a recopilar articles sobre l’esmentada campanya electoral que treballin, prioritàriament, les següents temàtiques:

  • Estratègies comunicatives i persuasives dels partits polítics durant la campanya electoral del 14 de febrer del 2021
  • Anàlisi del discurs dels actors polítics en debats electorals i materials de campanya (mítings, espots electorals i altre material audiovisual, material gràfic, publicacions a xarxes socials, etc.)
  • Incidència de la Covid-19 en l’organització de l’estratègia i les accions de comunicació durant la campanya electoral
  • El discurs i les estratègies comunicatives de l’extrema dreta
  • La campanya electoral als mitjans de comunicació (rol dels sondejos, cobertura mediàtica, els editorials de la premsa, etc.)
  • El desenvolupament de la campanya a les xarxes socials (estratègies de comunicació, morfologia de la xarxa, etc.)

 ENVIAMENT D’ARTICLES

 Els articles, que han de tenir un mínim de 6.000 paraules i un màxim de 8.000, es poden presentar fins al dia 31 de desembre de 2022 i cal que tinguin en compte les normes de presentació d’articles de la revista, disponibles en aquest enllaç:
http://revistes.iec.cat/comunicacio/Instruccions-per-autors.pdf

Totes les contribucions seran sotmeses a un procés de revisió cega (doble avaluació externa) i s’han de sotmetre degudament anonimitzades a través de l’email revistacomunicacio@iec.cat

INDEXACIÓ

Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi està inclosa en les bases de dades següents: Journal Citation Report (Clariviate Analytics – Web of Science, dins de l’índex JFILatindex (acomplerts 33 criteris de 33), MIARDICERESHISOC-CSICRACODialnetCCUCDOAJ i REDIB. La revista disposa del segell de qualitat de la FECYT. La revista ocupa la posició 321 del rànquing H Index Communication Journals According to Google Scholar Metrics (2008-2012), elaborat pel grup d’investigació Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica (EC3 Metrics) de la Universidad de Granada, que inclou les revistes de comunicació d’arreu del món. Aquesta presència se suma a la que ja tenia com a Treballs de Comunicació a Carhus Plus 2010 i IN-RECS.

 

V Congrés Internacional de Recerca en Comunicació

La Societat Catalana de Comunicació (SCC) organitza el V Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, que se celebrarà a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, Barcelona) el divendres 8 de juliol de 2022. Durant aquest acte, se celebrarà també la XXXII Conferència Anual de la Societat Catalana de Comunicació (SCC).

La inscripció al Congrés es pot realitzar clicant aquí 
El congrés està obert a la presentació de comunicacions en les següents àrees temàtiques:

  • Comunicació de la covid-19. Comunicació de crisis i emergències sanitàries
  • Les lliçons en comunicació de la covid-19
  • Reptes per a la distribució i monetització de continguts en l’era digital: problemes, oportunitats i estratègies de vells i nous actors
  • Polítiques de comunicació
  • Comunicació i educació
  • Els mitjans de servei públic: redefinició del seu paper i reptes en l’entorn digital i multiplataforma
  • Formats emergents i noves narratives en els llenguatges cinematogràfic, radiofònic, televisiu, publicitari i dels videojocs
  • La publicitat i el màrqueting: transformacions i reptes
  • Estudis de relacions públiques
  • Gabinets de comunicació i agències informatives
  • Comunicació política
  • Comunicació i estudis LGTBI+ i queer
  • Estudis de cinema i comunicació audiovisual
  • Estudis d’audiència i recepció
  • Ètica i deontologia de la comunicació
  • Comunicació local
  • Història del periodisme i la comunicació. Estudis de Periodística
  • Periodisme científic, esportiu, econòmic, internacional, cultural, …
  • Metodologies de    recerca    en    comunicació:    triangulació,    mètodes ..
  • Anàlisis de big data i periodisme de dades
  • Experiències d’innovació docent en comunicació
  • Teories de la comunicació i opinió pública
  • Disseny periodístic, infografia i fotoperiodisme

Tots els participants rebran un certificat expedit per la Societat Catalana de Comunicació (SCC) tant en la condició d’assistent com en la condició d’autor d’una comunicació.

Enviament de les propostes de comunicació

 La presentació de les propostes de comunicacions (resums o abstracts) romandrà oberta fins al 2 de juny de 2022. Els abstracts hauran d’enviar-se a la direcció de correu electrònic congresbarcelonascc2022@gmail.com com a document adjunt i amb el títol del missatge “V Congrés SCC 2022”.

Els resums seran d’entre 300 i 350 paraules, i han d’incloure 6 paraules clau (keywords). En el mateix document s’hauran d’incorporar les dades de l’autor/a (nom, cognoms, correu electrònic, universitat o institució i telèfon), així com un breu currículum (2-3 línies). S’acceptaran les comunicacions redactades en català, castellà, altres llengües romàniques o anglès. El títol, el resum i les paraules clau hauran de presentar-se en l’idioma de la comunicació i en anglès.

El document estarà redactat utilitzant el tipus de lletra Times New Roman, de 12 punts, amb un interlineat de 1,5.

L’acceptació de les propostes es comunicarà el 6 de juny de 2022.

Publicació de les comunicacions

 Les comunicacions completes enviades abans del 1 de juliol de 2022 i que s’ajustin a les normes formals d’admissió indicades en el pròxim apartat seran considerades per a la seva publicació en la següent revista científica indexada: Comunicació. Revista de Recerca i Anàlisi (Web of Science (JCR, índex JCI), Latindex, DICE, RESH, RACÓ, MIAR, ISOC, Dialnet, CCUC, DOAJ,

segell de qualitat de la FECYT). L’eventual publicació dels textos estarà subjecte al procés de revisió cega i per experts.

Característiques formals de redacció:

 Aquells o aquelles participants que vulguin optar a publicar a la revista Comunicació. Revista de Recerca i Anàlisi han d’enviar el text complet com a document adjunt a congresbarcelonascc2022@gmail.com amb el títol del missatge “Article V Congrés SCC 2022”, abans del dia 1 de juliol de 2022. Aquestes comunicacions hauran de complir les següents característiques formals: han de ser textos inèdits, que no estiguin en procés de publicació en altres revistes. A la primera pàgina s’haurà d’incloure el títol en català i anglès (al principi), així com un resum d’entre 100 i 150 paraules, i 6 paraules clau, en català, anglès i en l’idioma de la comunicació. L’estil de redacció serà el tipus de lletra Times New Roman, de 12 punts, amb un interlineat de 1,5. L’extensió serà d’un mínim de 6.000 paraules i d’un màxim de 8.000. Quant a les referències bibliogràfiques, les instruccions completes són accessibles al web de la revista o a través de l’enllaç següent :

https://blogs.iec.cat/scc/wp-content/uploads/sites/17/2011/05/Normes-de- presentaci%C3%B3-darticles.pdf

Calendari i tarifes del congrés:

 

Data límit
2 de juny 2022
Recepció d’abstracts
6 de juny de 2022
Comunicació de l’acceptació de propostes
16 de juny de 2022
Pagament sense recàrrec
1 de juliol de 2022
Recepció de comunicació per optar a la seva publicació
8 de juliol de 2022
V Congrés SCC

 

 

Taula de quotes:

 

Quota sense recàrrec (abans del 16 de juny) Quota amb recàrrec (a partir del 17 de juny)
Socis/-es SCC 0 € 0 €
Tarifa estàndard (professors, investigadors, professionals…) 105 € 145 €
Estudiants de màster i doctorat 70 € 85 €
Estudiants de grau 30 € 40 €

 

 

Si encara no sou socis de la Societat Catalana de Comunicació, podeu demanar fer-vos-en de la següent manera:

  1. Omplir el formulari que trobareu a la vostra disposició al web de la Societat Catalana de Comunicació: https://socfilials.iec.cat/APSocisWebFormularis/formulari.do?acronim=SCC&u seBT=1
  1. Enviar el CV i la sol·licitud d’alta de soci a l’adreça de correu electrònic scc@iec.cat amb el títol de missatge “Alta nou soci SCC”.
  2. Efectuar el pagament de la quota corresponent a l’any 2022 abans del dia 16 de juny (import 36.06€), a través d’un ingrés per compte bancari al número de compte que es comunicarà un cop acceptat l’abstract. Aclariment: el número de compte que el soci ha informat en el formulari de l’apartat 1 NO rebrà cap càrrec de la SCC fins l’any 2023, corresponent a la quota d’aquell

En cas de fer-vos soci, s’entendrà que la quota del congrés del 2022 queda exonerada.

Els estudiants de grau, màster o doctorat hauran de demostrar la seva condició amb l’enviament d’un document acreditatiu al correu electrònic del congrés.

Els dubtes i consultes poden ser dirigides al següent correu electrònic: congresbarcelonascc2022@gmail.com.

NOTA: El programa definitiu del congrés, amb els horaris i les ponències principals, així com la forma de pagament es comunicaran properament.