Societat Catalana de Comunicació

Josep Maria Casasús, honoris causa per la Universitat de Girona

La Universitat de Girona va aprovar la concessió del títol de doctor honoris causa al Dr. Josep M. Casasús i Guri, membre de l’Institut d’Estudis Catalans i delegat de l’IEC a la Societat Catalana de Comunicació. L’acord es va prendre per unanimitat, a proposta del Consell del Departament de Filologia i Comunicació, en data 28 de març de 2019.

Aprovació

Notícia

 

 

Crònica del III Congrés Internacional de Comunicació

El III Congrés Internacional de Recerca en Comunicació referma el compromís de la Societat Catalana de Comunicació amb la ciència i la recerca

El III Congrés Internacional de Recerca en Comunicació va tenir lloc, de manera virtual, el divendres 26 de juny. Organitzat per la Societat Catalana de Comunicació (SCC), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), el congrés va començar amb una presentació a càrrec de Joandomènec Ros, president de l’IEC.

Durant la seva intervenció, el president de l’IEC va parlar de la comunicació científica. Va advertir que, perquè la informació d’aquest àmbit sigui útil, «cal que els gestors del país, en facin cas». En aquest sentit, va subratllar el paper dels mitjans de comunicació com a «corretges de transmissió entre la recerca i els representants polítics». Per a Ros, actualment aquests mitjans no tenen la credibilitat que haurien de tenir: «No sabem si el que publiquen té totes les garanties de fiabilitat. A propòsit de la pandèmia n’hem tingut exemples cada dia.» I va afegir que «a casa nostra manquen mitjans potents de divulgació científica». Va remarcar també que avui la referència científica del país són les universitats, els centres de recerca i els investigadors de prestigi.

Sergi Cortiñas, president de la SCC, va donar pas a la conferència inaugural, titulada «Una comunicació responsable i de qualitat sense perspectiva de gènere?», a càrrec de Dolors Palau Sampio, vicedegana de la Universitat de València. La conferenciant va abordar la contribució dels mitjans de comunicació a «la perpetuació i distorsió del pes i la presència de les dones a la societat». Va afirmar que aquest fet es dona tant en la premsa escrita com en la ràdio i els mitjans digitals. Es va referir a «l’escrutini exhaustiu que pateixen les dones polítiques enfront dels seus homòlegs masculins», que va definir com una «forma d’aniquilació». També va lamentar «la trivialització de la dona, a la qual contribueixen alguns titulars, que alimenten la imatge decorativa i necessitada de protecció del gènere femení».

Entre els temes tractats en aquest congrés destaquen la comunicació relacionada amb la COVID-19, els mitjans com a serveis públics, la informació sobre el procés d’independència de Catalunya, el paper dels influenciadors (influencers) o els nous formats emergents.

La cloenda del III Congrés de Recerca en Comunicació va anar a càrrec de Frederic Pahisa, secretari de la SCC, que va desgranar quatre reflexions sobre els grans reptes de la comunicació: «la voluntat d’introduir la perspectiva de gènere de manera transversal, la necessitat de vincular la investigació amb els fets que viu la societat i amb la necessitat de trobar el perquè d’aquests fets, la importància de tenir en compte el passat per a entendre el present i el futur, i, finalment, la importància de donar les pautes que han de garantir una bona praxi periodística, que ofereixi veracitat de fets i opinions versemblants».

Durant la jornada també es va celebrar la XXX Conferència Anual de la Societat Catalana de Comunicació.

III Congrés Internacional de Recerca en Comunicació

La Societat Catalana de Comunicació (SCC) organitza el III Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, que se celebrarà a Barcelona, el divendres 26 de juny de 2020. El congrés tindrà lloc de forma virtual. La SCC pretén remarcar el seu compromís amb la ciència i la recerca en comunicació en les circumstàncies excepcionals que estem vivint. Durant aquest acte, se celebrarà també la XXX Conferència Anual de la Societat Catalana de Comunicació (SCC).

El congrés està obert a la presentació de comunicacions en les àrees temàtiques següents:

    • Comunicació del covid-19. Comunicació de crisis i emergències sanitàries
    • Reptes per a la distribució i monetització de continguts en l’era digital: problemes, oportunitats i estratègies de vells i nous actors
    • Polítiques de comunicació
    • Comunicació i educació
    • Els mitjans de servei públic: redefinició del seu paper i reptes en l’entorn digital i multiplataforma
    • Formats emergents i noves narratives en els llenguatges cinematogràfic, radiofònic, televisiu, publicitari i dels videojocs
    • La publicitat i el màrqueting: transformacions i reptes
    • Estudis de relacions públiques
    • Gabinets de comunicació i agències informatives
    • Comunicació política
    • Comunicació i estudis LGTBI+ i queer
    • Estudis de cinema i comunicació audiovisual
    • Estudis d’audiència i recepció
    • Ètica i deontologia de la comunicació
    • Comunicació local
    • Història del periodisme i la comunicació. Estudis de Periodística
    • Periodisme científic, esportiu, econòmic, internacional, cultural, …
    • Metodologies de recerca en comunicació: triangulació, mètodes experimentals…
    • Anàlisis de big data i periodisme de dades
    • Experiències d’innovació docent en comunicació
    • Teories de la comunicació i opinió pública
    • Disseny periodístic, infografia i fotoperiodisme. Tots els participants rebran un certificat expedit per la Societat Catalana de Comunicació (SCC) tant en la condició d’assistent com en la condició d’autor d’una comunicació, independentment de si el congrés es realitza presencial o virtualment.     

Més informació

Programa resum

Programa de comunicacions