Termòmetre Lingüístic- Pilotatge 2015

TERMÒMETRE LINGÜÍSTIC- INICIEM EL PILOTATGE 2015

coberta TL.jpg

Agraïm els qui el proppassat curs 2013-2014 hagueu format part del primer grup d’escoles de pilotatge de la prova de diagnòstic pedagògic de competència lingüística i pronòstic de l’amplitud de llengües apreses que denominem Termòmetre Lingüístic (TL). La Societat Catalana de Pedagogia (SCP) filial de l’Institut d’Estudis Catalans veiem que la nostra aportació de Recerca + Desenvolupament podrà ser també Innovació amb la vostra aplicació reflexionada i l’extensió a més escoles. Es completa així el disseny R + D+ I.

Prova de competència lingüística:
http://blogs.iec.cat/scp/2014/05/02/prova-de-competencia-linguistica/

El TL és un instrument dins l’ensenyament plurilingüe que volem estendre no sols a Catalunya sinó a les terres de llengua catalana dins l’àrea romànica. Així vàrem organitzar un seminari multidisciplinari amb quinze experts a la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) com a Jornada de l’Institut d’Estudis Catalans amb la Delegació de Perpinyà. Allà vàrem tractar de l’ensenyament plurilingüe amb fonamentació de neurofisiologia, psicolingüística, sociolingüística, amb contextualització cultural de llengües romàniques minoritzades; amb principis pedagògics adequats a la societat de comunicació i amb didàctica comparada (EuroComRom, Euromania); i amb experiències aplicades a escoles amb alumnes migrants nouvinguts. S’hi va presentar el Termòmetre Lingüístic com a instrument que va ser molt ben valorat pels experts i es va esbossar com haurà de ser un projecte plurilingüe que cada escola ha d’adequar al seu context. Els experts eren alhora dels diferents parlars catalans: Catalunya, Valh Aran, País Valencià, Illes Balears, L’Alguer, Catalunya Nord i també escoles llengadocianes.

Vegeu document http://blogs.iec.cat/scp/wp-content/uploads/sites/13/2014/12/SCPsemanariUCEprogramaresumit2.pdf

L’Ensenyament de llengües en països romànics.
Plurilingüisme personal. Multilingüisme social.

Enguany farem un segon pilotatge més extens. Comptem amb les escoles que ja ho vàreu aplicar i ara ho fareu amb major seguretat. Farem una extensió fins a completar el centenar d’escoles a Catalunya.  A partir del seminari de la UCE s’estan configurant grups que puguin impulsar l’aplicació a escoles de les Illes Balears, i del País Valencià amb la iniciativa de canviar el que calgui per adequar-ho a la seva parla catalana diversa.  Més enllà de la llengua catalana però dins l’àrea romànica el grup Aprene d’escoles occitanes farà la total modificació per a la llengua occitana i per a la llengua gascona-aranesa.

FORMACIÓ:

Preveiem una jornada formativa  de cinc hores per presentar el TL en forma de taller presencial i dues sessions especialment centrades en l’aprenentatge fonètic i el desenvolupament del llenguatge. Hem constatat que faltava seguretat i podreu tenir amb vosaltres mestres experts en pràctica que han aprofundit amb l’estudi. Ho concentrem en una única jornada presencial de la qual se’n faran dues edicions per evitar massificacions. L’editorial Grup Promotor Santillana ja us haurà fet arribar el material amb anterioritat. Enguany podreu fer l’aplicació amb tots els alumnes (entre tres i cinc per setmana), sense pressa, entre febrer i març.

Hem optat per dues edicions de la mateixa jornada formativa per evitar massificacions i afavorir la interacció de formadors i participants.
1a edició: 24 de gener de 2015  (150 asssitents)
2a edició:  7 de febrer de 2015. (150 assistents)
Podeu indicar la vostra preferència a través de l’aplicatiu de sol·licitud d’inscripció. Us assignarem data en funció de les possibilitats.
LLOC: Institut d’Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47. Barcelona.

Programa de la jornada formativa.pdf

QUI ES POT INSCRIURE A LA JORNADA?
La jornada s’adreça als/les mestres de p5 de les escoles que hagin decidit aplicar l’instrument en la seva pràctica habitual.
Per qüestions d’aforament hem de limitar el nombre d’inscripcions a:
Escoles d’una línia: una o dues persones.
Escoles de dues línies: dues persones.
Escoles de tres línies. 3 persones.
Escoles de 4 línies: 4 persones.
ACTIVITAT FORMATIVA RECONEGUDA PEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

índiceEl Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que és convidat habitualment per la Societat Catalana de Pedagogia coneixia l’elaboració i el primer pilotatge. Ara, a la vista del material editat i de l’informe lliurat, dóna suport directe a la difusió del TL dins la línia de plurilingüisme. Reconeixerà la formació i aplicació d’aquells mestres que hi hagin participat directament segons que acrediti la SCP.

ACREDITACIONS

- Jornada presencial “El termòmetre Lingüístic. De l’oralitat a l’ensenyament plurilingüe”. : dissabte 24 de gener de 2014 a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans -Barcelona-. Presentació  del TL en forma de taller presencial. Tractament de la fonètica i del desenvolupament del llenguatge des d’un punt de vista teòric i pràctic. Recursos i repertoris per l’aula. (acreditació de 5h).

- Aplicació del T.L a l’aula com a activitat d’ innovació: entre febrer i març (acreditació de 5h).

-Jornada d’intercanvi d’experiències: dissabte 11 d’abril de 2015 al CIFE de la Universitat de Vic. (acreditació de 5h).

 

SOL·LICITUD D’INSCRIPCIÓ:

http://www.iec.cat/jornades/termometre2015.asp

Termini màxim per a formalitzar la inscripció: 23 de desembre de 2014.

 

DSC01225

 

Confiem en la vostra dedicació als alumnes, aquesta és la finalitat. Addicionalment solament cal dedicar la jornada matinal de formació i analitzar en equip l’aplicació responent al qüestionari breu amb aportacions lliures èr a la millora.

Amb aquesta iniciativa científica i professional junts contribuïm a millorar la competència plurilingüe dels petits ciutadans.

Compartir

Lluís Busquets, gràcies per la vida dedicada a l’educació

El 3 de desembre de 2014, Lluís Busquets ha arribat al final del camí de vida.

Metge, especialitat psiquiatria infantil i juvenil. doctor… Dedicat a l’educació, professor, director de centre, inspector d’educació, i diverses altes responsabilitats al Departament d’Ensenyament. La seva iniciativa  s’ha centrat en dos programes que va dirigir:  educació per a la salut i educació científica.

President de la Societat Catalana de Pedagogia (2003-2007), filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va estendre l’activitat als altres països de llengua catalana.

Expressem el nostre reconeixement i compartim el sentiment de pèrdua amb les persones  que estimava i que l’estimaven.

Junta de la Societat Catalana de Pedagogia [04.12.2014]

Acte de presentació del llibre de Pilar Benejam. Quina educació volem?

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, i l’associació de mestres Rosa Sensat, es plauen  a convidar-vos  a l’acte de presentació del llibre de Pilar de la sòcia Pilar Benejam : Quina educació volem?
L’acte tindrà lloc el proper dimarts 9 de desembre  a les 19h.
Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans.
Carrer del Carme 47.
Barcelona
Pilar Benejam
Cal  confirmar assistència al correu electrònic:  scp@iec.cat
GALERIA D’IMATGES:
2014-12-09 19.06.35
2014-12-09 19.05.49
2014-12-09 19.06.27

00000004

Ja disponible dins el Portal de Publicacions de l’IEC.

Activitats programades

  • 24.01. - 07.02.2015 |
    Termòmetre Lingüístic- Pilotatge 2015
    » Més informació «
  • 28.01.2015 | 18:00 - 21:00 h |
    SCP 30 anys d’història. 3 dies de diàleg per a encarar el futur. Els espais de la pedagogia avui
    » Més informació «

Activitats

Arxius