Declaració de la Societat Catalana de Pedagogia – L’escola catalana, avui plurilingüe

La finalitat d’aquesta Declaració és la d’oferir als centres educatius, AMPA, consells escolars, entitats educatives i partits polítics un instrument amb fonamentació científica que els permeti explicar a les famílies, i a la ciutadania en general, el model d’escola catalana, avui plurilingüe. Les persones i entitats s’hi podran adherir. D’aquest document, se’n podran derivar adaptacions de format, disseny o contingut en funció del col·lectiu destinatari.

 

Llegiu la Declaració

Adheriu-vos-hi

Consulteu el llistat d’entitats inscrites

Jordi Galí Herrera (✝ 2019). Semblança

Jordi Galí Herrera (1927-2019)

President de la Societat Catalana de Pedagogia (1992-2000)

L’1 de desembre de 2019, Jordi Galí va arribar al final del camí de vida.

Fill d’Alexandre Galí, pedagog nostrat, i de Josefina Herrera inspectora d’educació. Estudiós de Sant-Exupéry i de la literatura anglesa i francesa va dedicar la seva vida professional a l’Escola Sant Gregori de Barcelona que va dirigir fins a la seva jubilació. Aquesta escola caracteritzada per la seva pedagogia catalana ha influït en molts ciutadans amb responsabilitats polítiques al nostre país.

Tant és així que per a Jordi Galí l’educació de caràcter arribà a ser més important que la formació intel·lectual. Per això la importància de l’escoltisme com a instància per a preparació de la vida, aspecte que els germans Galí sempre han sabut apreciar pel seu sentit liberal i cavalleresc que entronca amb la tradició del gentleman, és a dir, el cavaller cristià. Conrad Vilanou a Revista Catalana de Pedagogia núm. 4, de 2005, (pàgs, 384-389)

 La Revista Catalana d Pedagogia núm. 4, de 2005 publicava un darrer article amb el pensament del seu pare Alexandre Galí, El dret de regir l’ensenyament. I clou amb contundència.

“La incapacitat de pactar, si no és per a repartir-se parcel·les de poder sembla haver-se instal·lat avui en posicions irreductibles. Poder I diners semblen ésser els únics motors del “nou” Estatut. No he vist per enlloc la més mínima reivindicació del dret a regir el propi ensenyament.”

En reconeixement.  Junta de la Societat Catalana de Pedagogia.

Pilar Benejam reconeguda com a Doctora Honoris Causa

Pilar Benejam, sòcia de prestigi de la Societat Catalana de Pedagogia, ha estat reconeguda com a Doctora Honoris Causa per la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona-Reus)

Resultat d'imatges per a Quina educació volemL’actevacadèmic s’escaurà el propvinent 29 de novembre a ls 12 hores  al Paranimf de la Universitat (carrer de l’Escorxador s/n, Tarragona).

Volem acompanyar-la com a mestra formadora de mestres, especialment en didàctica de la geografia i de les ciències socials. Sempre amb visió pedagògica ha esdevingut experta en formació dels docents en insistir:  “de la pràctica a la teoria”.  Ha estat consultora i membre de les comissions de formació del professorat a Ministerio de Educación, al Consejo de Universidades  en els plans de formació inicial. Professora i directora de l’escola de Mestres de Sant Cugat que va integrar-la a la Universitat Autònoma de Barcelona. Directora de l’Institut de Ciències de l’Educació.

Les acreditacions acadèmiques: mestra d’escola, llicenciada en filosofia i lletres – pedagogia, llicenciada en geografia, doctora en filosofia i ciències de l’educació són documentals. Però la seva vinculació a l’esenyament ha estat constant i continuada en tot el seu recorregut professional. Ha estat professors impulsora i realitzadora de les pràctiques d’inducció docent. Ella, a  més de les classes de la Universitat, no ha deixat mai de fer classe setmanal a una escola, o institut, o a la formació professional o a Escola de la Dona de la Diputació de Barcelona. I allà anava acompanyada d’estudiants. I carregada de recursos: mapes, fotografies, revistes, anuaris… Va demostrar que es pot fer molt bé una classe de 120 o 180 minuts si s’han previst diferents temps (lliçó del mestre, treball en equip, geografia quantitativa i projectiva, anàlisi d’un assumpte social d’actualitat,  documents àudiovisuals…).

Membre de l’equip de les set mestres, magnífiques i magnífics, que varen fundar Rosa Sensat institució l’any 1965. Ha fet formació de renovació pedagògica a les Escoles d’Estiu  mostrant que no hi ah d’haver contradicció entre la formació acadèmica i la formació a peu d’escola.  I una escola que prepara ciutadans per a la democràcia.

“L’escola no és només una institució de la democràcia, sinó també al seva condició de possibilitat. No hi ha democràcia sense els coneixements que permeten entendre el món”

                                                                                             Pilar Benejam: Quina educació volem?, col·lecció Referents, Rosa Sensat 2014

 

 

 

 

Gramàtica bàsica d’ús (GBU) de la llengua catalana

La Gramàtica bàsica i d’us de la llengua catalana  que acaba de publicar l’Institut d’Estudis Catalans posa a l’abast la Gramàtica de la llengua catalana publicada el 2016 (molt actualitzada) en paral·lel a la Gramàtica ESSENCIAL de la llengua catalana disponible en línia https://geiec.iec.cat/ per a tot tipus de consulta temàtica. Com diu Màrius Serra, filòleg de l’Institut, és una sola gramàtica amb tres personalitzacions, com el misteri de la Trinitat.

La que avui pot ser més útil a pedagogs I professionals de l’educació I l’ensenyament és justament la Gramàtica bàsica i d’us de la llengua catalana  que hem de  tenir a l’abast en tot moment, si cal a la llum d’una espelma, quan escrivim un article, quan preparem les classes o quan volem fer un bon tweet/piulada a internet. És la de més fàcil consulta doncs està organitzada en quadres i amb exemples.

Tot docent és professor de llengua, ha de professar una llengua ben construïda, atès que és model normalitzador de llengua. Avui també sabem que per parlar de ciència o d’humanitats, prèviament hem de garantir la diversitat de significats i matisos que qualsevol enunciat lingüístic inclou amb independència de la intenció del subjecte emissor. El món pensat vol aproximar-se al món real però no ho és. Popper el va identificar com a Món 3 i amb competència lingüística en la llengua catalana comuna i en llengües vives hem d’entendre el món i ens hem de comprendre nosaltres mateixos en la diversitat de significats.

Pedagogues i associats dedicats a l’educació: Adquiriu d’immediat aquest instrument científic I professional necessari. (Ara, 14,5 €)

 

Com a socis de la Societat Catalana de Pedagogia podeu adquirir exemplars de la Gramàtica bàsica i d’ús de la llengua catalana  amb reducció del 50 % sobre el preu de venda al públic  (PVP: 29,00 €). Els exemplars es poden adquirir a la llibreria de l’IEC.

Enllaç al Portal de Publicacions: https://publicacions.iec.cat/PopulaFitxa.do?moduleName=cataleg&subModuleName=cerca_avanzada&idCatalogacio=32368

L’horari de la llibreria és es següent:

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h i de 15.30 a 19.30 h

Carrer de Maria Aurèlia Capmany, 14-16

08001 Barcelona

Telèfon: +34 932 701 636

A/e: publicacions@iec.cat

Ubicació i horaris:  http://www.iec.cat/activitats/publicacions.asp?apartat=8

 

L’EDUCACIÓ A L’HORA

Altres activitats

  • No hi ha novetats

Ja disponible dins el Portal de Publicacions de l'IEC.

Activitats

comptador

1