Educació i Ensenyament

La química en l’ensenyament secundari

 

Revista Educació Química. EduQ

 

La revista Educació Química. EduQ neix l’any 2008 i és de periodicitat quadrimestral. Es tracta d’una publicació en llengua catalana especialitzada en educació química,  tot i que ocasionalment també publica articles en espanyol, francès, portuguès, italià i anglès. S’adreça al món de l’ensenyament de la química amb especial èmfasi en l’etapa d’ensenyament secundari (12-18 anys), però amb el desig d’interessar també al professorat de ciències en general.

La revista es proposa ser un referent per al professorat de química i un mitjà de difusió de les seves idees i inquietuds. Voldria servir de nexe d’unió entre els docents de la química, amb la intenció d’acostar les experiències d’uns nivells a les dels altres i facilitar estratègies i recursos per a l’ensenyament i el desenvolupament de les competències científiques relacionades amb l’àmbit de la química. EduQ pretén oferir al professorat articles de diverses tipologies d’utilitat per a la millora de la tasca diària i la formació professional. (Més informació)

 

Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química

 

Des de l’any 2006 la Societat Catalana de Química convoca anualment els Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química amb l’objectiu d’engrescar l’alumnat i el professorat de batxillerat perquè desenvolupin un treball de recerca que tracti sobre un o diversos aspectes de la química.

En la concessió dels Premis es valora la qualitat i la presentació dels continguts, les idees innovadores, el treball experimental, el bon plantejament i el grau de dificultat de la recerca, la quantitat de feina desenvolupada i, d’una manera especial, l’originalitat del treball i la capacitat creativa dels alumnes.

Els treballs guanyadors i finalistes tenen també la possibilitat de conèixer i participar en la tasca d’un dels grups de recerca del nostre país. Així des de l’any 2011, s’atorga el  Premi Especial d’Estades Científiques per a l’Alumnat.

Entitats col·laboradores:

Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC)

Institut de Diagnosi Ambiental i d’Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC)

Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC)

Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona (UB)

Facultat de Química de la Universitat de Barcelona (UB)

Institut Químic de Sarrià (IQS-URL)

Departament de Química de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Institut de Tècniques Energètiques de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)

Departament de Química de la Universitat de Girona (UdG)

Departament de Química de la Universitat de Lleida (UdL)

Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili (URV)

Institut Català d’Investigació Química (ICIQ)

Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (CT BETA-UVic-UCC)

Convocatòries – Llista de guardonats  – Imatges dels actes de lliurament dels premis

 

Activitats

 

Debats de Química a l’IEC

Encontres anuals que es convoquen a la primavera, generalment un dimecres a la tarda del mes d’abril. Giren entorn d’una temàtica d’interès en l’ensenyament de la química a l’etapa de secundària i pretenen ser un punt de trobada del professorat de química, en què és convidat també el professorat de química dels primers cursos del grau. En el decurs d’aquest acte es lliuren els premis, diplomes i estades científiques de la corresponent edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química, que la SCQ convoca anualment.

XXIX Debat de Química a l’IEC

 

Jornada de Física i Química a l’IEC

Jornada anual que es convoca a la tardor, un dimecres del mes d’octubre o de novembre. S’organitza conjuntament amb la Societat Catalana de Física i l’Associació de Professors de Física i Química de Catalunya. Se centra en temàtiques d’interès per al professorat de física i química de l’ensenyament secundari i pretén ser un punt de contacte amb el professorat universitari proper a la sencudària.

— XI Jornada de Física i Química a l’IEC

 

Trobada d’Educació Química

Activitat d’una tarda, el dijous anterior a les Jornades de l’Ensenyament de la Física i la Química. Es presenten les comunicacions orals i els pòsters acceptats pel comitè científic de la Trobada.

Actes de la IV Jornades sobre l’Ensenyament de la Física i la Química i I Trobada d’Educació Química

 

Materials i recursos

 

El Global Experiment

El Global Experiment ha estat una proposta de la Comissió Internacional de l’Any Internacional de la Química (AIQ 2011) que ha promogut la participació d’alumnes de tot el món en la realització d’activitats experimentals que posen en relleu el paper de la química en relació amb la qualitat de l’aigua i els tractaments de depuració i de potabilització.

Pòster de presentació

Activitat 1: pH del planeta

Activitat 2: L’aigua: sense brutícia ni gèrmens
Activitat 3: Les aigües salades
Activitat 4: Destil·lador solar

Material per al professorat

Objectius

Disseny i construcció d’un destil·lador solar

pH del planeta

Les aigües salades

L’aigua: sense brutícia ni gérmens

Material per a l’alumnat

Aigua neta utilitzant l’energia del Sol: destil·ladors solars

pH del planeta

Les aigües salades

Sense brutícia, sense gèrmens!

 

Chemical Misconceptions

Chemical misconceptions: prevention, diagnosis and cure és un projecte dirigit pel professor anglès Keith Taber, de la Universitat de Cambridge, que proposa un conjunt d’activitats d’aula per a ajudar els alumnes en el procés d’aprenentatge i evitar que arribin a conceptes erronis.

Activitats del projecte

Comparacions químiques

Identifica l’enllaç

Interaccions

Les definicions en la química

Revisant la taula periòdica

Equacions amb paraules

Tipus de reaccions químiques

Una analogia per a l’àtom

Substàncies simples, compostos i mescles

Revisant els àcids