Activitats programades

  • No hi ha novetats

Renovar l’educació. Canviar la societat

L’educació a Catalunya durant la Transició Democràtica 1970 – 1983.

Data: 4 d’abril de 2008 de 9,30 hores a les 18 hores
Lloc: Sala Puig i Cadafalch de l’Institut d’Estudis Catalans
Organitza: Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC en col·—laboració amb la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana

Seminari. Abril-Maig de 2008

Programa

09.30 – 10.15 h. Ponència

Anàlisi i balanç de la Transició
Pere Ysàs. Departament d’Història Moderna i Contemporània. UAB

10.15 – 11.00 h. Debat
11.00 – 11.30 h. Pausa i cafè
11.30 – 12.15 h.

Política, societat i educació a Catalunya de la Transició
Josep González-Agàpito. Departament de Teoria i Història de l’Educació. UB.
Jordi Feu. Departament de Pedagogia. UdG

12.15 – 13.00 h. Debat
13.00 – 14.30 h. Pausa i dinar
14.30 – 15.15 h.

El procés d’integració de les escoles renovades a la xarxa pública
Antoni Poch. A.M. Rosa Sensat
Sara Blasi. Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya

15.15 – 16.00 h. Debat
16.00 – 16.15 h. Pausa i cafè
16.15 – 17.00 h. Estudi monogràfic

Renovar la formació del magisteri. L’experiència de l’Escola de Mestres de Sant Cugat
Pilar Benejam. Universitat Autònoma de Barcelona

17.00 – 17.45 h. Debat.
17.45 – 18.00 h. Cloenda.

Són previstes tres sessions matinals a Girona, Lleida i Tarragona amb referència concreta a la situació de les
seves comarques.

Curs: «L’escoltisme: cent anys d’un projecte educatiu jove»

Dates: 13 i 14 de març de 2008
Lloc: Palma de Mallorca

Fa cent anys que el militar britànic R. Baden-Powell fundà l’escoltisme. Inspirat en els principis de l’educació activa, va establir un mètode que, basat en el sistema de patrulles, va prendre com a pilars fonamentals els conceptes de pàtria, fe i contacte amb la naturalesa. L’acampada experimental a l’illa de Brownsea (1907) significa la data de fundació, a la qual va seguir la publicació del famós llibre Scouting for boys el 1908. El sistema propugnat per l’escoltisme esdevingué al llarg del segle XX més influent en les propostes adreçades a l’educació dels joves fora de l’escola i, fins i tot, és l’únic sistema educatiu que ha mantingut la seva vigència fins a l’actualitat.

L’escoltisme ha representat el mètode més reeixit d’educació dels joves al llarg del segle XX i actualment més de 40 milions de joves de tot el món estan integrats en el moviment escolta.

Als territoris de parla catalana l’escoltisme ha representat, al llarg del segle XX i encara, ara un poderós instrument de desenvolupament personal i de formació cívica i participació ciutadana.

Programa en pdf

Continua llegint

XVIII Jornades d’Història de l’Educació

«Resistència al franquisme i educació no formal»

Banyoles, novembre de 2007

El Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles (CECB), la Societat d’Història de l’Educació als Països de Llengua Catalana (SHEPLLC) i la Universitat de Girona, amb la col·laboració d’institucions i entitats diverses, dediquem aquest Col·loqui de Tardor 2007 a l’estudi de la resistència durant la dictadura franquista (1939-1975) en l’àmbit no escolar.

Actualment, ja hi ha força estudis publicats sobre l’escola a l’època franquista i són prou conegudes les propostes de renovació pedagògica i de resistència cultural durant els anys de la dictadura. En canvi, falten estudis que ens permetin conèixer la resistència contra el franquisme en l’àmbit de la societat civil, per exemple, ateneus, centres excursionistes, centres parroquials, associacions culturals, grups de teatre, orfeons i corals, revistes i altres publicacions, moviment escolta, casals i colònies, etc., activitats que s’adreçaven a la conscienciació i formació cívica com a forma de resistència activa a la dictadura.

L’objectiu d’aquestes jornades és el de recollir la memòria històrica de l’època franquista en el camp de l’educació no escolar. En concret, es pretén recollir la història que en aquest camp d’estudi varen portar a terme entitats civils i religioses i, en la mesura del possible, també el testimoni dels mateixos protagonistes. Es tracta de mostrar aquelles activitats que durant la dictadura franquista maldaren per mantenir viva la nostra llengua, la nostra història, la nostra cultura, malgrat la voluntat de les autoritats franquistes per uniformar la societat i anorrear tot allò que comportava pluralitat i diversitat.

Programa en pdf
Continua llegint