Cicle sobre el model lingüístic de l’educació obligatòria a Catalunya

La Societat Catalana de Sociolingüística (SOCS), filial de l’Institut d’Estudis Catalans, organitza entre el desembre de 2020 i el març de 2021 un cicle de quatre taules en format virtual sobre el model lingüístic de l’educació de noies i nois a Catalunya. La idea central del cicle és fer dialogar diferents agents socials perquè aportin reflexions al voltant de la realitat i els reptes de la formació lingüística d’infants i joves del nostre país.

Després de dècades d’ensenyament del català, durant les quals hi ha hagut canvis notables quant a la demografia i s’ha incorporat una perspectiva plurilingüe a l’educació obligatòria, sembla pertinent de debatre sobre els resultats del model educatiu de Catalunya, sobre la capacitat d’adaptació dels seus agents davant els canvis i les noves demandes socials, així com sobre el paper d’altres entitats de formació i de lleure en el foment del coneixement i l’ús del català entre infants, adolescents i joves.

D’altra banda, sovint s’ha intentat conflictivitzar l’educació lingüística de Catalunya, un procés amb ramificacions judicials i en els mitjans de comunicació que ha creat i crea tensions en els centres d’ensenyament i, en general, en la societat. És llavors rellevant de revisar les dimensions del conflicte i les direccions en què es pot actuar per contrarestar-lo.

El cicle se celebrarà íntegrament en línia i comptarà amb les taules i experts que es detallen a continuació. Els resultats de les taules, sintetitzats per les relatores, es publicaran en línia i posteriorment i de forma definitiva a Treballs de Sociolingüística Catalana 32.

 

Taula 1. Principis i resultats del model de conjunció en català

Data: 9 de desembre 2020, 18h

Participants:

  1. Joaquim Arnau (Universitat de Barcelona)
  2. Xavier Vila (Universitat de Barcelona)
  3. Francina Martí (Presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat)
  4. Carme Rider (Presidenta Societat Catalana de Pedagogia)

Moderador: Miquel Àngel Pradilla. Relatora: Luci Nussbaum

Enllaç d’accés: https://us02web.zoom.us/j/81840414679?pwd=Rlo5enZ4czZlSnh5aml4Y2xDRTRVZz09

ID de reunió: 818 4041 4679

Codi: HGS$10

 

Taula 2. Reptes i oportunitats de l’educació lingüística a Catalunya: la realitat dels centres educatius

Data: 13 de gener 2021, 18h

Participants:

  1. Xavier Planàs (docent de primària)
  2. Puri Pinto (docent de secundària)
  3. Ramon Font (portaveu nacional d’USTEC·STEs)

Moderador: Llorenç Comajoan. Relatora: M. Mercè Solé

Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.

 

Taula 3: La conflictivització de l’educació lingüística a Catalunya

Data: 10 de febrer 2021, 18h

Participants:

  1. Eva Pons (Universitat de Barcelona)
  2. Pere Mayans (Departament d’Educació)
  3. Àlex Gutiérrez (Diari Ara)

Moderador: Joan Pujolar. Relatora: Maria Sabaté

Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.

 

Taula 4: l’ús de la llengua catalana entre infants, adolescents i joves en contextos no escolars

Data: 10 de març 2021, 18h

Participants:

  1. Arnau Rius (Canal Malaia)
  2. Gerard Hausmann (Canal Super3)
  3. Ivan Solivellas (lingüista, membre de l’executiva de Plataforma per la Llengua)

Moderadora: Alexandra Monné. Relatora: Mireia Trenchs

Enllaç d’accés: s’anunciarà properament.

“La tutora … em va dir ‘m’entens?’ I jo… ‘clar que t’entenc! Porto tota l’hora escoltant-te’, … i em va començar a parlar en espanyol… Vaig pensar ‘potser és com respecte’ … però després dic ‘que racista aquesta dona’”

 

Diàlegs sociolingüístics II. Víctor Corona i David Block Allen, moderat per Maria Sabaté-Dalmau
Dimarts, 17 de novembre a les 18:00, hora de Barcelona.

Víctor Corona, Université París 8

David Block Allen, ICREA i Universitat Pompeu Fabra

La raciolingüística ha esdevingut objecte d’interès per a la sociolingüística als Països Catalans. El corrent fa referència a pràctiques lingüístiques d’estigmatització de persones migrades basades en la seva aparença física. David Block i Víctor Corona han estudiat aquest enfocament a través de les micro-agressions racials, les quals es defineixen com a actuacions verbals indirectes, aparentment innòcues, que poden ser interpretades com a ofenses racistes per part de les persones receptores i d’activistes en el món acadèmic, polític, institucional i cívic amb posicionaments anti-xenòfobs.

 

Els ponents proposen una mirada crítica respecte dels significats socials d’aquestes actuacions dins del panorama català posant, al centre del debat, la raça. Abordaran la controvèrsia que genera el fet de vincular la tria i l’ús de les llengües (en particular, les alternances del català cap al castellà per part de catalanoparlants front a interlocutors racialitzats) amb la segregació lingüística racial, tenint en compte que aquests comportaments també han estat interpretats com a pràctiques de deferència que mostren una voluntat d’integració. L’objectiu és entendre noves i velles construccions de barreres etnolingüístiques (el ‘nosaltres-versus-vosaltres’) centrant-se en les competicions lingüístiques de les llengües locals i la seva intersecció amb llengües al·lòctones que són fruit de la mobilitat de persones.

 

La racialització lingüística en el cas català apel·la les investigacions sociolingüístiques crítiques a repensar les nocions de raça i de colonialisme en societats contemporànies que confronten l’encaix d’una llengua de l’Estat-nació post-colonial i una llengua minoritzada sense oficialitats supranacionals, en contextos de re-centralització lingüística.

 

Aquest col·loqui tindrà lloc per vídeoconferència, és gratuït i està obert a tothom; però cal inscriure-s’hi. Les persones inscrites rebran un correu electrònic amb les dades per connectar-se a la vídeoconferència (aplicació Zoom), i una còpia del text que es debatrà en l’acte (en format ‘pre-proofs’, complint els criteris legals quant al copyright): Raciolinguistic micro-aggressions in the school stories of immigrant adolescents in Barcelona: a challenge to the notion of Spanish excepcionalism?, publicat a International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 23 (7): 778-788. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1713046.

Formulari d’inscripció

Us hi esperem!

Secretaria SOCS

 

 

Nous talents en sociolingüística catalana: 7a edició

Dimarts 27 d’octubre…

i dimecres 4 de novembre…

 

de 2020 a les 17h tindrà lloc la setena edició dels «Nous talents en sociolingüística catalana». Aquesta és una iniciativa de la SOCS pensada per a reconèixer treballs de fi de grau i de fi de màster d’excel·lència en les diferents línies de recerca en sociolingüística a les universitats dels Països Catalans. Atesa la quantitat i la qualitat de les propostes rebudes, i com ja va ocórrer en la 6a edició, s’han organitzat dues jornades obertes al públic en què els estudiants presentaran els treballs guardonats, que es van defensar en universitats del domini lingüístic català el curs 2019/2020.
Per facilitar la participació, i en resposta a la situació sanitària, els actes se celebraran en línia i es podran seguir en directe. Les persones interessades a assistir-hi podran accedir a les sessions a través de Zoom en els següents enllaços:

• Dimarts 27 d’octubre, 17h
https://us02web.zoom.us/j/86461106316?pwd=RmJSNytZb0EreFJQN1FnLzc2ZDRHdz09
Codi d’accés: gVW!#3

• Dimecres 4 de novembre, 17h
https://us02web.zoom.us/j/81841798637?pwd=aTEvek5GbkJDUG1wNno1ZjBXdTUzdz09
Codi d’accés: 7xS!R6

PROGRAMA

Dimarts 27 d’octubre, 17h
—Tàfol Badenes: La política lingüística del govern valencià (2015-2019) (TFG, UPF)
—Daniel Mactley: «Why would I invest in the language?»: Ideologías y prácticas sobre la integración lingüística de los inmigrantes en Islandia (TFG, UB)
—Joana Pena: La immersió lingüística a la corda fluixa: anàlisi de polítiques lingüístiques (TFG, UPF)
—Jessica McDaid: «Trying to stay ahead and stay relevant»: Aspirations, Expectations and Practices in and around an English-Immersion summer camp in Ireland (TFM, UAB)
—Sara Santos: When the conversation doesn’t include you: representations of transgender identities in EFL source materials (TFG, UJI)

Dimecres 4 de novembre, 17h
—Ángel Camacho: Una aproximació al paisatge lingüístic dels barris de Cornellà de Llobregat (TFG, UB)
—Mar Floristán: How do you meme? La transcreación y la adaptación cultural en memes de internet (TFM, UPF)
—Senén Magraner: La transmissió intergeneracional del valencià en parelles lingüísticament mixtes de l’àrea metropolitana de València (TFG, UV)
—Sandra Sabaté: La influència del sistema educatiu en la creació d’un estàndard occidental a les Terres de l’Ebre (TFG, UPF)
—Miguel Vázquez: Transferències lèxiques i actituds lingüístiques en el castellà de València (TFG, UPF)

La més sincera enhorabona a les premiades i premiats.

Activitats programades

  • No hi ha novetats

Pàgina del 40è aniversari

Administració