V Jornades “La recerca sociolingüística en l’àmbit de la llengua catalana” (2022)

Lloc i dates (nova data)

Del dimarts 25 al dijous 27 de gener de 2022. Barcelona, Institut d’Estudis Catalans (Carme, 47). Hi haurà emissió en directe i gravació de l’acte. La previsió inicial és que les jornades siguen essencialment presencials. [L’emergència sanitària i les mesures preses en relació amb la presencialitat en els actes públics van obligar a ajornar la seua celebració]

Morera: “El xiulet de La Gomera” | Càtedra Unesco de Diversitat Lingüística i Cultural

Marcial Morera (lingüista)
Universidad de La Laguna
Rogelio Botanz (mestre xiulador)

1. Què és el xiulet de La Gomera? En essència, el xiulet de La Gomera no és més que un sistema reduït de fonemes xiulats que han emprat tradicionalment els camperols de l’illa canària de La Gomera per a xiular les paraules i les oracions de la seva llengua materna, que és l’espanyol, i fer-les així audibles a grans distàncies. La pràctica del xiulet es trobava tan arrelada a l’illa colombina que no sols s’utilitzava en àmbits pràctics de l’agricultura i la ramaderia, que eren, òbviament, els seus contextos més importants, sinó que s’estenia també a l’àmbit domèstic, al social i fins i tot al ritual, perquè s’emprava puntualment en unes certes festivitats religioses i festes populars. L’accidentada geografia de l’illa sembla haver estat la causa externa més determinant del desenvolupament d’aquest mitjà de comunicació tan singular.

Continuar llegint… 60. El xiulet de La Gomera

 

Aires nous a la política lingüística: VIII Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana – Albert Fabà – RLD blog

De la I a la VIII Jornada sobre Llengua i  Societat als Territoris de Parla Catalana

L’any 2003 Treballs de Sociolingüística Catalana publicà un volum titulat “L’ús oral del català. Dades, reflexions i propostes”, que reflectia les ponències i les conclusions d’unes jornades organitzades pel Grup Català de Sociolingüística. Una de les propostes, expressada de forma breu i succinta, plantejava que “les dades utilitzades a les Jornades s’han centrat en Catalunya, però també caldria explotar dades d’altres territoris de l’àmbit lingüístic”. Dades escadusseres o directament inexistents, en aquell moment.

Per aquest motiu, mesos després quatre sociolingüistes (Francesc Xavier Vila, Joaquim Torres, Miquel Àngel Pradilla i Albert Fabà) s’adreçaren a Lluís Jou, que aleshores era director general de Política Lingüística, per plantejar-li un ambiciós i agosarat projecte: la promoció d’enquestes, amb qüestionaris homologables que en permetessin la comparació, a tots els territoris de parla catalana. La proposta fou acollida amb entusiasme i es concretà de la mà d’Ernest Querol, en aquell moment director de l’Institut de Sociolingüística Catalana. Fou l’inici de la sèrie que a Catalunya s’ha anomenat “Enquestes d’usos lingüístics a la població (EULP)” i que ja disposa de quatre edicions: 2003, 2008, 2013 i 2018.

Continuar llegint…  Aires nous a la política lingüística: VIII Jornada sobre Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana – Albert Fabà – RLD blog

 

Joves i xarxes socials protagonitzaran la Matinal de Llengua del 3 de desembre

 

Més informació: Joves i xarxes socials protagonitzaran la Matinal de Llengua del 3 de desembre. Llengua catalana

La Secretaria de Política Lingüística obre les inscripcions per assistir a la Matinal de Llengua ‘Joves i xarxes socials. Oportunitats i reptes per al català’ que organitza el divendres 3 de desembre a les 10 h. La sessió es farà al Centre de Documentació de la Secretaria de Política Lingüística i també es podrà seguir en línia.

El secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila iniciarà la sessió, i Avel·lí Flors i Marina Massaguer presentaran els resultats de l’informe Català, youtubers i instagramers. Un punt de partida per promoure l’ús de la llengua, elaborat pel CUSC-UB per encàrrec de la Secretaria de Política Lingüística. La ponència tractarà tres punts: estat de la qüestió sobre la situació del català a les xarxes en els continguts destinats al públic juvenil, les causes de la situació de minorització en què es troba la llengua en aquest àmbit i, finalment, les propostes per revertir-la.

Quarta Matinal de Llengua de 2021
Aquesta serà la quarta Matinal que s’organitza aquest any. Les anteriors s’han dedicat a la situació del català i les tecnologies de la veu, als usos lingüístics a l’Aran i l’anàlisi de la llengua des d’una perspectiva economètrica, a part de la presentació de projectes de creació de continguts i activitats en LSC. Les Matinals de Llengua són sessions tècniques de caràcter monogràfic organitzades per la Secretaria de Política Lingüística. S’adrecen principalment a professionals de la llengua: tècnics del Consorci per a la Normalització Lingüística, planificadors i dinamitzadors lingüístics de l’Administració i de serveis lingüístics d’universitats i organitzacions diverses, persones vinculades a entitats de la llengua, etc.

Inscripcions obertes per a la sessió presencial i en línia

Avançament de sumari de la Revista de Llengua i Dret número 76

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) publicarà properament el número 76 de la Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, que conté una secció monogràfica amb set articles aplegats sota el títol El bilingüisme de sentit únic a l’Estat espanyol. El número també inclou quatre articles més que es distribueixen en les seccions de llenguatge administratiu i jurídic, i de política lingüística i sociolingüística; dues notes; les tradicionals cròniques legislatives i jurisprudencials, per territoris; i dues recensions.

La secció monogràfica d’aquest número ha estat coordinada per Juan Jiménez-Salcedo i Rémi Carbonneau, i analitza les polítiques lingüístiques de l’Estat espanyol a partir del concepte de bilingüisme de sentit únic proposat pel politòleg canadenc Jean Laponce. A més d’un article introductori a càrrec dels coordinadors, la secció inclou estudis sobre ideologia, jerarquia i jurisprudència constitucional a Espanya; sobre la llengua asturiana; sobre el cas de les llengües no oficials; sobre les cròniques periodístiques del nacionalisme espanyol; sobre els discursos d’oposició a la normalització del català a l’ensenyament; i sobre els discursos de deslegitimació del basc. Continua llegint

Crida d’articles per al proper número de la Revista LSC: “Música i llengua” (2022)

La data màxima per a la recepció d’articles és el 20 de febrer de 2022. Podeu enviar els articles seguint les indicacions de l’enllaç següent: http://revistes.ub.edu/index.php/LSC/about/submissions#onlineSubmissions

Les connexions entre la música i la llengua són ancestrals i totes dues han conviscut al llarg de la història de la humanitat. Música i llengua comparteixen elements (so, ritme, melodia, sintaxi…) que s’organitzen en categories per ser produïts, combinats i memoritzats. En les manifestacions musicals i lingüístiques de les persones s’han observat processos d’abstracció i de seqüenciació similars i sembla que comparteixen una mateixa base cognitiva. Continua llegint

Sessió sobre localització geogràfica dels centres d’aprenentatge de llengua i coneixement de català: nous resultats sobre els efectes de la creació del CPNL

Resum

En aquesta ponència es presentaran els resultats preliminars d’un estudi que tracta d’analitzar l’efecte de la disponibilitat de centres d’aprenentatge de català d’àmbit territorial en els coneixements lingüístic de la població de Catalunya. L’anàlisi s’ha dut a terme a partir de dades combinades del Microcens del 2001, dades agregades dels Censos del 2001 i del 1991 així com de l’Estadística de la població del 1996, juntament amb els registres administratius relatius a la ubicació i al nombre d’estudiants dels centres del Consorci per a la Normalització Lingüística de l’Àrea Metropolitana de Barcelona durant el període 1991-2001.

  • Ponents:
    • Antonio Di Paolo, AQR-IREA, Departament d’Econometria, Estadística i Economia Espanyola, Universitat de Barcelona
    • Bernat Mallén, Universitat de Barcelona
  • Organitzat per: Institut d’Estadística de Catalunya
  • Lloc: en línia per Teams
  • Dates: 26 de novembre del 2021
  • Règim: obert
  • Places: 100
  • Hores lectives: 1 h
  • Codi de l’activitat: O422/2021 Continua llegint

Anna Tudela sobre les actituds lingüístiques dels joves de Mallorca (Seminari CUSC-UB)

El proper seminari del CUSC serà divendres 26 de novembre a les 12h, en línia. Aquesta sessió serà a càrrec d’Anna Tudela, professora visitant del Departament de Lingüística General de la Universidad Autónoma de Madrid​, que ens parlarà de les actituds lingüístiques dels joves de Mallorca. Podreu accedir-hi des d’aquest enllaç de Zoom.  Aprofitem per recordar-vos que podeu recuperar la darrera sessió del Seminari d’aquest curs 2021-2022, a càrrec de Mariona Taulé, al nostre canal de Youtube. Com sempre, el seminari és gratuït i obert al públic. Us hi esperem!

CUSC—Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació.

Demografia sanitària i reptes per a la llengua catalana al sistema de salut de Catalunya – Jordi Pere i Mas [RLD Blog]

Demografia sanitària i reptes per a la llengua catalana al sistema de salut de Catalunya
Jordi Pere i Mas

Demografia i context
Segons l’Enquesta d’usos lingüístics de la població, en el període 2003-2018 l’ús exclusiu del català dels usuaris dels serveis sanitaris amb el personal mèdic experimenta un descens, més accentuat de 2003 a 2013 i més lleuger de 2013 a 2018. Així, passa d’un 38,1% el 2003 a un 27,8% el 2013 i a un 26,4% el 2018, i se situa gairebé deu punts per sota respecte a l’ús del català per la població com a llengua habitual (Pere Mas, J., 2021).

Continueu llegint

XXIX Jornada de Reflexió del Consell Escolar de Catalunya « L’ús del català a l’educació»

Es celebrarà el dijous 2 de desembre a les 17.00, en línia, i es podrà seguir per la pàgina www.consescat.cat.

Programa

17.00 Benvinguda.

17.05 Presentació de la Jornada. Jesús Viñas, president del Consell Escolar de Catalunya

17.10 Conferència. Juan Carlos Moreno Cabrera. Catedràtic de lingüística a la UAM.

17.40 Presentació de les conclusions i propostes del grup de treball del CEC. Jesús Viñas, president del Consell Escolar de Catalunya

17.50 Presentació de les dades de l’estudi de llengua. Carles Vega, president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu

18. 00 Converses sobre les propostes del CEC. L’ús del català a les xarxes. Modera Jesús Martín, membres del grup de treball del CEC.

  • Francina Gorina. Sociologa i cantant (La Queency)
  • Pol Gise. Escriptor i creador de continguts.
  • Aladdine Azzuzi. Periodista.
  • Laura Grau. Mestra i creadora de continguts.

El català, eix del Projecte educatiu del centre. Modera Xavier Diez, membre del CEC. Gerard Furest. Professor de secundària i escriptor.

  • Montserrat Mora. Mestra a l’Escola Wagner de Santa Coloma de Gramenet.
  • Àngels Cadena. Directora de l’Escola Mercè Rodoreda de Barcelona

La diversitat lingüística i els processos sociolingüístics. Modera J.M. Castellà, membre del CEC.

  • Marina Massaguer. Filòloga i sociolingüista.
  • Francesc X. Vila. Secretari de Política Lingüística.
  • Anna Bartra. Dra. Lingüista i membre numerària de l’IEC

19.30 Cloenda.

Per a inscripcions: https://projectes.xtec.cat/consescat/xxix-jornada-de-reflexio-lus-de-la-llengua-catalana-als-ambits-educatius/inscripcions/ o bé directament per l’aplicació de formació del professorat.

Continuar llegint… Programa | Consell Escolar de Catalunya

Presentación del Centro de Investigación Interdisciplinar MIRCo: Ofelia García, Monica Heller, Ben Rampton, y Teun van Dijk

Después de 20 años funcionando como grupo de investigación en Multilingüismo, Discurso y Comunicación, MIRCo ha logrado su transformación en Centro de investigación de la Universidad Autónoma de Madrid. Por ello, el día 25 de noviembre, a las 18h (CET) celebramos la apertura del centro. Contaremos, además de con una breve presentación de sus objetivos, líneas de trabajo, prioridades etc., con las intervenciones del comité científico: Ofelia García, Monica Heller, Ben Rampton, y Teun van Dijk. Además, para la clausura podremos escuchar la intervención de Elisa Loncon, Presidenta de la Comisión Constituyente de Chile, lingüista mapuche, y defensora de las comunidades originarias. El acto es híbrido, así que quienes estén en Madrid podrán encontrarse con nosotros en el Círculo de Bellas Artes, Sala Ramón Gómez de la Serna. Quienes no puedan asistir pueden seguir el acto en el canal YouTube del Cïrculo, en : https://youtu.be/oP8Y9z4OW2o A las 18h (CET). Esperamos que podáis estar con nostras en esta ocasión tan especial y que hemos organizado con tanta ilusión. Adjunto programa e imagen del acto por si queréis contribiuir a difundirlo. Luisa Martin Rojo

Creacion deth Conselh Consultatiu der Aranés – Jordi Suïls Subirà

Coordinador deth Conselh Consultatiu der Aranés

Eth 17 de seteme deth 2021 se presentèc en Arties eth Conselh Consultatiu der Aranés (CCA), organ creat peth Conselh Generau d’Aran entà ajudar a afrontar era situacion sociau dificila en qué se tròbe er occitan d’Aran. Ei un organ d’assessoracion e consultacion en matèria de politica e planificacion lingüistiques adscrit ar airau de Cultura e Lengua deth Conselh Generau d’Aran.

Estructura deth CCA
Ei integrat per persones especialistes en aqueres matèries (ara madeish son nau persones), ja sigue coma trabalhadores d’aqueth airau en Conselh Generau madeish, ja sigue coma coneishedores, pr’amor dera sua experiéncia en aqueth terren, o coma especialistes academicianes ena sociolingüistica aranesa, occitana, o d’auti contèxtes de minorizacion. Er airau de trabalh deth Conselh Consultatiu der Aranés se definís enes sues tòques, que descriuem ara seguida.

Continuar llegint…

“Linguistic justice against multiculturalism?”, conferència de Philippe van Parijs, a Girona – Joan Vergés Gifra

Font: Viquipèdia Sven Cirock, llicència CC BY 4.0El passat 14 d’octubre, i aprofitant que era un dels ponents convidats al Symposium on Rawls, que va tenir lloc a la Universitat de Girona per commemorar el centenari del naixement del filòsof nord-americà, Philippe van Parijs va pronunciar al Centre Cultural La Mercè la conferència “Linguistic justice against multiculturalism?”. El contingut principal de la xerrada va quedar un pèl lluny del problema que el títol de la conferència anunciava. Al final, certament, hi va fer referència. Però va ser, això, al final i de pressa. La part del lleó se la va endur l’explicació del que va intentar fer a Linguistic Justice (2011), el llibre que ha convertit P. van Parijs en un dels fundadors de la subdisciplina homònima que en aquests últims deu anys ha guanyat carta de naturalesa en el sempre embullat univers del pensament polític. Val a dir que es tractava d’una conferència per al públic en general, no pas un seminari acadèmic. Continuar llegint…

Concurs de Joves Sociòlegs fins al 3 de desembre

És obert el Concurs de Joves Sociòlegs. Les candidatures s’hauran d’enviar fins al dia 3 de desembre a les 13h. Els objectius del premi són promoure la recerca sociològica entre joves graduats i joves investigadors i contribuir a l’estímul i al desenvolupament del treball de recerca en ciències socials a Catalunya. Ofert a un treball inèdit, escrit en català, d’investigació sociològica, teòric o empíric. Se’n valorarà l’enfocament innovador, el rigor metodològic, l’impacte social i la solidesa argumental. Podeu consultar les bases i el procediment al següent enllaç: http://premis.iec.cat/premis/premis_un.asp?id=19

 

Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2) a Barcelona

Interactional Competences and Practices in a Second Language (ICOP-L2) conferences bring together researchers sharing a socially situated view of language use and development who investigate how people engage in second language interaction. Drawing on the principles of ethnomethodology, conversation analysis, membership categorization analysis, usage-based linguistics and related approaches, they investigate how users of L2s engage in sense-making practices, and how they learn and teach in interaction: What are the basic ingredients of L2 interactional competence? How does such competence vary across situations and over time? How do L2 speakers use the linguistic resources at their disposal to accomplish social actions in coordination with others? How do linguistic and other resources (such as gaze, gesture, posture, and the material world) work together in L2 talk? How does social interaction structure learning processes and learning products? How can L2 interactional competence and learning through interaction be addressed in educational contexts as well as in ‘the wild’?

Strands:

  • Plurilingual interactional competence
  • Interaction and learning in the wild
  • Learning/teaching in plurilingual interaction
  • Plurilingual interactional competence mediated through technology
  • Learning-in-interaction
  • L2 interactional competence
  • Assessment of interactional competence

This conference is co-hosted between the research group GREIP and the Erasmus+ (KA226) project DIGITASK4IC

  • Submission opening: 15 August 2021
  • Submission deadline: 31 January 2022
  • Notification of acceptance: 28 February 2022
  • Registration closes: 1 September 2022
  • Pre-conference workshops: 8 September 2022
  • Conference: 8-10 September 2022

Web – 2nd Call for Papers_ICoPL2

Curs de sociolingüística de la Nucia: la diversitat lingüística a l’Estat espanyol

Data: del 19, 20 26 i 27 de novembre de 2021
Sessions síncrones per videoconferència en horari de 16.00 a 21.00 h. divendres i de 9.00 a 14.00 h dissabte
Modalitat: curs en línia organitzat per la Seu Universitària de la Nucia. Antic Col·legi Sant Rafael, Av. Porvilla, 8. 03530 La Nucia (Alacant)
Plataforma: El curs es realitzarà a través de la plataforma Webex
Adreça: Vicent Martines Peres
Coordinació: Josep Martines Peres, Miquel Àngel Pradilla, Josep Escolano López, Jordi M. Antolí Martínez i Elena Sánchez López
Crèdits: 2 ECTS
Llengua vehicular: valencià
Import: 20 euros.

Continguts:
• La situació sociolingüística de l’amazic, l’aragonès, de l’asturià i del lleonès, del basc, del català, del gallec i de l’occità aranès.
• La política educativa i l’ensenyament de llengües en els territoris bilingües de l’Estat espanyol.
• La dinamització cultural de les llengües minoritzades: algunes experiències pràctiques.
• L’ensenyament de la diversitat lingüística en l’Estat espanyol: propostes educatives.
Objectius:
• Entendre la situació sociolingüística actual i les perspectives de futur de les llengües històriques de l’Estat espanyol diferents del castellà.
• Analitzar la política educativa que defineix l’ensenyament de llengües en els territoris bilingües de l’Estat espanyol i reflexionar sobre els avantatges i les limitacions que presenta.
• Conèixer l’experiència personal d’agents culturals de llengües minoritzades.
• Compartir experiències pràctiques d’ensenyament sobre la diversitat lingüística a l’Estat espanyol.
Requisits per a l’obtenció del diploma o certificat: assistència a un mínim del 80% de les sessions (per videoconferència) i realització d’una memòria sobre els continguts del curs..

Preinscripció: oberta fins al 17 de novembre de 2021

Si està interessat en aquest curs ha de PREINSCRIURE’S en aquest formulari.
En uns dies rebrà un e-mail amb les instruccions.

El personal docent no universitari pot inscriure’s en la pàgina del CEFIRE d’Alacant: http://cefire.edu.gva.es/sfp/index.php?seccion=edicion&aneu=9839030&usuari=formacion&idioma=va*Si el nombre d’alumnes matriculats en el curs no supera el mínim establit, el Secretariat de les Seus Universitàries pot resoldre que aquest curs no es realitze.

Continuar llegint…

A. di Paolo: “Una mirada a la llengua des d’una perspectiva economètrica”

Divendres 12 de novembre. A les 10 h. Sessió presencial/en línia. Centre de Documentació de la Secretaria de Política Lingüística (Carrer del Portal de Santa Madrona, 6-8. Barcelona). Mapa.

Una mirada a la llengua des d’una perspectiva economètrica

S’exposaran diversos treballs realitzats amb dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població (EULP), així com amb altres fonts de dades que contenen informació  sociolingüístiques, basats en una perspectiva economètrica que permeten analitzar els efectes causals del coneixement de català i l’impacte de polítiques lingüístiques en diferents resultats socioeconòmics

Obertura: F. Xavier Vila. Secretari de Política Lingüística

Ponent: Antonio Di Paolo. Professor Agregat del Departament d’Econometria, Estadística i Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona i membre del grup de recerca AQR-IREA.

La Càtedra de Drets Lingüístics de la UV convoca els Premis Càtedra de Drets Lingüístics 2021

Source: La Càtedra de Drets Lingüístics de la UV convoca els Premis Càtedra de Drets Lingüístics 2021

Càtedra de Drets Lingüístics de la UV

Publicada la Resolució de la convocatòria dels Premis Càtedra de Drets Lingüístics 2021 a l’estudi dels drets lingüístics, i la seua garantia i materialització real en tesis doctorals aprovades en les universitats públiques espanyoles amb esment Cum laude

L’objectiu d’aquesta convocatòria és premiar l’estudi dels drets lingüístics, i la seua garantia i materialització real en les tesis doctorals aprovades amb esment Cum laude en les universitats públiques espanyoles.

Podran participar els estudiants i les estudiants de qualsevol titulació oficial de les universitats espanyoles que hagen aprovat una tesi doctoral amb esment Cum laude en qualsevol llengua oficial de les comunitats autònomes de l’estat o en anglès, en el curs 2020/2021, entre l’1 d’octubre de 2020 i el 30 de setembre de 2021.

Per a poder participar les tesis han de centrar l’atenció en els fonaments teòrics, les estratègies o mesures per a la materialització i la garantia real dels drets lingüístics des de les temàtiques següents: drets humans lingüístics, igualtat lingüística, multilingüisme, polítiques públiques lingüístiques, sociolingüística, minories lingüístiques, llenguatge jurídic i administratiu, i psicologia del llenguatge. Continua llegint

Administració