Roser Giménez: “Edat, sexe i llengua inicial en l’elaboració de perfils lingüístics forenses d’adolescents en català”

Ens plau anunciar que Roser Giménez, investigadora en formació del CUSC-UB, defensarà la tesi doctoral “Edat, sexe i llengua inicial en l’elaboració de perfils lingüístics forenses d’adolescents en català” el proper 26 de maig a les 10 h a la Universitat de Barcelona.

La tesi, dirigida per F. Xavier Vila i Moreno i Sheila Queralt, explora les correlacions entre una vintena de trets lingüístics presents a una mostra de parla adolescent (provinent del corpus RESOL) amb tres variables extralingüístiques mitjançant diverses tècniques estadístiques descriptives i inferencials (proves de significació estadística, Anàlisi de Components Principals i arbres de classificació). Es tracta d’un estudi pioner en la sociolingüística i la lingüística forense en llengua catalana i, específicament, en la fonamentació empírica de la perfilació sociolingüística.

La defensa se celebrarà en un acte públic a la Sala de Professors de la 5a planta de l’edifici Josep Carner (Facultat de Filologia i Comunicació, Universitat de Barcelona). Tothom hi és benvingut, si bé s’agrairà que es confirmi l’assistència amb un correu a rosergimenez (arrova) ub (punt) edu per qüestions organitzatives.

CUSC—Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació
www.ub.edu/cusc

Antonio di Paolo (UB) “Does geographical exposure to language learning centres matter in a bilingual city?”

The next ECO-SOS & URV Dept. Economics Seminar Series will take place face to face and also by Teams on May 18 at 13:15h CEST. The speaker is Antonio di Paolo(UB). “Does geographical exposure to language learning centres matter in a bilingual city?”
PlaceSala de graus, Faculty of Business and Economics, Reus
Here you have the links to register to the online seminar and also the complete schedule for all the forthcoming ECO-SOS Seminars.
Presential/ONLINE – 13.15h CEST

El Pacte Nacional per la Llengua reuneix professionals de tots els sectors per consensuar estratègies de futur per al català

El Departament de Cultura impulsa la jornada “El català, reptes i propostes. El futur de la llengua àmbit per àmbit”

En el marc del procés participatiu del Pacte Nacional per la Llengua, el dijous 12 i el divendres 13 de maig tindran lloc, a la seu del Departament de Cultura, les jornades “El català, reptes i propostes. El futur de la llengua àmbit per àmbit”. Obertes a la ciutadania, tenen l’objectiu de debatre sobre la política lingüística del país en els diversos àmbits socials i d’activitat de la societat catalana.

La inauguració de la jornada anirà a càrrec de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i del secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila. Han confirmat la participació personalitats com el productor Jaume Roures; l’economista Miquel Puig; el sociolingüista Albert Branchadell; la vicerectora de la UPC, Imma Ribas; director adjunt del diari Ara, Ignasi Aragay; el cantant i membre del jurat del programa Eufòria de TV3, Lildami, i la directora de L’Avenç, Núria Iceta, entre d’altres.

Les jornades abordaran la situació de la llengua en taules rodones monogràfiques. Es donarà veu tant a experts com a personalitats de cadascun dels següents àmbits: cohesió social; educació i recerca; tecnologies i món digital; cultura; audiovisual; mitjans de comunicació; àmbit socioeconòmic i laboral; salut i atenció sociosanitària; administracions públiques; àmbits estatal, europeu i internacional, i lleure, esport i món associatiu.

Per assistir-hi presencialment o en línia, tothom pot inscriure-s’hi des del web del Pacte Nacional per la Llengua i indicar els blocs temàtics als quals es participarà.

Més informació

Presentació de TSC 31: L’estandardologia comparada: teoria i pràctica

L’estandardologia comparada: teoria i pràctica: Presentació del núm. 31 de Treballs de Sociolingüística Catalana

Dimecres, 18 de maig, a les 18h, per Zoom. Joan Costa (Universitat Pompeu Fabra) i Carla Amorós (Universitat de Salamanca), editors d’aquest número, en faran la presentació. Seguirà el debat amb Josep Àngel Mas Castells (Universitat Politècnica de València), autor de l’article Invitació al pluricentrisme. Notes per a l’estudi d’una llengua pluricèntrica en conflicte, i Miquel Àngel Pradilla Cardona, autor de l’article “Diasistematicitat vs. pluricentrisme. Una aproximació a la lingüística de les varietats alemanya, moderat pels coeditors del monogràfic.

Enllaç zoom: https://us02web.zoom.us/j/85093815061?pwd=M2lNSjcxYU5icGxlUlJnZ3A1akc2QT09 ID de reunió: 850 9381 5061. CA: G35gZt

Societat Catalana de Sociolingüística

 

Difusió dels seminaris virtuals del GRESIB

Seminari virtual del GRESIB a càrrec de Francesc Torres-Tamarit (Universitat Autònoma de Barcelona): «L’harmonia vocàlica en asturià» (més informació). Divendres 29 d’abril de 2022, 17 h. Esdeveniment en línia. No cal inscripció prèvia (enllaç).Organitzat pel Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears (GRESIB) i el Centre de Documentació en Sociolingüística de les Illes Balears (CDSIB).

Seminari virtual del GRESIB a càrrec d’Ivan Solivellas (Universitat Pompeu Fabra i Universitat de Barcelona): «Les ideologies sobre el model de llengua a la catalafonia: un estat de la qüestió» (més informació). Divendres 27 de maig de 2022, 17 h. Esdeveniment en línia. No cal inscripció prèvia (enllaç). Organitzat pel Grup de Recerca Sociolingüística de les Illes Balears (GRESIB) i el Centre de Documentació en Sociolingüística de les Illes Balears (CDSIB)

Primer Col·loqui Internacional Eines, estratègies i polítiques lingüístiques educatives en contextos multiculturals

Tercera sessió del I Col·loqui Eines, estratègies i polítiques lingüístiques educatives en contextos multiculturals, organitzat per la Universitat Autònoma Benito Juárez d’Oaxaca i la Universitat de Barcelona. Amb Alba Vasquez (UABJO) i M. Carme Junyent (GELA-UB)
Divendres, 29 d’abril a les 17 hores per zoom: https://videoconferencia.telmex.com/j/1247160838. Per inscriure-s’hi, en aquest formulari: https://docs.google.com/forms/d/1_QSnkmGzXLCv71Q3tGiHY9AxhYXMGGA2DkE3s3j9sio/edit?usp=sharing

Pròxim seminari: Raquel Casesnoves sobre nous parlants de català al País Valencià

El proper seminari del CUSC serà divendres 29 d’abril a les 12h, en línia. Aquesta sessió serà a càrrec de Raquel Casesnoves, professora Ajudant Doctor en el Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València, que ens parlarà sobre la seva recerca dels nous parlants de català al País Valencià. Podreu accedir-hi des d’aquest enllaç de Zoom. Aprofitem per recordar-vos que podeu recuperar la darrera sessió del Seminari d’aquest curs 2021-2022, a càrrec de Marina Massaguer, al nostre canal de Youtube. Com sempre, el seminari és gratuït i obert al públic. Us hi esperem!

CUSC—Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació.

Congrés Internacional sobre les llengües nacionals europees en l’àmbit de l’educació. Gramàtiques, textos escolars i actituds lingüístiques (Europa, segles XVIII i XIX)

Congrés Internacional sobre les llengües nacionals europees en l’àmbit de l’educació. Gramàtiques, textos escolars i actituds lingüístiques (Europa, segles XVIII i XIX). Palma, 29-30 de setembre de 2022.

Objectius

L’objectiu principal d’aquest congrés és analitzar les obres escolars i didàctiques (gramàtiques, catecismes, etc.) d’ús a Europa als segles XVIII i XIX, principalment en l’espai català, i en relació amb les altres llengües que hi conviuen (llatí, castellà i francès).

La gestió de les llengües en contacte en el context de la creació i consolidació dels estats nació en l’àmbit escolar ha produït un discurs historiogràfic sobre aquests idiomes.

L’anàlisi des de la perspectiva de la lingüística interna dels textos d’ús escolar i l’estudi de les ideologies discursives presents són els dos objectius del congrés.

Paral·lelament, es vol incidir en l’anàlisi de les actituds lingüístiques en territoris lingüístics diversos: català, espanyol, francès i alemany.

Contacte de llengües

A partir de la situació del contacte lingüístic que es produeix a les aules europees, en què en alguns casos conviuen el llatí, la llengua local i la llengua d’imposició, el congrés vol revisar el discurs historiogràfic que aquest contacte produí, les actituds lingüístiques que s’hi plasmaren i, fonamentalment, les obres o textos d’ensenyament que es difongueren.

Línies de recerca

1. Les llengües nacionals europees a les gramàtiques i altres textos escolars dels segles XVIII i XIX

2. Pedagogia i gramàtica als segles XVIII i XIX

3. Pensament i actituds sociolingüístiques dels textos gramaticals dels segles XVIII i XIX

Més informació… Congrés Internacional sobre les llengües…

Notícies SPL – Març

Pacte Nacional per la Llengua 

Llengua i economia 

Llengua i audiovisual 

Llengua de signes 

Les famílies de Canet de Mar a la intempèrie. La defensa jurídica de l’escola immersiva en català: arguments i perspectives de futur – Benet Salellas – RLD blog

El curs passat una unitat familiar de l’escola Turó del Drac de Canet de Mar va demanar que l’escolarització de la seva filla a P4 es dugués a terme amb un equilibri entre el castellà i el català, de tal manera que cap de les dues llengües es trobés per sota del 25 % d’ús en la docència. També demanava que la retolació del centre fos en les dues llengües. Desatesa la petició pel Departament d’Educació de la Generalitat, la família instant va interposar una demanda a la Secció Cinquena de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) i va sol·licitar una mesura cautelar mentre es tramitava el procediment judicial de fixar la docència del 25 % mínim en castellà a l’escola esmentada, petició que va ser acordada pel TSJC el passat 14 d’octubre. Davant d’aquesta decisió, una trentena de famílies del mateix curs[1] va decidir comparèixer com a part demandada en el procediment judicial a efectes de demanar l’aixecament d’aquesta mesura cautelar i d’oposar-se a la petició d’aquesta única unitat familiar. Aquest grup de famílies defensen el manteniment del català com a única llengua vehicular, tal com planteja l’article 11 de la Llei d’educació de Catalunya (LEC) quan diu que “el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és la llengua normalment emprada com a llengua vehicular i d’aprenentatge del sistema educatiu” i ho fan en una posició que no s’havia explorat fins avui en aquest conjunt de litigis. Seguidament, set apunts sobre el cas. Continuar llegint… Les famílies de Canet de Mar a la intempèrie. La defensa jurídica de l’escola immersiva en català: arguments i perspectives de futur – Benet Salellas – RLD blog

Actes sociolingüístics (recull de Mercator)

Recull de Mercator

9-10 June 2022, Groningen (Netherlands)
International Linguistics Conference TABU
Organised by Center for Language and Cognition from the University of Groningen


16-17 June 2022, Budapest (Hungary)
Rules and incentives in language policy and planning: Economic, legal, and sociolinguistic approaches
Organised by research group ‘Economics, Policy Analysis and Language’ (REAL)


16-17 June 2022, Rēzeknes (Latvia)
International Academic Conference ‘Regional Languages in Education: from Literature towards Literacy’
Organised by Rēzekne Academy of Technologies


20-24 June 2022, Leeuwarden (Netherlands)
Summer School on Cultural & Linguistic Diversity: Diversity Management for Social Justice
Organised by University of Groningen


22-24 June 2022, Granada (Spain)/ online
International Conference ‘Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education (ELLME2022)
Organised by Universidad de Granada Continua llegint

C+ Revista de lletres i més: Publicació del número 3

[Podeu llegir en línia el número 3 a Yumpu o descarregar-lo en aquest altre enllaç.]

Presentem el quart número de la revista, comptant el número 0 que vam publicar el novembre de 2020 a manera d’enlairament del projecte. Prompte farà dos anys que la revista va alçar el vol, i l’aventura continua. El que, al principi, era un somni d’un grup d’estudiants del Grau de Llengua i Literatura de la UOC, s’ha consolidat com un mitjà alternatiu i autogestionat, sense lligams amb la universitat, que esperona la crítica i la creació literàries i una aproximació lliure i heterogènia als estudis de llengua i literatura catalanes. Som conscients que la nostra aportació és modesta, però la creació col·lectiva, el fet d’ajuntar-nos per a crear, aprendre i compartir, ja ens omple de joia.

Continuar llegint… C+ Revista de lletres i més: Publicació del número 3

Administració