[RLD Blog] Gaèlic irlandés i català: dos casos alineats amb un mateix objectiu – Antoni Torras Estruch i Elvira del Pozo Torres

Antoni Torras Estruch i Elvira del Pozo Torres

El sis d’abril d’enguany, la Delegació del Govern de la Generalitat davant la UE va organitzar, juntament amb la Xarxa Europea d’Igualtat Lingüística, un acte per presentar dues trajectòries incompletes d’oficialització plena a les institucions europees, al voltant dels casos, no del tot paral·lels, del gaèlic irlandès i del català. Hi varen ser convidats, entre d’altres, dos membres del Conrádh na Gaeilge, un fòrum de la comunitat de parla irlandesa que ha estat al darrere de múltiples campanyes que s’han menat al llarg dels anys. Peadar Mac Fhlannchadha i Dáithí Mac Cárthaigh van compartir amb els assistents i espectadors la mirada llarga que serven i uns quants consells per als catalanoparlants, tot admetent que el topall d’asimetria en la relació de poders centre-perifèria a Espanya ho posa objectivament més complicat. Continueu llegint

Toni Molà: “Joan Fuster. Ara o mai”

Avui dijous,1 de desembre a les 18:00, Toni Mollà glossarà la figura literària, acadèmica i política d’aquest referent del pensament als Països Catalans. Toni Mollà és sociòleg, periodista i molts anys amic de Joan Fuster i Rafel Ninyoles, així com autor del conegut MANUAL DE SOCIOLINGÜISTICA, publicat el 1987 per editorial Bromera.

L’acte tindrà lloc en aquest enllaç: https://us02web.zoom.us/j/86041272749?pwd=dU8zTDk1SVhWakZZeG45K1grTysyUT09

Codi d’accés: 3njgQ3

[RLD Blog] Posem fill a l’agulla?. Ressenya de Riera, Elvira i Sendra, Montserrat. (2022). Immersió lingüística. Una immersió ràpida. Tibidabo Edicions – Luci Nussbaum

Luci Nussbaum. La immersió lingüística apareix, en els darrers anys, gairebé cada dia als mitjans de comunicació, a les xarxes socials i sovint al carrer, per defensar-ne la pervivència o bé per exigir-ne l’abolició. En aquests posicionaments sovint es confon immersió amb el model d’educació lingüística d’infants i adolescents a Catalunya. El llibre d’Elvira Riera i Montserrat Sendra pretén i, al nostre entendre aconsegueix, desfer el malentès i explicar amb claredat què va ser i què és avui la immersió. En aquesta ressenya posarem en relleu alguns dels aspectes que aborda el llibre i certes qüestions que ens desperta.

La immersió s’aborda principalment en el capítol 1, en el qual s’expliquen els orígens i els grans trets d’aquest tipus de programa educatiu, i en la segona secció del capítol 2, on s’especifica que la immersió és un dels aspectes del sistema educatiu a Catalunya en el marc d’un model de conjunció lingüística, que va prendre com a opció educativa central no separar l’alumnat en funció del seu origen lingüístic. Així mateix, en el capítol 3 (p. 68-69), s’aclareix de manera eficaç la confusió abans esmentada. Continueu llegint

[RLD Blog] La Bressola: una aproximació a les ideologies i les pràctiques lingüístiques de l’alumnat nord-català – Hèctor Llull Gil

Hèctor Llull Gil

El passat 28 de setembre, el mitjà digital VilaWeb va publicar un reportatge titulat “La Bressola: així es fa la immersió real en català al nord”. Centrat sobretot en l’escola de Prada, s’hi exposa a grans trets el funcionament del model pedagògic i, per extensió, lingüístic que aplica La Bressola, la xarxa d’escoles associatives d’immersió en català a la Catalunya Nord, en els diferents centres educatius. Això és, a grans trets, la interacció entre els alumnes més grans i els més petits i “l’acompanyament lingüístic constant dels mestres”, tal com s’explica en el reportatge.

Continueu llegint

[RLD Blog] Per una comunicació sanitària més inclusiva, equitativa i respectuosa amb les minories i amb la llengua catalana. Ressenya de la Jornada “Llengües, salut i crisis: més enllà de la covid” – Jordi Pere i Mas

Jordi Pere i Mas El passat 28 de setembre, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, a proposta del Consell de Redacció de la Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, i amb motiu de la publicació del número 77, va organitzar la Jornada “Llengües, salut i crisis: més enllà de la covid”, amb l’objectiu de reflexionar i debatre sobre com les institucions haurien de comunicar els missatges relacionats amb la salut i les crisis per tractar amb la màxima equitat les persones, també aquelles en situacions diverses de vulnerabilitat. Continueu llegint

Bradley; Flors-Mas: «Ideologies sobre l’autoritat lingüística a Catalunya i el País Valencià»

Us escrivim per fer-vos saber que, de manera excepcional i per evitar la coincidència horària amb altres activitats de la Universitat de Barcelona, hem canviat l’horari del seminari del CUSC del 16 de desembre de 2022, amb Adriana Patiño-Santos sobre “Històries de famílies catalanes que socialitzen en anglès”, que finalment tindrà lloc a les 10h.

Us fem arribar el cartell amb l’horari correcte, que hem actualitzat també al web del CUSC i al calendari de Google del seminari.

Aprofitem el missatge per recordar-vos que aquest divendres 25 de novembre a les 12h tindrà lloc la tercera sessió del curs. Andrew Frank Bradley (Universitat de Sheffield) i Avel·lí Flors-Mas (CUSC-UB) presentaran la seua recerca al voltant de les «Ideologies sobre l’autoritat lingüística a Catalunya i el País Valencià». Hi podreu accedir des del següent enllaç: https://ub-edu.zoom.us/j/97254397599

Andorra: L’estudi de coneixements i usos lingüístics indica que el català és la llengua de referència de la població en coneixement i ús

L’estudi de coneixements i usos lingüístics indica que el català és la llengua de referència de la població en coneixement i úsLa ministra de Cultura i Esports, Sílvia Riva, i el coordinador de l’eix sociològic d’Andorra Recerca i Innovació (ARI), Joan Micó, han presentat els resultats de la nova enquesta del 2022 de Coneixements i usos lingüístics de la població d’Andorra. L’estudi dibuixa que un 44% dels enquestats tenen el català com a llengua materna o inicial, mentre que el castellà baixa al 40,3%, el francès ho és del 10%, el portuguès del 13,5%, el 3% l’anglès i un 6,8% altres llengües (aquestes són les dades obtingudes d’una pregunta amb opció de multiresposta, és a dir, incloent-hi opcions de combinació de llengües). Continue reading

Notícies SPL

Les notícies més destacades de la SPL (Generalitat de Catalunya) del mes d’octubre:

Pacte Nacional per la Llengua

Esdeveniments sociolingüístics

Font: Mercator

INTERESTING EVENTS

 

10-11 November 2022, Madrid (Spain)
Bilingualism and Bilingual Education: Sociolinguistic Approaches (BIUNED 2022)
Organised by UNED Madrid


16 December 2022, online
LANGSCAPE & ENROPE Online Colloquium #3
Organised by the LANGSCAPE International Research Network & the ENROPE consortium


27 February -3 March 2023, Berlin (DE)
LANGSCAPE & ENROPE Winter School 2023
Organised by the LANGSCAPE International Research Network & the ENROPE consortium


16-17 March 2023, Leeuwarden (NL)
International Conference: Minority Languages in the City

Call for Papers: deadline January 20, 2023.
Organised by Mercator European Research Centre, the Berlin Brandenburg Akademie der Wissenschaft, and the Interdisciplinary Centre for Social and Language Documentation


17 March 2023, online
LANGSCAPE & ENROPE Online Colloquium
Organised by the LANGSCAPE International Research Network & the ENROPE consortium


22-24 March 2023, Strassbourg (DE)
ECSPM 2023 Symposium: The social role of higher education – Developing the civil society’s awareness and impacting policies on the role of multilingualism in education

Organised by ECSPM


26-28 April 2023, Madrid (ES)
ALTE’s 8th International Conference: Language Assessment Fit for the Future

Organised by Association of Language Testers in Europe


23-25 March 2023, Dublin (IE)
Conference on Youth Theatre and Performance in Regional, Minority, and Minoritised Languages

Organised by University College Dublin


4-6 May 2023, Ottawa (Canada)
Colloque du CCERBAL 2023 – Bilinguisme et multilinguisme: Compétences transversales, mobilité et bien-être
* Call for Symposia and Papers is open
Organised by Centre canadien d’études et de recherche en bilinguisme et aménagement linguistique (CCERBAL), Institut de langues officielles et du bilinguisme (ILOB), Université d’Ottawa.


16 June 2023, online
LANGSCAPE & ENROPE Online Colloquium #4
Organised by the LANGSCAPE International Research Network & the ENROPE consortium


20-24 June 2023, Wales
XIX International Conference on Minority Languages (ICML)
Organised by University of Wales Trinity Saint David


26-28 June 2023, Edinburgh
United Kingdom Language Variation & Change 14 (UKLVC14)
Call for Papers: soon to be published
Organised by Linguistics and English Language / University of Edinburgh


26-30 June 2023, Sydney (Australia) – Hybrid conference
International Symposium on Bilingualism (ISB14)
* Call for Symposia and Papers is open
Organised by Macquarie University


28-30 June 2023, Copenhagen, Denmark
10th International Conference of the Education and Linguistic and Cultural Diversity Association (EDiLiC)
* Call for Symposia and Papers is open
Organised by University of Copenhagen


17-21 July 2023, Lyon (France)
AILA 2023
* Call for Symposia and Papers is open
Organised by ENS de Lyon


12-13 October 2023, Valletta (Malta)
4th International Conference on Multilingualism and Multilingual Education (ICMME4)
* Call for Papers is open
Organised by University of Malta

Postdoc Suècia

S’ha obert una plaça per un contracte postdoctoral de dos anys al Departament de Clàssiques i Romàniques a la Universitat d’Estocolm. Més informació (i persones de contacte en cas de preguntes concretes) aquí.

Nova bibliografia: la llengua al sector sanitari (2011-2022).

Nova bibliografia: la llengua al sector sanitari (2011-2022). Quins drets lingüístics tenen els usuaris dels serveis sanitaris? Es compleixen? Quines dificultats hi troben? Com es comuniquen amb els professionals? El Centre de Documentació de Política Lingüística (CD-SPL) posa a la vostra disposició la bibliografia relacionada amb la situació de la llengua en aquest sector, tant en l’àmbit català com internacional:

Des del nostre web podeu accedir també a bibliografies anteriors o sobre altres temes, a altres productes documentals del CD-DGPL, als catàlegs en els quals participa el Centre i a biblioteques i centres de documentació relacionats orgànicament o temàticament.

WebIntranetXarxes socials

 

Jornada predoctoral AJILLC/UOC: presentació de recerques en curs.

Des de l’Associació de Joves Investigadors en Llengua i Literatura Catalanes (AJILLC) tenim el plaer de convidar-vos a la jornada de doctorands que se celebrarà el proper divendres 2 de desembre de 2022 a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC): Vells camins. Noves recerques. Jornada predoctoral AJILLC: presentació de recerques en curs. Aquesta jornada comptarà amb una ponència inaugural per part de dos professors de la UOC, Maite Puigdevall i Joan Pujolar, i amb les comunicacions de doctorands procedents de diferents universitats: Camille Marvin (UOC), Alba Adiego (UB), Mariona Arnau (UPF), David Cluselles (UOC), David Ginebra (UAB) i Judit Pujol (UdG). Per poder participar-hi, tant presencialment com en línia, és menester la inscripció en el següent enllaç: https://scur.cat/GXCJ38.

Taula rodona “Reclaiming New Speakers, Revisiting Old Authenticities: Basque, Catalan and Galician in 2022

Eva Codó

El passat dia 6 d’octubre va tenir lloc la taula rodona “Reclaiming New Speakers, Revisiting Old Authenticities: Basque, Catalan and Galician in 2022”, organitzada en línia per la Comissió d’Investigació de l’Associació d’Estudis sobre Discurs i Societat (EDiSo), conjuntament amb el Programa Culture, Language and Social Practice (CLASP) de la Universitat de Colorado Boulder. La taula va comptar amb la participació de tres díades d’acadèmics (una per a cadascuna de les tres minories lingüístiques). Josep Soler Carbonell, membre del Consell de Redacció de la Revista de Llengua i Dret, Journal of Language and Law, va encarregar-se de la introducció, conducció i moderació del debat. L’acte va suscitar un gran interès, com ho demostra l’elevat nombre de participants (més d’un centenar), ubicats en diferents contextos geogràfics i acadèmics, sobretot d’Europa i Amèrica. Continueu llegint.

Premi M. Reixach en sociolingüística

El pròxim  2 de desembre de 2022, a les 13 hores s’acaba el termini per a presentar candidatures al Premi Modest Reixach de la Societat Catalana de Sociolingüística (SoCS; https://premis.iec.cat/premis/premis_un.asp?id=39) per a publicacions de l’any 2021 relatives a temes de sociolingüística. Està dotat amb 1.000 €. La Junta de la SOCS us anima a presentar-hi les vostres publicacions a https://premis.iec.cat/premis/premis_un.asp?id=39.

Seminari “Competències comunicatives orals i estratègies docents per a la formació de futurs i futures juristes” (GID-FCJ)

El proper dimecres 30 de novembre, de 10:00h. a 13:00h, tindrà lloc el Seminari de formació sobre “Competències comunicatives orals i estratègies docents per a la formació de futurs i futures juristes” a la Sala de Juntes del Campus Catalunya. El Seminari comptarà com a ponent amb la Sra. Adriana Feito, llicenciada en Dret per la Universitat Pompeu Fabra, coach i formadora en comunicació verbal i no verbal. Continue reading

Beques EAPC assessorament lingüístic

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) convoca beques per desenvolupar estudis i treballs relacionats amb els seus àmbits d’actuació. Aquestes beques de col·laboració tenen com a finalitat l’augment de la formació teoricopràctica i la preparació professional de les persones beneficiàries mitjançant la realització de tasques pròpies de l’EAPC, amb la tutoria de la persona que es designi.

Una d’aquestes beques es destina a la col·laboració en assessorament lingüístic i serveis documentals. Les tasques i funcions en què els becaris es formaran són:
Continue reading

Administració