Aula Magna de la Facultad de Filosofía y Letras (Universitat d’Alacant).9 de mayo de 2023
Presencial y con streaming
Programa del IV Seminario internacional de Sociolingüística (2023)
A continuación, puedes consultar el programa con sus horarios, ponentes y títulos de sus ponencias
8.40-9.00: Inauguración
9.00-9.40: José del Valle (City University of New York)
9.40-10.20: Guillermo Toscano (Universidad de Buenos Aires)
10.20-11.35: Mesa redonda Ideologías lingüísticas en la prensa: las columnas sobre la lengua
11.35-12.00: Descanso y presentación de pósteres
12.00-12.40: Susana Rodríguez Barcia (Universidade de Vigo)
12.40-13.40: Mesa redonda: Ideologías sobre el mutilingüismo
13.40-15.30: Comida
15.30-16.10: Gabino Vázquez Grandío (RAG-ILGA)
16.10-16.50: Brauli Montoya Abat (UA)
Do bilingüismo harmónico ao plurilingüismo. A pegada da política educativa nas ideoloxías lingüísticas en Galicia.
Xaquín Loredo, Carles Segura, Sandra Montserrat, María Méndez Santos
Ideología y discurso lexicográfico en la era de la posverdad
Carmen Sánchez Manzanares, Carmen Marimón Llorca, Isabel Santamaría Pérez, Ana Pano Alamán, José Joaquín Martínez Egido y Susana Guerrero Salazar
Lo que se cifra en el nombre: filología y lingüística en la institucionalización de los estudios sobre la lengua en la Argentina
Teoría política del lenguaje y praxis profesional
La presentació ideologitzada dels fets històrico-lingüístics: El cas de la Múrcia medieval
16.50-17.30: Elixabete Pérez (Universidad de Deusto)
Ideologías lingüísticas en prácticas digitales de jóvenes vascos
17.30-18.30: Mesa redonda: Ideologías en el aula de lenguas
Tatiana Hunko (Universidad Nacional Minera de Dnipro), Natalia Contreras (UA), Vigilija Žiūraitė (Vytautas Magnus University )
18.30- Clausura
16-17 March 2023, Leeuwarden (Netherlands) Conference: Minority Languages in the City
Organised by Mercator European Research Centre, the Endangered Languages Archive (ELAR), and the Interdisciplinary Centre for Social and Language Documentation
Els Seminaris virtuals del GRESIB tracten temàtiques diverses relacionades amb l’estudi de la llengua i àmbits relacionats. Les sessions tenen una periodicitat mensual i es realitzen en línia a través d’aquest enllaç i no cal inscripció prèvia.Recordau que és una activitat reconeguda per al passaport cultural de la UIB (excepte si sou estudiants del Grau de Llengua i Literatura Catalanes, que podeu aconseguir punts mitjançant aquestes activitats).
El proper divendres 17 de març se celebrarà la setena sessió del curs 2022/2023 del seminari de sociolingüística i política lingüística, organitzat pel CUSC-UB amb la col·laboració de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. El seminari, amb el títol «Transmissió de japonès en societats sociolingüísticament complexes: els casos de Catalunya i d’Israel», serà a càrrec de Makiko Fukuda, investigadora del CUSC i professora del Departament de Traducció i Interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La sessió es realitzarà a les 12h en línia en aquest espai. Podeu consultar el calendari de sessions complet i actualitzat al web del CUSC. Recordeu, a més, que les sessions ja celebrades es poden tornar a visionar al nostre canal de YouTube. L’assistència al seminari durant tot un curs acadèmic està reconeguda com a activitat de formació certificada per l’Institut de Desenvolupament Professional de la Universitat de Barcelona. Les persones interessades a rebre el certificat podeu fer la inscripció en aquest enllaç. És requisit per a obtenir una avaluació positiva haver assistit, com a mínim, al 80 % de les sessions. No es proporcionen certificats per l’assistència a una sola sessió. Com sempre, el seminari és gratuït i obert al públic. Us hi esperem!
L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), organisme autònom adscrit al Departament de la Presidència ha de cobrir un lloc de reforç de tècnic/a superior, planificació lingüística, A1-21, al Servei de Recerca, Innovació i Transferència, amb les característiques següents.
Lloc de treball: Tècnic/a superior, planificació lingüística
Subgrup/categoria: A1
Nivell: 21
Jornada: normal
Horari: normal
Unitat: Servei de Recerca, Innovació i Transferència
S’ha ampliat el termini per presentar comunicacions al VIII Congrés Català Internacional de Sociologia i VI Congrés de Joves en Sociologia fins el 28 de febrer
10.30-14 h: Institut d’Estudis Catalans, Sala Nicolau d’Olwer
10.30 h Benvinguda
10.45 h Roberto Garvía, Universitat Carlos III, «Los primeros años del movimiento esperanto en Catalunya: conflicto y cooperación»
11.30 h Guilherme Fians, Universitat de Saint Andrews, «Making Kontakto: Postcolonial issues and the neutral Esperanto media in the Cold War period»
12.15 h Pausa i cafè
12.30 h Taula rodona: «L’esperanto en el llarg segle XX: reflexions i perspectives», amb Monica Heller, Maria Rosa Garrido, Nicolau Dols, Xavier Alcalde, Guilherme Fians i Roberto Garvía
14.00 h Dinar
16-18 h: carrers de Gràcia
«Ruta de l’esperanto per la vila de Gràcia» (Xavier Alcalde) Continue reading →
Jornades de Llengua i Ensenyament sobre l’oralitat el 17 i 18 de març, per a professorat de diferents nivells i ensenyaments. Inscripció a les Jornades fins dia 23 de febrer. Més info: https://t.co/mfHOBxTwr0pic.twitter.com/EeLuqEuCQm
Nous parlants
Política lingüística
Aprenentatge d’adults
Sociolingüística
Llengua catalana
Data de publicació:
8-gen-2023
Editorial:
Universitat Oberta de Catalunya (UOC)
Resum:
A partir de bibliografia publicada i de nou entrevistes en profunditat semidirigides a adults nouvinguts a Catalunya d’origen estranger, s’estableixen i s’analitzen factors a favor i en contra de l’aprenentatge i ús del català a Santa Coloma de Gramenet i, per la semblança del context sociolingüístic, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
El proper divendres 10 de febrer se celebrarà la sisena sessió del curs 2022/2023 del seminari de sociolingüística i política lingüística, organitzat pel CUSC-UB amb la col·laboració de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. El seminari, amb el títol «Caracterització del translanguaging (pedagògic): Quin impacte pot tenir a les aules de llengües?», serà a càrrec de Llorenç Comajoan, investigador del CUSC i del Grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura (GLOSSA) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. La sessió es realitzarà a les 12h en línia en aquest espai. Aprofitem també per informar-vos d’un petit canvi en el programa relacionat amb les dues darreres sessions del curs. La del 26 de maig serà a càrrec de Natxo Sorolla i la del 16 de juny, a càrrec de José Enrique Gargallo. Trobareu el calendari de sessions complet i actualitzat al web del CUSC. Recordeu, a més, que podeu recuperar totes les sessions ja celebrades al nostre canal de YouTube. Continue reading →
This study examines the relationship between language attitudes and language use from a social cognition perspective in the context of Catalonia, a culturally and linguistically diverse Spanish Autonomous Community that has been implementing social and educational measures to promote the use of its own language, Catalan. We examined how implicit and explicit measures of attitudes towards Catalan and Spanish predict self-reported language use and spontaneous language choice. Participants (N = 98) completed an Implicit Association Test (IAT), self-reports of language attitudes and use, and a spontaneous language choice. Although both implicit and explicit measures correlated with the behavioural measures, the results showed that the IAT had predictive and incremental validity. Moreover, a partial dissociation pattern of prediction was identified, underscoring the importance of including implicit measures of language attitudes, as they predict variance in behaviour above and beyond what is predicted by explicit measures.
La meva tesi, "No-catalanoparlants a Catalunya: identitats socials, desigualtats i llengua catalana", ja es pot consultar a TDX. Els capítols es poden llegir de manera independent i cada un inclou un resum al final https://t.co/X8WMjT1P7gpic.twitter.com/QMctB9Ualo
27 February -3 March 2023, Berlin (Germany) LANGSCAPE & ENROPE Winter School 2023
Organised by the LANGSCAPE International Research Network & the ENROPE consortium
16-17 March 2023, Leeuwarden (Netherlands) Minority Languages in the City
Organised by Mercator European Research Centre, the Endangered Languages Archive (ELAR), and the Interdisciplinary Centre for Social and Language Documentation
The UAB will award Canadian anthropologist Monica Heller, lecturer at the University of Toronto, an honorary doctorate after being proposed for the award by the Faculty of Arts & Humanities. According to the UAB Department of English and German Studies, she is one of “today’s most renowned academic figures” in the areas of sociolinguistics and linguistic anthropology. The decision to award this honorary doctorate was recently passed by the UAB Governing Council and the awards ceremony will be held soon.
Her research has contributed to demonstrating the fundamental role of language in a wide range of social processes such as inequality and social inclusion and exclusion, in relation to the neoliberal economic system, nationalism and new forms of colonialism, or the forms and values of plurilingualism stemming from mobility and migration. Heller demostrates that language, apart from representing the identity of a group, is a resource with material exchange value in an economy of services, in which communication has become a new working tool and the product of work itself, as is the case of call centres.
To understand bilingualism beyond it representing identity, she examined the economic value of language as a form of human capital in workplaces of not only Canada, but also in Catalonia, Finland and Switzerland. Another of her outstanding works focuses on the sociolinguistic situation of Francophones in Canada through the study of French evaluations within schools, associations and workplaces in Quebec.
Editor of the Journal of Sociolinguistics
Heller, who received her PhD from the University of California, Berkeley, is lecturer and researcher at the Department of Sociology of the Ontario Institute for Studies in Education, the Centre de Recherches en Éducation Franco-ontarienne and the Department of Anthropology of the University of Toronto. She has published several monographs and research papers, and was editor of one of the most influential sociolinguistic journals, the Journal of Sociolinguistics.
Moreover, throughout her academic career, Heller conducted several stays at higher education and research institutions in Germany, Brazil, Belgium, Finland and France. In 1999, she spent a stay at the UAB Department of Catalan and later worked in collaboration with the Department of English and German for more than 20 years, particularly with the CIEN group, under the framework of several research projects led by Melissa Moyer, Chair Professor in Sociolinguistics.
Heller has been president of the American Anthropological Association and a member of the Royal Society of Canada. One of her outstanding achievements is her commitment to bringing women, young researchers and academics from city outskirts, particularly from Latin America, into the international academic scene. She collaborates with several institutions and communication media such as The Los Angeles Times, The Wall Street Journal and The Washington Post. Among the many awards she has received are the Konrad Adenauer Research Award, from the Alexander von Humboldt Foundation, Germany, and the research award from the Centre de Recherche en Civilisation Canadienne-Française of the University of Ottawa, Canada. She has also been awarded an honorary doctorate from the University of Western Brittany, France, and the University of Bern, Switzerland.
Ens plau enviar-vos la convocatòria de la Jornada de Commemoració del 50è aniversari de l’assemblea fundacional de l’AILLC a Fitzwilliam College – Universitat de Cambridge (1973), que se celebrarà al mateix Fitzwilliam College (Cambridge) el 15 de juliol del 2023. Recordeu que a més de les xerrades plenàries programades (vegeu document adjunt), està previst destinar un espai de la jornada a la presentació de pòsters de recerca per a investigadors de la llengua i la literatura catalanes. A més, hi haurà disponibles 5 borses per a despeses d’estada i allotjament. Us podeu inscriure a la jornada i a la resta d’esdeveniments programats a través d’aquest enllaç: https://forms.gle/M2pm9CfdKa47q8Qe7
Diuen que una llengua és una forma de veure el món. Catalunya, amb l’escenari bilingüe que presenta, és un entorn privilegiat per parlar de llengües. Els que hi vivim ho fem entre dues llengües, com a mínim (i com la majoria de persones del mon, perquè està comprovat que parlar només una llengua és més una excepció que la regla). Però, i si a més de les visions de mon particulars a les que cada llengua ens convida, hi suméssim una perspectiva feminista?
Les lectures al voltant de les quals girarà aquest cicle ens permeten transitar entre autores i autors que treballen amb gèneres literaris diversos: diari, novel·la, memòria, crònica, assaig. I la teoria feminista ens aporta una visió sobre la més que necessària i desitjada igualtat de condicions entre homes i dones. Però ens serveix, també, com a punt de reflexió cap a les minories i els jocs de forces existents en la nostra societat.
Amb aquesta mirada feminista, passejarem per les qüestions de llengües majoritàries i minoritàries, els diferents sistemes d’escriptura, la noció mateixa de llengua i normalització, els mecanismes de producció del coneixement a l’Acadèmia, el Decenni de les Llengües Indígenes de la Unesco i viatjarem per quatre (o cinc) continents pensant què es pot explicar i com per ser home o dona a l’hora d’escriure. El pensament crític, la curiositat i les ganes de gaudir d’aquestes lectures són elements imprescindibles per participar!
Us escrivim per convidar-vos a la II Jornada sobre la relació entre teories lingüístiques i l’ensenyament de L2/LE/LA: sinergies entre la recerca i el disseny de materials didàctics. La jornada en línia, es durà a terme el divendres 3 de febrer de 2023, 15:00-19:15 (hora catalana). Aquesta segona jornada té com a objectiu reflexionar sobre la transferència dels coneixements de la recerca en lingüística i en didàctica de llengües en el disseny i l’elaboració de materials per a l’ensenyament de L2/LE/LA. En els documents adjunts, trobareu el cartell de l’esdeveniment i els detalls del programa. Inscripció: la jornada és gratuïta, però per assistir-hi és necessari inscriure-s’hi a través d’aquest enllaç.