«Immigració, immersió en català i rendiment escolar: dos estudis revisats».

Garcia Sevilla, L.; Garcia Higón, G. «Immigració, immersió en català i rendiment escolar: dos estudis revisats». Revista Catalana de Pedagogia, 13, 195-215 (2018).

El primer estudi revisat examina els expedients acadèmics d’una escola vallesana d’educació general bàsica (EGB) des de set anys abans de la Llei del català del 1983 fins al curs 1983-1984. El segon és una enquesta sobre adaptació al país a estudiants de diversos instituts de les Balears, ja sota el règim de la Llei de normalització del català a les Balears del 1986. En ambdós casos hom relaciona els resultats acadèmics en funció de la llengua familiar (català o espanyol) o dels indicadors d’integració. Ens sembla provat que:

1) L’adquisició de la llengua catalana no compleix una simple funció comunicativa sinó que principalment facilita l’adquisició de la cultura subjectiva del país.

2) La immersió escolar en català millora, com més va, més, els rendiments dels infants d’immigrants de llengua espanyola.

3) El progrés acadèmic, en instituts balears de secundària, està relacionat positivament i significativa amb l’ús de la llengua catalana i amb la integració dels alumnes a la cultura subjectiva del país.

Podeu llegir l’article directament a l’enllaç: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144657/143264  i tot el número 13 de la Revista Catalana de Pedagogia a l’enllaç: http://publicacions.iec.cat/PopulaFitxa.do?moduleName=revistes_cientifiques&subModuleName=&idColleccio=9