Societat Catalana d'Estudis Numismàtics

Acte de celebració dels 50 números d’Acta numismàtica i lliurament de medalles

El passat 20 d’octubre, la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics va celebrar haver arribat a les 50 edicions d’Acta numismàtica. Es tracta d’una fita notable per a qualsevol revista científica, difícilment explicable de no ser per la incansable feina que els seus consells de redacció, primer dirigits per Leandre Villaronga, i després per Miquel de Crusafont, li han dedicat durant anys amb l’objectiu de convertir-la i mantenir-la en la publicació de referència de la numismàtica d’àmbit català. Durant l’acte prengueren la paraula el president de la SCEN, Rossend Casanova i Mandri, i el director d’Acta, Miquel de Crusafont i Sabater. Després dels parlaments, es va procedir al repartiment de medalles commemoratives als principals protagonistes de la revista dels darrers vint-i-cinc anys, bé pel nombre d’articles publicats, bé per la importància de la seva col·laboració a l’hora de mantenir-ne la qualitat i difusió. En el moment del lliurament de les medalles, Miquel de Crusafont va fer una breu ressemblança de cadascun dels homenatjats. La medalla commemorativa fou la del centenari de l’Institut d’Estudis Catalans, realitzada per Josep Maria Subirachs, personalitzada i contextualitzada per a l’ocasió.

 

 

Gitons publicitaris a Catalunya (1850-1939) i presentació de la col·lecció Paramonetària catalana

Sanahuja Anguera, Xavier

Gitons publicitaris a Catalunya (1850-1939) i presentació de la col·lecció Paramonetària catalana

Data d’edició: 2020

Descripció física: 185 p. : il·l. color; 30 cm
Entitat: Institut d’Estudis Catalans. Societat Catalana d’Estudis Numismàtics

ISBN: 978-84-9965-519-2
Col·lecció: Paramonetària catalana ; 1
Editorial: Societat Catalana d’Estudis Numismàtics (Institut d’Estudis Catalans) i Institut d’Estudis Catalans

Resum

La col·lecció «Paramonetària catalana» pretén catalogar i documentar les emissions de gitons i vals emeses per particulars, establiments i corporacions no oficials de l’àmbit català al llarg de la història. Aquestes fabricacions de gitons i vals estaven destinades a usos ben diversos, com ara: substituir i complementar la moneda menuda oficial; controlar el treball, les consumicions, les mercaderies o el temps de les persones pertanyents a un col·lectiu determinat; establir un compromís de compra o de despesa cooperativa; facilitar el joc dins de societats lúdiques o recreatives; fer funcionar mecanismes o màquines expenedores; o fer publicitat de productes, establiments i espectacles.

Aquest volum, que du per títol Gitons publicitaris a Catalunya (1850-1939), cataloga per primer cop les emissions de gitons fabricats per a fer publicitat de productes, establiments i espectacles a la Catalunya dels segles XIX i XX. el catàleg principal inclou fins a 128 gitons, de datació anterior a 1939, majoritàriament emesos a Barcelona durant les dues dècades immediatament posteriors a l’exposició universal de Barcelona del 1888.