2ª Sessió del cicle “Objectes Perduts: explicar i exposar ciència a museus i altres llocs públics”

a càrrec de Vàngelis Villar
(Museu Olímpic i de l’Esport, Barcelona)

Divendres, 18 de març de 2016, a les 19.00 h

a l’Institut d’Estudis Catalans,
(carrer del Carme, 47, Barcelona)

La SCHCT ofereix una nova edició del cicle de col·loquis dedicats a reflexionar sobre el patrimoni científic, els significats de la materialitat en ciència i el potencial evocador i explicatius de la cultura material de la ciència.

El cicle planteja enguany tres activitats fonamentals en el procés de comprensió del patrimoni i en la seva posada en escena: els abusos a què han estat subjectes les idees de manipulació i d’experiència o experimentació sensorial, també reduïdes al concepte d’interactivitat; la preservació, catalogació i exhibició, així com els usos i desusos de la cultura material de la ciència de les aules; i el fenomen de la participació i de la capacitat activa del públic per a crear nous significats davant d’allò que s’exposa.

La segona sessió, a càrrec de Vàngelis Villar, pren com a punt de partença l’exposició “Ciència Viscuda”. Una iniciativa de recuperació, catalogació i exhibició pública, així com de recerca i contextualització del patrimoni científic de les institucions d’ensenyament secundari del Maresme. El cas permet aprofundir en la necessitat de construcció d’una xarxa que ha de lligar la història de la ciència amb la de l’educació, la museologia i la didàctica de la ciència. Els instruments esdevenen aquí una veritable font històrica que planteja qüestions relacionades amb el context d’emergència de noves institucions pedagògiques, la creació de disciplines escolars, la formació d’una literatura específica, les relacions i trets particulars dels actors –professors i estudiants-, les relacions entre educació i política, etc. Un cop superada la suposada idea d’inferioritat de l’ensenyament envers la recerca científica, encara cal recórrer molt camí per depassar el localisme i la descripció del cas particular. La SCHCT ha intentat impulsar camins per aprofundir en els nous àmbits de treball oberts per una història social i cultural de la ciència, com ara el de la Comissió d’Instruments Científics –en procés de renovació. Les iniciatives de recuperació desenvolupades per la Xarxa d’Escoles Històriques de Barcelona o de transformació del patrimoni en museus pedagògics emprats com a espais didàctics impulsada per la SEDHE permeten un cert optimisme.

Vàngelis Villar és biòleg. Ha compaginat recerca en antropologia física a la UAB amb la docència a estudiants de secundària i de restauració en temes de materials fòssils i evolució humana. Els seus interessos s’han fixat en el patrimoni com a element educatiu i en l’educació no formal. És màster en Museologia i gestió del patrimoni cultural per la UB. Des del 2008, ha col·laborat amb empreses de museografia en la creació de projectes museogràfics, ha treballat per a diversos museus i institucions (mNACTEC, Museu de Mataró, Xarxa de museus locals) i en projectes relacionats amb la dinamització i recuperació del patrimoni, ja sigui des d’una vessant crítica (Cafès de patrimoni), des d’una vessant integradora (Territori Obert) o des d’una vessant renovadora (Ciència Viscuda). Actualment, forma part de l’equip de servei educatiu i exposicions temporals del Museu Olímpic i de l’Esport.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *