SCP 30 anys d’història. 3 dies de diàleg per a encarar el futur. Els espais de la pedagogia avui

Seminaris de la Societat Catalana de Pedagogia,

SCP 30 anys, 3 jornades. Els espais actuals de la pedagogia

espais de la pedagogia 2

A la seu de l’IEC, c/ Carme 47, BCN. De 18 a 21 h.

Inscripció invitacions obertes: Trametre un e-mail a <pere.marques@uab.cat>

PROGRAMA

DIMECRES 26 DE NOVEMBRE

Presidència Joandomènech Ros, president de l’Institut d’estudis Catalans i presentació Martí Teixidó, president de la SCP

18:00 – 18:55. Breu recorregut pels 30 anys de la SCP. SCP de 1984 a 2014. Homes i dones dedicats a l’educació es varen constituir en societat per “propugnar, impulsar i aplegar alta investigació educativa en les terres de llengua i cultura catalanes.” Socis, els pedagogs catalans i tots els qui hi siguin admesos per coincidir amb les finalitats. Una societat filial de l’Institut d’Estudis Catalans, l’acadèmia catalana de les ciències i les humanitats amb un marcat caràcter plural. Fem presents els qui van emprendre la iniciativa i hem volgut donar veu a alguns dels que hi van dedicar temps amb generositat i als qui han pres el relleu en aquesta acció coral patrimoni de cooperació humana. No estem prou contents de l’educació i el debat és necessari però contribuïm al coneixement pedagògic que ha de guiar l’educació i ser escoltat en les decisions polítiques que l’han de regular.

      dolorsmaura2

Coordinació: Dolors Maura i Carme Amorós. Membres de la Junta SCP.

Realització tècnica: Graciamón

 

Presentació: Martí Teixidó, president de la SCP.

19:05 – 19:55. La institució escolar. Després de la família, la institució escolar és l’espai més influent en l’educació de les persones, desenvolupant processos sistemàtics de formació adreçats a l’assoliment d’unes finalitats prèviament establertes. Taula rodona: Trets d’identitat (currículum, sistemes pedagògics, cultura…) d’algunes de les nostres escoles de referència. Diferents camins cap a l’equitat i l’excel·lència. Quines són les claus del seu èxit?

Escola Virolai (Barcelona), Coral Regí, directora

Escola Súnion (Barcelona), Joan Puig, director

Institut-Escola Jacint Verdaguer (Sant Sadurní d’Anoia), Josep M. Esteve, director.

Escola Doctor Trueta (Viladecans), Agustí Martí, director.  

 

Coordinació i presentació: Pere Marquès, vicepresident de la SCP.

20:05 – 21:00 Els espais del joc de l’oralitat. Cultura i etnotext. Altres mostres del patrimoni cultural. El poble ha anat construint el seu propi llenguatge i la particular forma d’expressió de les vivències. Aquestes fonts s’han convertit també en una forma d’identitat cultural que han marcat el nostre imaginari col•lectiu, la sonoritat de les paraules i la manera de donar un sentit al món que ens envolta Tal i com expressa Gabriel Janer Manila: «el text oral —l’etnotext— ha estat en la base, durant segles, del ritual que conduïa a la ficció, un joc obert al plaer del ritme i a la imaginació, amb els jocs de l’absurd, a aquells llenguatges que podríem relacionar amb el somni.»

Al llarg dels segles els parlants hem anat bastint unes tipologies lingüístiques dins de la literatura oral popular que han servit, a més d’entreteniment, com una forma social d’educació, d’aprenentatge de la riquesa de la llengua parlada (pronúncia, lèxic i sintaxi) i alhora per crear un imaginari col•lectiu que presentem breument agrupades a l’entorn dels jocs etnopoètics (onomatopeies, embarbussaments, endevinalles, cançonetes infantils, paremiologia, rondallística, … ), que afermen aquest sentit identitari i de transmissió de la cultura popular dels Països Catalans, atorgant aquesta importancia pedagògica que es mereixen.

Ponents: Ramon Bassa. Mestre, doctor en pedagogia, catedràtic d’Escola Universitària (de l’àrea de Didàctica i Organització Escolar a la Universitat de les Illes Balears. Ex-director del Servei Lingüístic de la UIB. Professor d’Habilitats lingüístiques a la primera infància. Membre de la Junta Directiva de la SCP.

 

Núria Rajadell. Membre de la Junta  SCP. Doctora en Pedagogia. Professora a la UB.

Coordinació i presentació: Núria Rajadell. Membre de la Junta  SCP.


DIMECRES 28 DE GENER DE 2015

Presidència Joan Mateo, Secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament i Martí Teixidó, president de la SCP

18:00 – 18:55. Família i famílies associadesLa família és la institució social més acceptada i alhora més desconcertada. De la família extensa de tres generacions de la societat agrícola es va passar a la família nuclear de la societat industrial que prometia deixar la mare a càrrec de la llar i els fills. Avui, en una societat de llibertats i de consum, amb horaris laborals molt diversificats de pare i mare o amb creixent nombre d’unitats monoparentals, la família no ofereix la seguretat imprescindible per a la criança i la primera educació tot i que la seva responsabilitat educativa no ha canviat tant com la seva estructura.

Tot i que la família és defensada des de tots els estaments socials, aquesta societat cada vegada més complexa que ens estem construint, no ofereix les condicions per a exercir el dret i complir el deure de les famílies de transmetre d’una manera natural i coherent, els hàbits bàsics de vida i la transmissió de valors humans.

Cal reconèixer la dificultat per part de les famílies de fer front a la seva indefugible responsabilitat educadora i participar en les activitats escolars dels fills i filles amb uns horaris i exigències laborals que ignoren les responsabilitats educatives

Viure de manera compromesa els processos propis de la comunitat educativa, es pot fer temptejant iniciatives de les associacions de pares i mares i també en forma de cooperació entre famílies que organitzades al servei d’una bona personalització i socialització dels infants, s’articulen per cobrir la logística i acompanyar les activitats artístiques, esportives o lúdiques.

Ponent: Carme Thió. Psicòloga. Assesora de Centres Educatius i Famílies en temes d’educació i infància i d’Ajuntaments en temes relacionats amb la gestió de serveis educatius municipals per a l’atenció de la infància de 0 a 3 anys.  Responent: Carme Borbonés

Coordinació: Elena Venini i Carme Rider, secretària de la SCP.

Presentació: Elena Venini. Membre de la Junta SCP.

19:05 – 19:55. Agrupació religiosa i llibertat d’esperit. Estimular i compartir cosmovisió, biosentit, i esdevenir si mateix comprenent els altres com nos-altres, pluralisme necessari. L’experiència de viure, integral, oberta. Ètica personal de màxims.

Considerant la societat catalana actual. Tradició catòlica, esglésies reformades i de col·lectius ateus i lliurepensadors i presència de col·lectius de ciutadans d’altres cultures i confessions religioses. Allò que no podem passar per alt, que ha de ser considerat a l’educació escolar sens perjudici de les opcions familiars. Com ho podem presentar a l’educació primària (6-11 anys), a l’educació secundària 12-16 anys). Referència a propostes disponibles: UNESCO – AUDIR (Declaració cultura religiosa 2001) http://www.audir.org/ca/fons-documental-2/cat_view/9-declaracions; Otsiera, al servei del creixement interior, també d’infants http://www.otsiera.com/

Ponent: Francesc Torradeflot. Doctor en teologia, llicenciat en història de les religions. Professor estat d’Institut  Superior de Ciències Religioses de Barcelona i de Tarragona. Professor de mística cristiana al Centre d’Estudis i Tradicions Religioses. Secretari de l’Associació per al Diàleg Interreligiós UNESCO.CAT

Coordinació i presentació: Martí Teixidó. President de la SCP.

20:05 – 21:00. Joventut: valors i llibertatL’envelliment demogràfic de les societats desenvolupades ha portat des del segle XIX a la irrupció de ple en el nostre imaginari del concepte de joventut, aquell temps de la vida entre la infantesa i la maduresa en què es perfilen aquells valors que ens han de definir en l’edat adulta. Aquesta irrupció ha vingut lligada al desenvolupament científic de la pedagogia, que ha tingut en l’educació dels joves un dels llocs comuns més insondables: quines són les formes i vies de descoberta dels valors en dipòsit que menen els nostres joves a la civilització? Quins els mites que configuren i han de configurar la nostra polis? Si viure en l’àmbit de les finalitats ens fa lliures, quines són els fins i els valors que els han d’alliberar? Qui ha de fer aquesta tria?

Ponent: Joan Manuel del Pozo.  Doctor en Filosofia, professor de la Universitat de Girona, on explica filosofia antiga i ètica aplicada a diverses formes d’acció social, i director de l’Observatori d’Ètica Aplicada a l’Acció Social, Psicoeducativa i Sociosanitària. Responent: Jaume Trilla

Coordinació i presentació: Josep Palau, membre de la Junta SCP.


 

DIMECRES 18 DE MARÇ

Presidència Josep González-Agàpito, president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials, delegat de l’IEC, Martí Teixidó, president de la SCP i Carme Ortoll, Directora General de Primària del Departament d’ Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

18:00 – 18:55. Televisió i Internet.  El segle XXI ha començat ben marcat pels grans canals d’informació que la tecnologia ha posat al nostre abast. Si en aquest camp, al llarg del segle XX, es va donar un pas decisiu amb la generalització -primer- de la ràdio i -després- de la televisió, en el present segle ha vingut a canviar substancialment el panorama de la Humanitat la irrupció d’internet i totes les aplicacions i possibilitats que se’n desprenen.

No hi ha dubte que aquestes tecnologies de la informació i de la comunicació han arribat per quedar-se, com en el passat ho han fet la ràdio o la televisió. Ara bé, quina és la millor manera d’aprofitar-ho en l’entorn educatiu? Quins són els interrogants oberts en aquest camp? Quines són els principals corrents pedagògics en aquest àmbit? La ponència “Televisió i Internet” tractarà de posar llum sobre ombres en aquest apassionant entorn.

Ponent: Jordi Vivancos Martí. Pedagog, Cap de l’Àrea de Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Coordinació i presentació: Xavier Ureta, membre de la Junta SCP.

19:05 – 19:55. Escola, entorn i ciutadania: balanç d’experiències i perspectives de futur. Un dels fenòmens que sens dubte ha marcat els darrers trenta anys d’educació al nostre país ha estat el fenomen de la immigració i l’atenció a l’accés i procés d’escolarització de tot l’alumnat. El present mòdul, de la mà de persones expertes i del testimoni d’experiències reeixides en aquest àmbit es proposa centrar el tema tot fent una anàlisi del camí fet, amb les seves llums i les seves ombres, mirar cap al futur tot nodrint-nos de la bona feina feta a diferents racons de la nostra geografia.

Ponent: Antoni Tort i Bardolet. Doctor en Pedagogia. Professor titular del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i Director de l’Escola de Doctorat de la mateixa universitat

Coordinació i presentació: Antoni Portell i Llorca, membre de la Junta SCP.

20:05 – 21:00. Natura, joc, esport, club/esplaiLa vida manté el vincle amb la natura. El bios es desenvolupa en la natura: sensació symbolisme, admiració, sincretisme, racionalitat i sensibilitat. Del joc creatiu al joc esportiu reglamentat. Entre competència i competició. Unitat i diversitat de gènere social. Lleure, amistat, aventura, descoberta, creació, agrupació. 

teresatilloPonent:Teresa Tilló Dra. Teresa Tilló Barrufet
Catedràtica de Didàctica de les Ciències a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona.
Ha estat Directora del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica.
Autora de textos de la seva especialitat, ha investigat i publicat sobre el medi natural del campus Mundet.
També va col·laborar amb Lluís Busquets en el Projecte de Ciències 6-18.
És membre de la Societat Catalana de Pedagogia

Coordinació i presentació Joan Mallart.

SCP Seminaris 30 anys – programa de mà.pdf

 

GALERIA D’IMATGES:

1a Jornada (26 de novembre de 2014)

2a Jornada (28 de gener de 2015)

3a Jornada (18 de març de 2015)

La SCP a les xarxes socials