SEMINARI D´HIVERN 2014
L´ADQUISICIÓ DE LA COMPETÈNCIA PLURILINGÜE
De la fonamentació científica a la pràctica escolar
Esdevingut els dies 29 i 30 de gener de 2014
a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans
Documents a l’abast:
- Competència lingüística dels joves de Catalunya als 16 anys
- Competència lingüística dels joves de Catalunya en finalitzar l’escolarització obligatòria. Presentat per Joan Estruch i Míriam Margalef del Consell Superior d’Avaluació de l’Educació de Catalunya.
- Fotografies dels participants
- Enregistrament vídeo (properament)
Aquesta proposta formativa compta amb el suport del Departament d´Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
i està reconeguda amb una acreditació de deu hores per al professorat assistent.
El mes d’octubre passat, i en el marc de la jornada inaugural del curs 2013-2014, la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va obrir el tema de l’ensenyament de llengües sobre el qual està treballant un equip per a l’elaboració d’una prova de competència lingüística amb infants de cinc anys que s’experimentarà a partir del gener del 2014.
Per tal de seguir aprofundint entorn de l’adquisició de la competència plurilingüe com una estratègia educativa, social i econòmica que ha de partir de la realitat sociolingüística de Catalunya i caminar cap a la Unió Europea, el Seminari d’Hivern d’enguany també tractarà aquesta temàtica.
A partir de ponències encarregades a experts, de debats i d’intercanvis d’experiències entre professionals, aplegarem intervencions que abordaran des de la fonamentació neurolingüística fins a la sociolingüística, i presentarem propostes pedagògiques diversificades i models didàctics que actualment estan contribuint a la transformació de l’aula.
Vegeu el programa en format PDF ProgramaSemhivern2014H
Inscripció oberta a tothom i gratuïta.
En cas que les sol.licituds superin la capacitat de la sala, els socis tindran preferència.
Per assistir a les Jornades, cal fer sol.licitud d´inscripció al següent enllaç http://www.iec.cat/jornades/pedagogia2014.asp
També ho podeu fer enviant un correu al´adreça de correu scp@iec.cat o al telèfon 935529102.
Presentació de les Competències bàsiques de l’àmbit digital
El Departament d’Ensenyament va presentar el proppassat 6 de novembre les competències bàsiques de l’àmbit digital en el currículum de primària i secundària. L’acte de presentació va estar presidit per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i va comptar amb la participació del catedràtic de pedagogia de la UAB, Jaume Serramona, que en va fer la conferència inaugural. L´acte també va comptar amb l´assistència del professor Pere Marquès, vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinador del grup de treball que ha elaborat els documents :
Competències_bàsiques de l´àmbit digital_a primària
Competències bàsiques de l´àmbit digital a secundària
El document de desplegament de les competències bàsiques en l’àmbit digital vol promoure un canvi metodològic, i alhora permetre clarificar les competències bàsiques en l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’afegeix als treballs de competències en l’àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) i matemàtic, que es van presentar el passat mes de gener.
El document estableix, en cada etapa i per a cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques digitals que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les pugui aplicar a l’aula. El treball ha estat elaborat amb la participació de professionals de l’àmbit universitari, professorat de centres públics i privats, representants de la Inspecció Educativa, i tècnics del Departament d’Ensenyament.
El desplegament de les competències, tant a primària com a secundària, es divideixen en quatre blocs, i inclouen aspectes com ara els coneixements dels diferents dispositius digitals, el treball col·laboratiu, l’accés a la informació i posterior transformació en coneixement o la reflexió i la crítica sobre el material que es troba en la xarxa.
Aportació de la Societat Catalana de Pedagogia a la XXIII Jornada de reflexió del CEC
El Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb la seva missió de promoure el debat sobre qüestions relacionades amb la qualitat de l’educació amb la participació dels diversos sectors de la comunitat educativa, ha convocat i organitzat al llarg dels anys una sèrie de jornades de reflexió sobre temes d’especial rellevància. Amb aquestes jornades, el Consell Escolar de Catalunya contribueix a l’intercanvi d’informació, al contrast d’opinions i a la construcció de visions i de consens, amb la finalitat que reverteixin positivament en el futur de l’educació del nostre país.
“Just as educational systems eventually adapted to the agricultural and industrial revolutions,
just as they eventually responded to the decline of religion and the invention of print
and audiovisual technologies, they will have to adapt as well to the facts of the globalized,
knowledge-centered economy and society.” Howard Gardner (2004) How Education Changes:
Considerations of History, Science, and Value
El Consell va celebrar la XXIII Jornada de reflexió amb el títol Jovent i educació en l’era de la globalització el proppassat 9 de novembre de 2013, a la Universitat de Lleida. L’objectiu és plantejar de manera oberta i prospectiva les implicacions que per al jovent, la seva educació i el futur del sistema educatiu té el conjunt de canvis socials, econòmics, culturals i tecnològics que s’inscriuen sota el concepte de globalització.
La Societat Catalana de Pedagogia va fer la la seva aportació.
Col·lectiva de Pere Marquès, Mercedes Ahumada, Carem Amorós, Felip Ponsatí i Martí Teixidó