Destaquem

Instituïm l´educació a Catalunya. Qüestió d’Estat

L’Institut d’Estudis Catalans i algunes de les seves seccions i societats filials, soles o en col·laboració amb altres entitats, promouen cicles de conferències i debats sobre diverses qüestions, Qüestions d’Estat,  relatives al procés sobiranista. Enguany, en col·laboració amb Òmnium Cultural, l’IEC ha iniciat el cicle de debat Qüestions d´Estat, Reflexions per al país del futur.

Diferents experts en sis àmbits (llengua, educació i ensenyament, cultura, ciència, economia, societat i política) estan tractant aquestes qüestions per apuntalar     un estat a partir del país que tenim. El resultat dels debats, les ponències i les conclusions s’entregaran a final d’any al Parlament, de tal manera que els òrgans de decisió política puguin actuar i decidir amb l’assessorament dels experts  de cada àmbit.

Martí Teixidó, Martí_Teixidopresident de la Societat Catalana de Pedagogia,  va ser el ponent encarregat  de la sessió dedicada a educació i ensenyament  que es va celebrar el proppassat 16 d´octubre i va aportar el document  Instituïm l’educació a Catalunya que va servir com a document inicial per al treball dels diferents grups de debat.

Va fer referència a la nostra renovació pedagògica del  XX amb el seu fonament científic, a les moltes publicacions de pedagogia que semblen ignorades quan es volen millorar els actuals reptes de l’educació i la poca atenció a la influència educadora dels mitjans de comunicació audiovisual.

J.A. Comenius: 334 anys de coneixement  científic i d’intervenció pensada en educació. G. Ferry: 134 anys de construcció del sistema escolar per a tots els infants i joves.

Familia Telerín. 47 anys de televisió educadora.

Bola de Drac: 23 anys de consum infantil i juvenil.

A Catalunya

1913 Consell de Pedagogia. 1916 Consell d’Investigació Pedagògica.

2014 Consell General de Pedagogia, un òrgan professional i científic, assessor i arbitral del qual ens hauríem de dotar.

 

pedagogiallibresHi ha molta Pedagogia fonamentada, pensada i comprovada. L’hem deixada als llibres?

Comenius inicia la didàctica empírica. Herbart fonamenta la pedagogia en filosofia i psicologia. Claparède troba les bases biològiques. Luzuriaga reescriu la pedagogia per a fer ciutadans. La pedagogia sistèmica analitza tot el què influeix en l’educació de l’infant. Actualitat de Fröbel: L’Ecuyer, una mare que adverteix que estem ofegant la curiositat natural. Pennac diu com donar la volta als joves rebotats. Les comunitats d’aprenentatge vinculen les famílies a la cultura. La didàctica de llengües estrangeres està molt elaborada. Makarenko va comprometre a joves rebels. Milani va recuperar els qui havien abandonat l’escola. Freinet es va avançar a l’ús de tecnologies de la informació. L’institut-residència refaria adolescents objectors escolars.

Currículum Bimodal. Aplicació en fase de pilotatge a tretze escoles i instituts

dedicar molta atenció a la comprensió, utilització i memorització del vocabulari de cada assignatura, i al mateix temps fomentar que l’alumnat utilitzi els seus apunts (i també llibres i Internet) sempre que hagi de realitzar activitats pràctiques d’aplicació de coneixements, moltes de les quals es realitzaran col·laborativament i amb el suport de la PISSARRA DIGITAL. Veure més informació:

La guia del curriculum bimodal (v.5, darrera versió, 2014)

Què és el currículum bimodal? (document inicial, 2012)

Les recerques realitzades fin ara pel GRUP DIM-UAB avalan que la correcta aplicació dels principis del CURRÍCULUM BIMODAL suposa automáticament millors aprenentatges i millora dels rendiments acadèmics (notes) dels estudiants en general.

Objectius

— Identificar els millors models didàctics que es poden aplicar en el marc del CURRÍCULUM BIMODAL en aules amb PISSARRA DIGITAL.

— Identificar les problemàtiques que pot generar el CURRÍCULUM BIMODAL i establir els procediments a seguir per a minimitzar-les.

— Identificar els avantatges que el CURRÍCULUM BIMODAL pot proporcionar al professorat i a l’alumnat en els seus processos d’ensenyament i aprenentatge.

— Comprovar el seu impacte en els aprenentatges, i especialment en la millora dels resultats acadèmics dels estudiants.

Pla de treball

Els centres participants comptaran amb un “coordinador de la recerca al centre” i rebran tres seminaris formatius i de seguiment en el seu centre (un cada trimestre):

— Seminari-1, a principi de curs. S’explicarà a tots els professors participants com aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL.

— Seminari-2, cap el final del primer trimestre (desembre/gener). Cada professor explicarà què ha fet, quines activitats ha realitzat, què ha anat molt bé, quins problemes ha tingut… El “coordinador de centre” tractarà d’aportar solucions a les problemàtiques, i aportarà nova formació.

— Seminari-3, després de Setmana Santa (abril/maig). Els professors emplenaran el qüestionari final i comentaran la seva valoració de la experiència.

També disposaran d’un portal en línia amb orientacions i quan calgui podran fer consultes als coordinadors.

Generalment s’experimentarà amb la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar de paper”, però quan les aules disposin a més a més d’un ordinador o tauleta digital per alumne (aules 1×1) es podrà experimentar la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar digital a Internet”.

Compromís dels professors participants

El compromís dels professors participants serà aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL a les seves classes al llarg del curs 2013-14, assistir als seminaris i complimentar els qüestionaris de valoració de l’experiència.

Centres participants

Per a participar en la recerca els centres (Primaria a partir de 3r. curs o Secundaria) han de comptar amb un mínim de 5 professors que estiguin disposats a aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL i acceptar els compromisos del pla de treball a formació.

La participació en la recerca no suposa cap cost pels centres, que rebran gratuïtament la formació, però caldrà que es facin membres de la SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA.

S’oferirà un mínim de 10 places de centre pilot.

El mes de maig finalment van ser acceptats els tretze centres seleccionats, i es feu una presentació informativa/formativa pels seus equips directius i els professors el 18 de juny, a la Societat Catalana de Pedagogia.

Direcció i coordinació de la recerca

Direcció de la recerca: Dr. Pere Marquès

Coordinació de centres: Dr. Martí Teixidó, Dr. Josep Palau, Dra. Laia Benito, Dra. Isabel Álvarez, Prof. Enrique Llácer, Prof. Roger Rey, Prof. Noemí Santiveri i altres especialistes de “Didàctica, Innovació i Multimèdia”.

JORNADA INAUGURAL DEL CURS 2013-2014

 

La institució escolar:

porta oberta al plurilingüisme

A la recerca d’un model propi de Catalunya

 

 La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, es complau en convidar-vos a la sessió inaugural del curs 2013-2014.

 Amb aquesta sessió obrim el tema de l’ensenyament de llengües sobre el que està treballant un equip per a l’elaboració d’una Prova de Competència Lingüística amb infants de 5 anys que s’experimentarà a partir de gener de 2014.

 Al proper seminari d’hivern aplegarem intervencions de fonamentació des de la neurolingüística a la sociolingüística, i presentarem propostes pedagògiques diversificades i models didàctics d’eficàcia contrastada. (Previst per 29 i 30 de gener).                    

D’entrada hem de trobar explicacions de la falta d’eficàcia de l’ensenyament de l’anglès com a primera llengua estrangera després d’anys  de dedicar-hi hores entre els 3 i 16 anys d’edat. Així mateix cal veure la correspondència entre bona competència lingüística en català i castellà i llengua estrangera.

 

LIiçó inaugural a càrrec del Dr. Josep-Lluís González Medina, ‘Director de la British School of Barcelona, i que ha estat cap del departament de llengües estrangeres d’Eton College (Windsor) i director del programa escolar nacional de llengua i cultura hispànica de Cambridge International Examinations’

 

La institució escolar: porta oberta al plurilingüisme.

dificultats i possibilitats

 

La conferència serà emmarcada  en el projecte de la Societat Catalana de Pedagogia de potenciar la competència plurilingüe a partir del diagnòstic pedagògic personalitzat  i l’articulació fonamentada d’aprenentatge de tres o més llengües, a càrrec del Dr. Martí Teixidó i Planas, president de la societat.

 

S’esdevindrà el dimarts 15 d’octubre a les 19 hores,

a  la sala Pere i Joan Corominas de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, de Barcelona).

 

 

Esperem poder-vos saludar personalment, aquell dia

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA. Feu la inscripció per correu-e  scp@iec.cat  o al tel. 935 529 102

Podeu descarregar el programa en format pdf clicant  aquí

 

Martí Teixidó i Planas

       566_LogoSCPVermell-85[1]President

FOTOGRAFIES DE L´ACTE :

Cliqueu damunt de les imatges  per ampliar-les.

 

 

2013-10-15 19.01.43

D´esquerra a dreta: Martí Teixidó ( president de la Societat Catalana Pedagogia ) , Josep González-Agápito ( president de la secció de Filosofia i Ciències Socials ) i Josep-Lluís González ( director del British School of Barcelona )

 

 

2013-10-15 19.30.49

Imatge dels assistents a la Jornada Inaugural

 

 

 

VÍDEO DE LA JORNADA INAUGURAL : properament

La SCP a les xarxes socials

Pedagogia i ètica, baròmetre en temps de crisi

LIKE. BLANC

Gemma Pasqual

Administració