Destaquem

SEMINARI D´HIVERN 2014

L´ADQUISICIÓ DE LA COMPETÈNCIA PLURILINGÜE

De la fonamentació científica a la pràctica escolar

       Esdevingut els dies 29 i 30 de gener de 2014 

 a la seu de  l’Institut d’Estudis Catalans

Documents a l’abast:

 ImatgeSemHivern2014

 

Aquesta proposta formativa compta amb el suport del Departament d´Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

i està reconeguda amb una acreditació de deu hores per al professorat assistent.

índiceEl mes d’octubre passat, i en el marc de la jornada inaugural del curs 2013-2014, la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va obrir el tema de l’ensenyament de llengües sobre el qual està treballant un equip per a l’elaboració d’una prova de competència lingüística amb infants de cinc anys que s’experimentarà a partir del gener del 2014.

Per tal de seguir aprofundint entorn de l’adquisició de la competència plurilingüe com una  estratègia educativa, social i econòmica  que ha de partir de la realitat sociolingüística de Catalunya i caminar cap a  la Unió Europea, el Seminari d’Hivern d’enguany també tractarà aquesta temàtica.

A partir de ponències encarregades a experts, de debats i d’intercanvis d’experiències entre professionals, aplegarem intervencions que abordaran  des de la  fonamentació neurolingüística fins a la sociolingüística, i presentarem propostes pedagògiques diversificades i models didàctics que actualment  estan contribuint  a la transformació de l’aula.

Vegeu el programa en format PDF  ProgramaSemhivern2014H

 

Inscripció oberta a tothom i gratuïta.

En cas que les sol.licituds superin la capacitat de la sala, els socis tindran preferència.

Per assistir a les Jornades, cal fer sol.licitud d´inscripció al següent enllaç  http://www.iec.cat/jornades/pedagogia2014.asp

També ho podeu fer enviant un correu al´adreça de correu scp@iec.cat o al telèfon 935529102.

Presentació de les Competències bàsiques de l’àmbit digital

El Departament d’Ensenyament va presentar el proppassat 6 de novembre  les competències bàsiques de l’àmbit digital en el currículum de primària i secundària. L’acte de presentació va estar presidit per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i va comptar amb la participació del catedràtic de pedagogia de la UAB, Jaume Serramona, que en va  fer la conferència inaugural. L´acte també va comptar amb l´assistència del  professor Pere Marquès, vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinador  del grup de treball que ha elaborat els documents :

Competències_bàsiques de l´àmbit digital_a primària 

Competències bàsiques de l´àmbit digital a secundària

El document de desplegament de les competències bàsiques en l’àmbit digital vol promoure un canvi metodològic, i alhora permetre clarificar les competències bàsiques en l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’afegeix als treballs de competències en l’àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) i  matemàtic, que es van presentar el passat mes de gener.

digita_bo

El document estableix, en cada etapa i per a cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques digitals que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les pugui aplicar a l’aula. El treball ha estat elaborat amb la participació de professionals de l’àmbit universitari, professorat de centres públics i privats,  representants de la Inspecció Educativa, i tècnics del Departament d’Ensenyament.

  El desplegament de les competències, tant a primària com a secundària, es divideixen en quatre blocs, i inclouen aspectes com ara els coneixements dels diferents dispositius digitals, el treball col·laboratiu, l’accés a la informació i posterior transformació en coneixement o la reflexió i la crítica sobre el material que es troba en la xarxa.

La competència digital té un caràcter transversal pel que fa al tractament de la informació i de la comunicació, que fa que es relacioni amb totes les matèries del currículum. Les diferències entre el document de les competències digitals de primària i el de les de secundària se situen d’una banda entorn de l’estructura pròpia de cada etapa i, de l’altra, de les característiques de les diferents edats dels alumnes. És per aquest motiu que s’ha desenvolupat una competència sobre ciutadania que afecta exclusivament el document de secundària.

Aportació de la Societat Catalana de Pedagogia a la XXIII Jornada de reflexió del CEC

El Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb la seva missió de promoure el debat sobre qüestions relacionades amb la qualitat de l’educació amb la participació dels diversos sectors de la comunitat educativa, ha convocat i organitzat al llarg dels anys una sèrie de jornades de reflexió sobre temes d’especial rellevància. Amb aquestes jornades, el Consell Escolar de Catalunya contribueix a l’intercanvi d’informació, al contrast d’opinions i a la construcció de visions i de consens, amb la finalitat que reverteixin positivament en el futur de l’educació del nostre país.

“Just as educational systems eventually adapted to the agricultural and industrial revolutions,
just as they eventually responded to the decline of religion and the invention of print
and audiovisual technologies, they will have to adapt as well to the facts of the globalized,
knowledge-centered economy and society.”
Howard Gardner (2004) How Education Changes:
Considerations of History, Science, and Value

El Consell va celebrar la XXIII Jornada de reflexió amb el títol Jovent i educació en l’era de la globalització el proppassat  9 de novembre de 2013, a la Universitat de Lleida. L’objectiu és plantejar de manera oberta i prospectiva les implicacions que per al jovent, la seva educació i el futur del sistema educatiu té el conjunt de canvis socials, econòmics, culturals i tecnològics que s’inscriuen sota el concepte de globalització.

La Societat Catalana de Pedagogia  va fer la la seva aportació. 

Col·lectiva de Pere Marquès, Mercedes Ahumada, Carem Amorós, Felip Ponsatí i Martí Teixidó

La SCP a les xarxes socials