Declaració
La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’IEC, fonamenta científicament els beneficis de l’ensenyament en català
Els pedagogs consideren que el model d’escola catalana potencia l’aprenentatge de les llengües i promou el màxim desenvolupament personal i social de l’alumnat
«El model d’escola catalana i l’ensenyament de llengües que practica garanteix l’aprenentatge de les llengües oficials a tots els joves ciutadans de Catalunya, potencia la competència en l’aprenentatge de les llengües estrangeres i, alhora, promou el màxim desenvolupament personal i social». Aquesta és una de les conclusions de la Declaració en relació amb les bases científiques, pedagògiques i socials de l’escola catalana i la immersió lingüística, que ha fet pública la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’IEC.
En aquesta declaració, la Societat Catalana de Pedagogia fonamenta pedagògicament l’ensenyament en llengua catalana, «que és el més adequat per al desenvolupament personal i social de tots els infants i joves en els països on el català és llengua pròpia». La Declaració assenyala que «en la munió d’estudis de què ha estat objecte el model d’escola catalana en llengua i continguts per part dels estudiosos de les nostres universitats i de molts altres països, es constata inequívocament que els pressupòsits que el defineixen es troben en plena relació positiva amb el dret, la ciència, la pedagogia i la sociologia».
La Societat Catalana de Pedagogia, fundada l’any 1984, aplega els professionals de la pedagogia i de l’educació de l’àmbit dels Països Catalans, i està adscrita a la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC.
Sessió en homenatge a Jordi Monés i Pujol-Busquets
En l’avinentesa de la publicació de l’obra de Jordi Monés i Pujol-Busquets, La pedagogia catalana del segle XX. Els seus referents, la Secció de Filosofia i Ciències Socials i la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana dediquen una sessió en homenatge a l’autor.
En l’acte intervindran Antonio Viñao, catedràtic de la Universidad de Murcia, que glossarà l’aportació de Monés a la historiografia educativa i Conrad Vilanou, catedràtic de la Universitat de Barcelona, que presentarà el llibre.
Data: Dimarts dia 25 d’octubre de 2011, a les 19 h
Lloc: Sala Pere i Joan Coromines de l’Institut d’Estudis Barcelona, octubre de 2011 Catalans.
Podeu veure la sessió a la Videoteca de l’IEC
Diccionari d’educació
Presentació del Diccionari d’educació
El llibre aplega i defineix prop de dos mil termes, i és l’obra de més envergadura publicada fins ara en català que es proposa de sistematitzar la terminologia en l’àmbit de l’educació. A l’acte de presentació, hi intervindran el professor Joan Mallart, que explicarà com s’ha dut a terme la coordinació científica del diccionari, i Sebastià Serrano, que pronunciarà la conferència «Comunicació, llengua i educació». Presidiran l’acte el ministre de Cultura del Govern d’Andorra, Albert Esteve; la consellera d’Educació de la Generalitat, Irene Rigau, i el president de l’IEC, Salvador Giner. El Diccionari d’educació, properament disponible també en línia, és el resultat de la cooperació entre el Departament d’Ensenyament de la Generalitat, la Societat Catalana de Pedagogia —filial de l’IEC— i el Ministeri d’Educació del Govern d’Andorra.

Acte de presentació del Diccionari d'educació
Data: Dimarts 18 d’octubre de 2011 a les 18 hores
Lloc: Sala Prat de la Riba de l’IEC
Organitza: Termcat, Departament d’Ensenyament de la Generalitat, Societat Catalana de Pedagogia (IEC) i Ministeri d’Educació del Govern d’Andorra