El XXXI Debat de Química planteja maneres de fer més atractiva aquesta disciplina

 

En el decurs de l’acte es lliuraren els diplomes de la tretzena edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat

 

L’alumna Eva Altemir, de l’escola Maristes Champagnat (Badalona) guanya el premi al millor pòster

 

El dimecres 15 de maig va tenir lloc el XXXI Debat de Química a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), organitzat per la Societat Catalana de Química (SCQ), filial de l’IEC, adreçat al professorat de química i de l’àmbit STEM (science, technology, engineering and mathematics) de l’ensenyament secundari i universitari. En aquesta edició, el Debat s’ha dedicat a l’Any Internacional de la Taula Periòdica, que se celebra aquest 2019.

Va iniciar l’acte la intervenció de Carles Bo, president de la SCQ, que va afirmar que «la tasca de la SCQ és recordar a la societat que la química és a tot arreu i que és molt important». El debat central de l’acte, «Com pot contribuir l’Any Internacional de la Taula Periòdica (AITP2019) a la divulgació i l’ensenyament de la química?», amb Carles Bo com a moderador, també va incidir en aquesta necessitat de fer la química més propera i comprensible, sobretot a les aules. Bo va recordar que s’ha d’aprofitar la iniciativa AITP2019 «per a difondre recursos educatius i per a debatre com ensenyar millor la taula periòdica i la ciència en general». Durant el debat també es va fer palesa la necessitat de desmentir que tot allò que és químic és negatiu, una idea molt estesa en la societat actual. També es va apuntar que la taula periòdica és una eina que pot ser molt útil per a fer més atractiva la disciplina, ja que es tracta d’una icona de la ciència, que tothom identifica ràpidament.

Precisament, per a fer més comprensible la taula periòdica, el Centre de Recursos Pau Martí de l’Escola Pia Nostra Senyora ha impulsat un projecte que es va presentar durant l’acte a través de l’exposició «Elements amb capsa. Una taula periòdica per a experimentar». A la mostra es van poder veure els components d’una taula periòdica real, que ajuden a entendre més fàcilment conceptes abstractes com els elements. Marta Segura, professora i cap dels departaments de Física i Química de l’Escola Pia Nostra Senyora, i Josep M. Valls, responsable del Centre de Recursos Experimentals Pau Martí, van ser els encarregats d’explicar el projecte.

Durant la jornada també van intervenir els responsables de les xarxes socials de l’Any Internacional de la Taula Periòdica 2019: Pep Anton Vieta, doctor en química i professor de ciència al Saint George’s School de Fornells de la Selva, i Eduard Cremades, doctor en química i professor i cap d’estudis a l’Escola Isabel de Villena, amb la xerrada «365 taules per a 365 dies. Celebrem el 2019 amb #1TPdia».

 

Per a tancar l’acte, es va fer la presentació de treballs de recerca guanyadors o finalistes, la lectura de l’acta del jurat i l’entrega de premis, accèssits i mencions de la tretzena edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química. També es va entregar el premi al millor pòster dels treballs de recerca. Tant el cartell guanyador com tots els altres cartells presentats al certamen es van poder veure en una exposició al pati de l’IEC.

Finalistes de la 13a edició dels Premis als Treballs de Recerca acompanyats dels seus tutors del treball

 

Eva Altemir, alumna de l’escola Maristes Champagnat (Badalona), guanyadora del concurs de pòsters

Més fotografies de l’acte (Comunicació IEC)

Una resposta a El XXXI Debat de Química planteja maneres de fer més atractiva aquesta disciplina