3er Niu de suport a treballs finals de sociolingüística
La SOCS obre una nova crida a la participació al Niu de suport (tallers pràctics) de la SOCS (IEC) per a TFGs i TFMs de l’àmbit de la sociolingüístca. Són uns tallers per ajudar els estudiants a dissenyar i preparar els seus projectes. Enguany aquesta activitat es realitzarà de forma virtual.
V. Informació més avall |
![]() |
![]() |
Conferència inaugurala càrrec deMarina Massaguer Comes(UOC/CUSC). |
La Societat Catalana de Sociolingüística de l’IEC organitza una jornada de tallers pràctics per donar suport a l’alumnat que estigui preparant i cursant l’assignatura del Treball de Fi de Grau (TFG) o de Màster (TFM) en l’àmbit de la sociolingüística, la pragmàtica o l’anàlisi del discurs, en català, castellà o anglès. Enguany, se celebrarà virtualment a la Universitat Rovira i Virgili divendres 16 d’abril del 2021.
L’objectiu és propiciar la discussió i ajudar a resoldre dubtes i debatre idees en un dels vuit tallers proposats a continuació, en què una persona experta reconeguda en l’àmbit donarà resposta a una pregunta (sobre teoria, metodologia, recollida i anàlisi de dades, etc.) generada prèviament per un/a alumne/a de TFG o TFM. La xerrada inaugural serà a càrrec de Marina Massaguer Comes (UOC). |
Amb la participació de: Josep Maria Castellà (UPF), Joan Costa (UPF), Avel·lí Flors-Mas (UB), Alexandra Monné (UdA), Luci Nussbaum (UAB), Miquel Àngel Pradilla (URV), Joan Pujolar (UOC), Maite Puigdevall (UOC), Elvira Riera (UPF), Maria Sabaté-Dalmau (UdL), Natxo Sorolla (URV/Cruscat), Andrea Sunyol (UCL) i Mireia Trenchs (UPF). |
INSCRIPCIONS |
|
L’alumnat interessat s’ha d’inscriure a través del formulari en línia que trobareu a continuació.
INFORMACIONS CLAU Data: 16 d’abril de 2021 Hora: 11:30-14:30 Lloc: Espai Zoom (accés per a participants) DATA LÍMIT D’INSCRIPCIÓ: 26 de març del 2021 |
|
1. Alumnat participant amb presentació | L’alumnat interessat omplirà un formulari en línia amb (1) les seves dades personals (nom i cognoms, universitat i departament); (2) el títol provisional del TFG o TFM; (3) la tria del taller en què voldria participar en primera opció i en segona opció; (4) un resum del seu projecte de TFG o TFM (màxim 200 paraules), explicant què es vol investigar, com, amb quines dades, on, quan, i per a qui / per què; i (5) una pregunta o proposta de debat per a les persones expertes o, alternativament, una mostra de dades per treballar o el problema a consultar (màxim 200 paraules). |
2. Formulari per l’enviament de propostes (fins el 26 de març del 2021). | https://forms.gle/tyzVwsEKNjSsqxZc7 |
3. Assistents sense presentació: Acte obert a tota la comunitat universitària, amb inscripció prèvia. Les persones interessades a assistir a l’acte sense presentació pròpia han d’escriure un correu a |
|
*Es lliurarà un certificat a totes les persones participants i assistents. | |
Podeu adreçar-nos les vostres preguntes a miquelangel.pradilla@urv.cat o maria.sabate@udl.cat |
Trajectòries sociolingüístiques: presentació del núm. 30 de Treballs de Sociolingüística Catalana
Dimarts, 23 de febrer, a les 18h, per Zoom
Zoom
https://us02web.zoom.us/j/84744476738?pwd=NWt2Y1ptYXU4UkFwaHZ3dUM3aW1mQT09
ID de reunió: 847 4447 6738
Codi d’accés: v889sD
El Dr. Emili Boix i Fuster (UB), editor en cap de la revista de la SOCS, ens presentarà el número 30 de la revista dedicada a les trajectòries sociolingüístiques. Seguirà la intervenció del professor Joan Pujolar (UOC), autor d’un dels articles publicats dins el monogràfic, amb el títol de “Nous parlants: llengua i subjectivitat”.
Joan Pujolar
Nous parlants: llengua i subjectivitat
En aquesta intervenció, Joan Pujolar defensarà la pertinència i la productivitat de fer recerca sobre el tema dels «nous parlants» en sociolingüística. Argumentarà que el tema dels nous parlants entronca amb els debats sobre subjectivitat suscitats pels treballs de Foucault, Butler, Bhabha i altres autors. S’exemplifica l’argument amb una reflexió sobre com la relació de diversos perfils de parlants amb les llengües pot ajudar a entendre la situació sociolingüística catalana i com la viuen les persones. S’argumenta, finalment, que aquesta atenció a la subjectivitat pot ajudar a connectar la sociolingüística amb els camps de recerca i els moviments socials contemporanis que més han contribuït a debatre i desenvolupar el concepte de subjectivitat: el feminisme, l’antiracisme, el moviment LGTBI o l’ecologisme.
Recordeu igualment que la revista és en accés obert i podeu per tant accedir al text complet en diversos formats
Igualment, ja és pública la crida d’articles per a TSC 32 – Monogràfic: «L’avaluació de les polítiques lingüístiques»
PODEU CONSULTAR EL NÚMERO SENCER EN ISSUU
Sumari
- Llindar PDF Emili Boix-Fuster 9-10
- In memoriam, Rafael Lluís Ninyoles PDF Miquel Àngel Pradilla, Avel·lí Flors-Mas, Emili Boix-Fuster 11-14
Secció monogràfica. «Trajectòries sociolingüístiques: nous i vells parlants»
- Nous parlants: llengua i subjectivitat PDF Joan Pujolar 17-38
- Característiques de l’alumnat de català L2 fora del domini lingüístic PDF Anna Tudela-Isanta, Josep Vidal Arráez, Gemma Repiso Puigdelliura, Ruben Manuel Oronich 39-55
- Trajectòries lingüístiques dels progenitors japonesos de les famílies transnacionals multilingües a Catalunya PDF Makiko Fukuda 57-74
- Llengües, jóvens i universitat: actituds lingüístiques a València ciutat i l’àrea metropolitana PDF M-Begoña Gómez-Devís, José M. Buzón 75-96
- El procés de bilingüització a Catalunya en el segle xx a partir de testimonis orals PDF Carles de Rosselló Peralta, Mireia Galindo Solé, Francesc Bernat i Baltrons 97-111
- Les entrevistes sociolingüístiques repetides al llarg dels anys : dos casos d’italians a Catalunya i la seva història conversacional PDF Rosa Maria Torrens Guerrini 113-138
- L’efecte mirall en les ideologies lingüístiques dels amazics i els quítxues a Catalunya PDF Albert Badosa Roldós 139-155
- «No és que no m’agrade el valencià, és que no es pot usar» : pràctiques i ideologies lingüístiques entre adolescents castellonencs d’origen immigrant PDF Aveŀlí Flors-Mas 157-171
- L’atracció dels valencians cap al valencià : motius i abast del canvi de llengua en dues ciutats mitjanes PDF Raquel Casesnoves-Ferrer, Josep À. Mas 173-191
- Les trajectòries lingüístiques de progenitors anglòfons transnacionals a Barcelona PDF Francesca Walls 193-212
- De la llengua inicial a la llengua d’identificació a Catalunya : qui adopta el català i qui se n’allunya PDF Albert Fabà Prats, Joaquim Torres-Pla 213-232
Secció Miscel·lània
- La relació entre competència (oral activa) i ús (públic) : un model matemàtic PDF Francesc Jesús Hernàndez i Dobon 235-248
- Autobiografies lingüístiques de l’alumnat de secundària : una visió de l’aprenentatge de llengües en el sistema educatiu valencià PDF Alícia Martí Climent, Pilar Garcia Vidal 249-263
- Estudio de las actitudes de los estudiantes de magisterio en Aragón hacia el catalán (Estudi de les actituds dels estudiants de magisteri a l’Aragó cap al català) PDF Iris Orosia Campos Bandrés 265-280
- Social meaning behind Catalan-Spanish code-mixing/code-switching in the Catalan television series Merlí (El significat social de la barreja o canvi de codi a la sèrie de televisió ‘Merlí’) PDF Meritxell Millan 281-295
- Promocionant la comunicació pública en èuscar : la comunitat de pràctica «Jendaurrean Erabili» PDF Eduardo Apodaka, Uxoa Anduaga, Idurre Eskisabel, Jordi Morales-i-Gras, Beatriz Zabalondo 281-295
Ressenyes
- Lenguas minoritarias en Europa y estandarización, de Javier Giralt i Francho Nagore (ed.) PDF Esteve Valls 313-317
- El català, llengua mitjana d’Europa: Multilingüisme, globalització i sostenibilitat lingüística, d’Albert Bastardas i Boada, Emili Boix-Fuster i Rosa M. Torrens Guerrini (coord.) PDF Marcos Molina Orbea 318-321
- La imaginación autobiográfica: Las historias de vida como herramienta de investigación, de Carles Feixa PDF Emili Boix-Fuster 322-323
- Language policy and the internationalization of universities: A focus on Estonian higher education, de Josep Soler PDF Lídia Gallego Balsà 324-328
- Por una Ley de Lenguas: Convivencia en el plurilingüismo: Una propuesta para una Ley de Lenguas oficiales en España, de Mercè Vilarrubias PDF Emili Boix-Fuster 329-333
- Aproximació a la història social de la llengua catalana, de Brauli Montoya PDF Emili Boix-Fuster 334-335
- Language attitudes and minority rights: The case of Catalan in France, de James Hawkey PDF Ester Baiget 336-337
- Theories and linguistic rights: Minority and migrant languages, de Laura Gabriela García Landa, Roland Terborg, Jhon Evaristo Flórez Osorio i Virna Velázquez (ed.) PDF Roberto Guerra Mejía 338-341
- Llengua i societat a la Franja: Anàlisi de l’Enquesta d’usos lingüístics (2004-2014), de Natxo Sorolla (coord.) PDF Rosa Bercero 342-345
Memòria
- Memòria d’activitats de la SoCS del 2019 PDF 349-351
3a sessió del Cicle sobre el model lingüístic de l’educació obligatòria a Catalunya
![]() |
10/02/2021 18:00 – Entrada lliure
ID de reunió: 872 9108 8397 Codi d’accés: Z277Mj |
Taula 3: La conflictivització de l’educació lingüística a Catalunya
Data: 10 de febrer 2021, 18h Participants:
Moderador: Joan Pujolar. Relatora: Maria Sabaté Per més informació sobre el cicle: clica aquí Dins el cicle en conjunt intentem abordar les diverses qüestions i derivades lligades al debat sobre la llengua de l’ensenyament a Catalunya. En les altres taules hem mirat el punt de vista de sociolingüistes i pedagogs, i també el de persones que estan més a prop de l’experiència del professorat. En aquesta taula concreta, vam creure que calia parlar amb deteniment dels diversos actors que actuen de manera organitzada en contra del model educatiu català. Hi veiem bàsicament tres estaments: el polític (alguns partits, però també algunes mesures de govern), el judicial i el mediàtic. |